اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تبدیل شهرداری‌ها از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی/ شیراز شایسته عنوان نامزد پایتختی کتاب در دنیا

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: شهرداری‌ها هنوز خود را نهاد خدماتی می‌دانند و بخش عمرانی را تقویت می کنند در حالی که عمده ماموریت فرهنگی در شهر برعهده شهرداری بوده و باید از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی مبدل شوند.

تبدیل شهرداری‌ها از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی/ شیراز شایسته عنوان نامزد پایتختی کتاب در دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پیش از ظهر امروز سی و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به میزبانی شیراز برگزار شد.

محمد عیدی در این نشست گفت: دو رویکرد انسان‌مدارانه و انسان‌وارانه در حوزه فرهنگ وجود دارد که در دنیا رویکرد انسان‌وارانه درحال کنار زدن رویکرد انسان مدارانه می باشد.

وی در توضیح رویکرد انسان‌وارانه عنوان کرد: تاثیر متقابل است و برای مثال همانگونه که ما شهر را می سازیم, شهر نیز ما را می سازد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بیان کرد: شهرداری‌ها هنوز خود را نهاد خدماتی می‌دانند و بخش عمرانی را تقویت می کنند و از فرهنگ و اقتصاد فرهنگ غافل شده اند.

وی اظهار داشت: عمده ماموریت فرهنگی در شهر برعهده شهرداری بوده و باید شهرداری از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شده و همچنین نباید ملزم به گزارش به جایی باشیم.

شیراز؛ شایسته نامزد پایتختی کتاب در سطح بین‌الملل است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این نشست گفت: آزمون کرونا تجربه مهم و تکرارنشدنی بود که کلانشهرها بیشتر مورد آزمایش قرار گرفتند.

 مرتضی جعفری ادامه داد: در بحران کرونا آستین را بالا زده و تلاش کرده با استفاده از بستر و شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی, رویدادهایی را متناسب با شان و جایگاه مردم و کلانشهر شیراز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری می باشد, عنوان کرد: با شعار "خواندن برای همه با احترام به تفاوت ها" شیراز نامزد پایتختی کتاب در دنیا می باشد.

وی بیان کرد: در راستای شعار انسان محوری, سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با توسعه فضاهای فرهنگی اندیشه ای جز تعالی و رشد شهروندان ندارد.

در سه سال گذشته هیچ طرحی از دبیرخانه کلانشهرها نرسیده است

رئیس شورای شهر شیراز در این نشست با تاکید بر مهمان نوازی شیرازی ها اظهار داشت: روحیه همزیستی مسالمت آمیز از ویژگی‌های مهم شهروندان شیرازی بوده به نحوی که همیشه افراد و ادیان مختلف به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می کرده اند.

 عبدالرزاق موسوی با اشاره به هفته دفاع مقدس تصریح کرد: امرکز بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ هشت سال دفاع مقدس نیاز داریم و نوع برخورد جامعه فرهنگی با شهدا و ایثارگران بسیار مهم و تعیین کننده می باشد.

وی در خصوص مشکلات شهرداری ها و شوراهای سطح کشور بیان کرد: طبق آمارها و گزارشاتی که رسیده, همه شهرداری‌ها و شوراها دچار مشکل نیروی انسانی می باشند و اگر می‌خواهیم سازمانی پویا داشته باشیم اولین نکته توجه به نیروی انسانی است.

موسوی با ذکر اینکه یکسری از اولویتها در تمام نقاط کشور مشترک است, اذعان کرد: امروز باید از ظرفیت دولت و مجلس برای فعالیت ها در راستای مشکلات کشور بویژه شهرداری بهره بگیریم.
عضو شورای عالی استان ها در پایان با گلایه گفت: طی سه سال حضور بنده در شورای عالی استان ها هیچ طرح و برنامه ای از سمت دبیرخانه کلانشهرها دریافت نکرده ایم.

دولت‌ها در فرهنگ و اقتصاد موفق نبوده‌اند

رئیس کمیسیون فرهنگی, اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز با بیان اینکه ابتدا باید علت مشکلات و سپس مسئول حل مشکلات کشور را مشخص کنیم, اظهار داشت: بلوک شرق حل مشکلات را در اقتصاد دانسته و بلوک غرب حلال مشکلات را سیاست می داند اما ما معتقدیم بخش عمده مشکلات ریشه در فرهنگ دارد.

سیداحمدرضا دستغیب ادامه داد: اگر از فرهنگ غافل شدیم هرچند سیاست و اقتصاد درست باشد مشکلات حل نمی شود و تاکنون حاکمیت, دولت و شهرداری مسئول مسائل فرهنگی بوده که موفق نبوده اند.

وی با اشاره به اینکه دولت ها در اقتصاد و فرهنگ موفق عمل نکرده, خاطر نشان کرد: پیش از این فکر می کردم اگر دولت را درست کنیم, جامعه درست می سود اما اشتباه بوده و باید خود, خانواده ها و مردم را درست کنیم.

دستغیب با بیان اینکه سازمان فرهنگی نباید به برنامه های تقویمی صرف نگاه داشته, متذکر شد: در سازمان های فرهنگی آمار تعداد پوستر, تراکت و بنر می دهند اما رسالت فرهنگی شهرداری ها باید ارتقا فرهنگ شهروندان باشد.

در این مراسم پوستر رویداد فرهنگی نخستین شهرواره ایران شهر رونمایی و حکم انتصاب حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز در شورای سیاستگذاری شهرهای ایران اعطا شد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول