اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جین بیک‌اف: برای مذاکره با معترضان آماده‌ام

رئیس جمهور قرقیزستان با تأکید بر نقش و جایگاه قانونی خود، برای مذاکره با معترضان اعلام آمادگی کرد.

جین بیک‌اف: برای مذاکره با معترضان آماده‌ام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سورانبای جین بک اف» رئیس جمهور قرقیزستان در گفت وگویی رادیویی در مورد وقایع این کشور اظهار داشت: من این شرایط را تصرف غیرقانونی قدرت می‌دانم. همان‌طور که حوادث روزهای گذشته نشان داد هدف کسانی که به تجمع اعتراض آمیز رفتند، نه فقط لغو نتایج انتخابات بلکه ایجاد بی‌ثباتی در کشور است. امروز به وضوح مشخص شد و در پایان آنان می‌خواهند جایگاه ریاست جمهوری را ترک کنم. 

وی افزود: آنچه که صبح دیروز رخ داد، قبلا هم دو بار در تاریخ معاصر این کشور اتفاق افتاده یعنی ما دوباره به این موضوع برگشتیم.

جین بیک‌اف با تأکید بر لزوم پیشگیری از این تنش‌ها یادآور شد: متاسفانه رشوه خواری وجود دارد. وقتی با ناظران ملاقات کردم در مورد این قانون شکنی‌ها در انتخابات به من گفتند. من قبول داشتم که چنین مساله‌ای وجود دارد و جلوگیری از آن غیرممکن بود.

وی افزود: ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از سرعت اعلام نتایج انتخابات قرقیزستان تعجب کرده بودند. البته نتایج انتخابات بر اساس شمارش اتوماتیک صندوق‌های رای گیری به دست آمده است.

رئیس جمهور قرقیزستان در مورد نقش خود در نتایج انتخابات گفت: موضوع رشوه خواری بستگی به وضعیت اقتصادی - اجتماعی دارد. تا زمان بهبود وضعیت مردم رشوه‌خواری ادامه خواهد یافت. با وجود این واقعیت که حقوق من در قانون اساسی محدود است، مرا به بسیاری از موارد متهم کرده‌اند از جمله اینکه من در امور نخست وزیر دخالت می‌کنم اما بیشتر اقداماتم در راستای بهبود اوضاع اقتصادی-اجتماعی بوده است.

جین بک اف همچنین در مورد اعتراضات خشونت آمیز به نقش افرادی نامشخص اشاره کرد که هدف آنان نه تنها لغو نتایج انتخابات پارلمانی بلکه حضور و نگه داشتن مردم در خیابان‌ها و ایجاد نارضایتی بود که برای ساماندهی این مسئله هزینه بسیار کرده‌اند.

وی گفت: البته می‌توانستیم هشدار دهیم تا نهادهای مربوطه بیشتر تلاش می‌کردند. باید با نیروهای سیاسی مذاکره می‌کردم ولی متأسفانه همه این وقایع رخ داده است. به هر حال من اکنون رئیس جمهور قانونی هستم.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: در گام نخست شورای هماهنگی ایجاد شد که می‌خواهد اوضاع کشور را به مسیر قانونی بازگرداند. من آماده‌ام تا با تمام توان به آنها کمک کنم. من اکنون رئیس جمهور قانونی این کشور هستم اما اکنون در این دوران، گروه‌هایی که قدرت مشترک دارند، به دو گروه تقسیم شده‌اند و جاه طلبی آنها نگران کننده است.

وی همچنین نسبت به خطر نیروهای خارجی هشدار داد و ادامه داد: متأسفانه مخالفان در تلاشند تا مردم را گمراه کرده مسائل شمال و جنوب را مطرح می‌کنند. این خطر وجود دارد که کشور نه تنها به دست نیروهای داخلی بلکه نیروهای خارجی قربانی شود. بنابراین اکنون تنها یک کار باید انجام شود - لازم است که پشت میز مذاکره بنشینیم و اختلافات را حل کنیم.

وی به شرایط بحرانی جهانی پاندمی کرونا و تاثیر آن بر این کشور اشاره کرد و بیان داشت: زمستان در راه است و شرایط دشوار. بحران جهانی همه‌گیری کووید-19 بر اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشته و با 30 میلیارد دلار کمبود بودجه مواجه هستیم. سرمایه‌گذاران در داخل کشور نیز نگران و خواستار حمایت از آنان هستند. ما باید مسیر تحولات را تغییر بدهیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول