اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

اهدای لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی

لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی، نام‌آورترین و سرشناس‌ترین هنرمند اهل استان البرز اهدا شد.

اهدای لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، نام استاد غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست «نادره‌کاران میراث فرهنگی ناملموس» ثبت شد.

میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند. بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کارهای هنری هستند.

بسیاری از خوشنویسان صاحبنام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی و امیراحمد فلسفی شاگرد استاد امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند

 

با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به‌شکل مانند موسیقی، درام، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون ناملموس است. این‌ها شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس نبوده و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند ولی از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند قابل تجربه‌کردن هستند. این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد گنجینه‌های بشری نامیده شده‌است.

در فهرست این گنجینه های بشری نام استاد غلامحسین امیرخانی به عنوان یکی از کم نظیرترین اساتید هنر خوشنویسی ایران ثبت جهانی شد.

استاد امیرخانی ۲ بهمن ۱۳۱۸ در طالقان استان البرز به دنیا آمد. سال‌های آغاز دبستان را در طالقان طی کرد و سپس با استقرار خانواده در تهران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مسعود سعد سلمان به پایان رساند. او پس از اتمام دبیرستان به آموختن هنر خوشنویسی روی آورد و شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی در خط نستعلیق بود.

عکس | اثر زیبایی از استاد غلامحسین امیرخانی 

امیرخانی همچنین از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، عمادالکتاب، میرزای کلهر، علی‌اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد. شیوه ویژه‌ای که او در نستعلیق‌نویسی دارد مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی است و معتقدند او برترین نستعلیق‌نویس حال حاضر است زیرا در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق‌العاده دارد.

امیرخانی سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به سمت خطاط استخدام شد. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد.

بسیاری از خوشنویسان صاحب‌نام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی و امیراحمد فلسفی شاگرد استاد امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول