اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مخالفت اردن، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با توافق فتح و حماس و انتخابات فلسطین

پس از توافق حماس و فتح برای کنار گذاشتن اختلافات و مقابله با رژیم صهیونیستی، کشورهایی مانند مصر و اردن و اعراب حاشیه خلیج فارس، اعتراض خود را اعلام کردند و گفتند که مخالف این توافق هستند.

مخالفت اردن، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با توافق فتح و حماس و انتخابات فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنا بر توافقات جنبش‌های فتح و حماس، قرار بود محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، زمان انتخابات این کشور را بر اساس جدول زمانی مشخص کند که بیشتر از شش ماه نباشد.

روزنامه الاخبار گزارش داد، علی‌رغم این مسئله، فشار کشورهای عربی و فشارهای میدانی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری برای توقف این مسیر افزایش یافته است؛ به نحوی که مخالفت کشورهای عربی با توافقات اخیر فتح و حماس، باعث شده که عباس صدور فرمان ریاست جمهوری مربوط به انتخابات را به تعویق بیندازد.

به گزارش این روزنامه، برخی از کشورهای عربی مدعی هستند که حماس، عباس را از «اجماع عربی» دور کرده و او را به سمت ترکیه و قطر سوق خواهد داد. لذا فشارهای اردن، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث شد که نشست دبیران کل گروههای فلسطینی به تأخیر بیافتد. قرار بود این نشست در سوم ماه میلادی جاری برگزار و فرمان انتخابات صادر شود.

برخی از منابع به الاخبار گفتند، در جریان سفر هفته گذشته هیأت فتح به قاهره که پس از نشست با حماس صورت گرفت، به فتح گفته شد که مصر، از نحوه اعلام این توافق در ترکیه راضی نیست، ولی فتح در دفاع از اقدام خود گفت که این توافق در کنسولگری فلسطین در استانبول و بدون وساطت ترکیه صورت گرفته است.

به گفته این منابع، هیأت فتح همچنین تأکید کرد که با نشست‌های دوجانبه با حماس به توافق دست یافته‌اند و راهبرد کنونی فلسطین، مبتنی بر این دیدارهاست، ولی مسئولان مصری این توجیه را نپذیرفتند و با اجرای این توافق و حتی برگزاری انتخابات نیز مخالفت کردند.

به گزارش این روزنامه، مصری‌ها تأکید دارند که چنین مصالحه‌ای بدون نظارت قاهره، کم‌رنگ کردن تلاش‌های مصر برای همگرایی بین فتح و حماس بوده است. کما اینکه از نظر مصر، زمان کنونی برای برگزاری انتخابات نامناسب است؛ چرا که آمریکا و سایر کشورهای از این انتخابات حمایت نمی‌کنند.

در تکمیل این موضع، «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب هم از نشست فتح و حماس ابراز «ناخرسندی» کرد. «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اما از ابوالغیط خواست که از پست خود استعفا دهد؛ زیرا از توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی حمایت و برای طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن، بازارگرمی کرده است.

منابع وابسته به فتح نیز خبر دادند، اردن از طریق کانالهای ارتباطی با عباس از توافق با حماس و امضای آن در ترکیه ابراز ناراحتی و تأکید کرده که از انتخابات فلسطین حمایت نمی‌کند. اردن مدعی است که بیم دارد حماس بتواند در این انتخابات منصبهای زیادی به دست آورد و اینکه رژیم صهیونیستی نیز قصد دارد مانع از برگزاری انتخابات شود.

منابع وابسته به حماس هم به الاخبار گفتند که پیام غیر مستقیم اردن مبنی بر مخالفت با توافق فتح و حماس، به دست این جنبش رسیده است؛ زیرا اردن به «احلام التمیمی» اسیر فلسطینی آزاد شده در این کشور اعمال فشار می‌کند.

 التمیمی وابسته به حماس است و آمریکا هم خواستار تحویل گرفتن وی است. اردن هم به التمیمی گفته است که باید «نزار التمیمی» همسر وی خاک این کشور را ترک کند. این مسئله، مقدمه اخراج احلام و تحویل دادن او به واشنگتن است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول