اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تمجید «رحمان» از سهم «برهان الدین ربانی» در صلح تاجیکستان

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان از سهم «برهان الدین ربانی» رئیس جمهور فقید افغانستان در پایان دادن به جنگ داخلی و برقراری صلح در این کشور تمجید کرد.

تمجید «رحمان» از سهم «برهان الدین ربانی» در صلح تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در برنامه‌ای که به مناسب نهمین سالروز شهادت «برهان الدین ربانی» رئیس جمهور فقید افغانستان در «کابل» برگزار شد، به صورت ویدیویی سخنرانی کرد.

رحمان نقش ربانی در تاریخ معاصر افغانستان را بزرگ عنوان کرد و گفت: ربانی تمام فعالیت و زندگی خود را وقف استقلال و آزادی کشورش کرد و برای دوستی و همبستگی میان ملت‌ها و تمدن‌ها تلاش کرد و موفق هم شد.

وی سهم رئیس جمهور فقید افغانستان را در مصالحه بین تاجیکان در دهه 1990 یادآور شد و تصریح کرد: با مساعدت برهان الدین ربانی در سال 1995 در شهر کابل نخستین ملاقات هیأت عالی دولت تاجیکستان و اتحاد مخالفان تاجیک برگزار شد که راه گفت‌وگو و تفاهم میان طرفین را گشود.

رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت: با مساعدت ربانی پس از یک سال در منطقه «خسده» افغانستان دور دیگری از ملاقات طرفین جنگ داخلی برگزار شد که در روند صلح تاجیکستان نقطه عطف به شمار می‌رود.

وی افزود: در نتیجه مذاکرات خسده جهات کلیدی توسعه روند صلح مشخص و بنای پایان دادن به جنگ داخلی در تاجیکستان گذاشته شد.

رحمان تصریح کرد: شانزدهمین اجلاسیه شورای عالی زمینه حقوقی صلح در تاجیکستان را مشخص کرد که پس در امضاء توافقنامه عمومی استقرار صلح و رضایت ملی که 27 ژوئن سال 1997 در مسکو صورت گرفت. مذاکرات خسده نقش کلیدی در پیشبرد آن و حفظ یکپارچگی تاجیکستان داشت.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود، به یکی از اقدامات به لحاظ تاریخی و سرنوشت‌ساز ربانی اشاره کرد و گفت: برهان‌الدین ربانی در پایان سال 2001 میلادی زمام حکومت‌داری را به طور مسالمت‌آمیز به «حامد کرزی» تحویل داد و نام خود را در صفحه تاریخ معاصر افغانستان برای همیشه ثبت کرد.

وی پذیرفتن ریاست شورای عالی صلح از جانب ربانی را یکی دیگر از دلایل چهره شاخص و صلح پرور و خردگرای این سیاستمدار پرتجربه افغانستان عنوان کرد.

در این برنامه «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان، «عبدالله عبد الله» رئیس شورای مصالحه ملی، «مسعود خلیلی» سفیر پیشین افغانستان در هند و اسپانیا، «صلاح الدین ربانی» رئیس جمعیت اسلامی و تعدادی از تحلیلگران و دانشمندان ایران و افغانستان نیز درباره زندگی و خدمات برهان الدین ربانی سخنرانی کردند.

برهان الدین ربانی رئیس جمهوری فقید افغانستان و رئیس شورای صلح این کشور در 19 سپتامبر سال 2011 در یک حمله تروریستی و انتحاری در کابل به شهادت رسید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول