اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دو هزار و ۳۵۰ شهید، نشان پرافتخار یگان واکنش سریع ارتش

تیپ ۵۵ هوابرد که یکی از منحصر به فرد ترین یگان‌های نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در طول جنگ تحمیلی افتخارات زیادی را دوشادوش سایر یگان‌ها اعم از یگان‌های ارتش، سپاه و بسیج کسب نمود.

دو هزار و  ۳۵۰ شهید، نشان پرافتخار یگان واکنش سریع ارتش

خبرگزاری فارس - دفاع مقدس همیشه یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های دلاورمردانی است که همه چیز خود را فدای دفاع از میهنشان کردند و جاودانگان تاریخ شدند.

همانهایی که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و به صورت کاملا داوطلبانه راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند و از جان و مالشان گذشتند تا ذره‌ای از آب و خاک این مرز و بوم به یغما نرود.

در این میان، تیپ ۵۵ هوابرد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از یگان‌های واکنش سریع در نیروی زمینی ارتش بود که در خلال دفاع مقدس و مقابله با دشمن بعثی با رشادت‌ها و جانفشانی‌های خود نقش پررنگی در اجرای عملیات‌های متعدد آفندی و پدافندی داشت.

نشان نقش پر رنگ این یگان پر افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران، اهدای ۲۳۵۰ شهید گلگون‌کفن و تقدیم هزاران جانباز سرافراز است که خود گواه این رشادت دلیرانه در حراست از آب خاک ایران اسلامی می باشد.

در همین راستا، خبرگزاری فارس همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفتگوی اختصاصی با سرهنگ بابک زرین‌کلاه، فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌ است که شرح آن را در زیر می‌خوانید.

دفاع در فرهنگ اصیل اسلامی ما برگرفته از تعالیم انبیا و اوصیا است

در ابتدای مصاحبه ، در خصوص دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله صحبت بفرمایید.

چه زیبا فرمودید دفاع مقدس همانطور که می‌دانید نظام جهانی اساسا معقول و منطقی است. هیچکس واقعا خواهان جنگ نیست و حکومت‌ها ذاتا از خطرجویی بیزارند.

جنگ نفرت انگیزترین پدیده که بشر خلق کرده و این تمایل به جنگ در نهاد انسان بالقوه نهادینه شده است.اما دفاع در فرهنگ اصیل اسلامی ما که برگرفته از تعالیم انبیا و اوصیا بوده نه تنها مذموم بلکه ممدوح شناخته شده است.

همانگونه که می‌دانید ایران، پایگاه مطمئنی در منطقه‌ای صد در صد راهبردی سوق الجیشی محسوب می‌گردید که به عنوان جزیره ثبات در منظر سردمداران استکبار معرفی می شود.

تاثیر روند سیاسی حاکم بر ایران، آمریکا در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه اقتصادی و امنیتی در منطقه احساس خطر جدی می‌کرد و اصلا نمی توانست از ایران که با حرکت استقلال‌خواهی ، ضداستکباری و ضداستبدادی به تلاطم افتاده بود چشم‌پوشی کند.

لذا در صدد برآمد تا با مداخله در امور داخلی ایران، قطع تجهیزات مورد نیاز ارتش ایران ، تشویق و تحریک تجزیه طلبی و حمایت از برخی از گروههای داخلی به مبارزه با نظام نو پای جمهوری اسلامی ایران بپردازد،تغییرات مورد نظر خود را ایجاد نماید و همین مداخله ها چهره پلید استکبار را هویدا و به ایران و آرمانش فرهنگ ضد استکباری را تجلی داد.

دشمن تحریک شده توسط استکبار جهانی که قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را الزام، اجبار و توهین به خود می‌دانست و به دنبال فرصتی بود که از زیر فشار خارج شود و به احیای تفاخر عربی به اصطلاح از دست رفته‌اش برسد، فرصت را غنیمت دانست چون فکر می‌کرد که نیروهای مسلح و در راس، ارتش ایران از وضعیت ضعیفی برخوردار است، جنگ را آغاز کرد و به امید واهی که شش روزه به تمام خواسته هایش برسد، با جشنی که با شلیک اولین گلوله توپ به صورت نمادین انجام داد آغاز کننده جنگ شد. بنابراین جنگ تحمیلی را شروع کردند اما جانانه به تقدیس گرایید و دفاع مقدس شکل گرفت.

تیپ ۵۵ هوابرد یکی از یگان‌های منحصر به فرد و واکنش سریع در نیروی زمینی است

این طور که شواهد نشان می دهد تیپ ۵۵ هوابرد جزء اولین یگان هایی بود که در صف مقابله با دشمن بعثی قرار گرفت، در این خصوص توضیح دهید.

تیپ ۵۵ هوابرد که یکی از منحصر به فرد ترین یگان‌های نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در طول جنگ تحمیلی افتخارات زیادی را دوشادوش سایر یگان‌ها اعم از یگان‌های ارتش ، سپاه و بسیج کسب نمود.

ما مدعی هستیم که هوابرد و افتخار آفرینان هوابردی هشت سال دفاع نکردند و ده سال رویارو جنگیدند، قبل از وقوع جنگ و یک سال بعد از اتمام. چون سنگ محک این ادعا، تاریخ شهادت رزمندگان جان بر کف این واحد است، چه محکی بالاتر و ارزشمندتر از این که یک تیپ با ساختار مشخص ۲۳۵۰ شهید و آلاله به خون خفته تقدیم کرده است.چه محکی ارزشمندتر از این که این یگان ۱۲۷۰۰ یادگار جنگ را در جامعه جا گذاشته و چه محکی پر غرورتر از این که ۱۱۶۳ آزاده سر افراز را به ارمغان آورد.

بنابراین تیپ همیشه قهرمان هوابرد که از منظر ولی زمان، فرمانده معظم کل قوا، رهبر فرزانه ودیده‌بان فهیم انقلاب آن را یکی از یگان های موثر در دوران دفاع مقدس شمرد و اذعان نمودند که با گسیل نیروهای این تیپ به سمت جبهه ها دل مسئولین و فرماندهان آن زمان شاد می‌شد.

ما مفتخریم که تیپ ۵۵ هوابرد در ۲۳ عملیات آفندی و ۸ عملیات پدافندی حضور فعال و اثر گذار داشته و جای پای آن بزرگان نهادیم. ما مفتخریم که تنها یگانی که ۸۷۰ بار جابه جایی در طبقه افتخارات خود داشته و میتواند این جابه جایی یگان را در کتاب گینس به یادگار گذاشت و منحصر به فرد است. 

ما به عنوان دست بلند فرمانده، و به عنوان یک یگان استراتژی و واکنش سریع در قالب ماموریت های واگذاری همیشه آماده جان فشانی هستیم.

چه دستاوردی بالاتر از اینکه امروز می‌توانیم ژاندارم واقعی در منطقه باشیم ، اما ژاندارمی که هیچ مستکبری را اجازه ظلم ندهیم

تیپ ۵۵ هوابرد در جنگ چه دستاوردهایی داشت؟

دستاورد یعنی اینکه در ده سال جنگ نامتقارن چه می‌توان کرد ، اجازه بدهید کلی تر به موضوع بپردازم؛ دستاورد رزمندگان چه بود؟ اگر امروز اقتداری داریم، اگر امروز در مسیری هستیم که خداوند لایزال برایمان مقدر کرده، اگر امروز افتخار پوشیدن لباس سربازی در رکاب نایب بر حق امام زمان نصیبمان شده است به پاس جانفشانی ها و ایثارگری های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان می‌باشد.

چه دستاوردی بالاتر که مدعی باشم که با بزرگترین ابر قدرت که به واسطه ایادیش جنگ نیابتی به راه انداخت و ما را به معرکه کشاند، جانانه جنگیدیم و حتی یک ذره از خاک خود فدا نکردیم.

چه دستاوردی بالاتر از اینکه امروز می‌توانیم ژاندارم واقعی در منطقه باشیم ، اما ژاندارمی که هیچ مستکبری را اجازه ظلم ندهیم.

هر جا که ظلمی صورت پذیرد بایستیم فرق نمی کند که در کجای جهان باشد پس آرمان رهبرمان را تا حدودی به دست آورده ایم و انشاالله به سمتی حرکت کنیم که رهبر فقیدمان می‌خواست و دیده بانمان ما را هدایت می‌کند.

تجدید میثاق با شهدا یک فرهنگ است که باید پاس داشته شود

برگزاری یادمان شهدا و تجلیل از ایثارگران از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تمامی دیدارهای خود با پیشکسوتان جهاد و شهادت بوده است ، تیپ ۵۵ هوابرد برای این امر چه برنامه های دارد؟ 

تیپ ۵۵ هوابرد در یکی از روزهایی که در زمان جنگ تحمیلی در پاتک دشمن شهدای زیادی را تقدیم این نظام کرد و هشتم مهر ماه بود، به پاسداشت یاد و خاطره کلیه شهدای جنگ تحمیلی بالاخص ۲۳۵۰ شهید و ۱۲۷۰۰ جانباز و ۱۱۶۲ آزاده سرافراز مراسم تجلیلی می گیریم تا یادی کرده باشیم و تجدید میثاقی داشته باشیم با این عزیزان.

ما به شهادت بعنوان وجدان بیدار نگاه می‌کنیم، چون تشیع درس آموخته از سید الشهدا و ائمه اطهار شهادت را وجدان بیدار تلقی نموده، بنابراین تاریخ گواه است که فلسفه قیام امام حسین چه بود . بنابراین تجدید میثاق با شهدا یک فرهنگ است که باید پاس داشته شود .

در همین راستا در روز هشتم مهر ماه که بیشترین هدیه را به انقلاب و ایرانمان داده ایم مراسمی در خور شان آنها انجام میدهیم باشد که بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در وجود جوانان این مرز و بوم که سکان داران آتیه این کشور می باشند به‌وجود آوریم.

لذا این تیپ در صدد است که این روز افتخار آفرین را به روز هوابرد در تقویم ثبت و از یکی از فاتحین جنگ سرلشکر شهید عبد الحق که الحق جنگید و نام تیپ افتخار آفرینش را به خود منسوب کرد که از سردیس آن رونمایی کنیم. همچنین طبق فرمایشات فرمانده کل قوا و رهبر عظیم الشان انقلاب در چهلمین سالگرد دفاع مقدس که فرمودند: به مفاخر خود افتخار کنید، در صددیم که از اعجوبه و اسطوره بی نام و نشان، شکارچی تانک، مرد بی ادعایی که در طول هشت سال دفاع مقدس زخم های زیادی خورد اما چ نیشترهای سنگینی به پیکر دشمن بعث تا دندان مسلح زد که تا تاریخ برپاست فراموش نمی‌کند.

مردی که یک تنه در برابر یک لشکر ایستاد و تمثیل زیبای یک مرد جنگی به از صد هزار را قرابت معنایی بخشید و توانست با مجموعه تحت امر خود ویک دسته تاو در گردان ۱۳۵ هوابرد، تعداد ۲۰۰ دستگاه ادوات زرهی را سرنگون سازد؛ لذا در صدد رونمایی از این مفاخری هستیم که امروز زنده و سربلند از کرده خویش هستند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول