اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

لزوم اصلاح قانون جامع امور گمرکی/ از ظرفیت گمرک اصفهان استفاده شایسته نمی‌شود

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان از بروکراسی‌های اداری در گمرک شاکی هستند که امید است با اصلاح قانون جامع امور گمرکی این مشکلات و خودتحریمی‌ها برداشته شود.

لزوم اصلاح قانون جامع امور گمرکی/ از ظرفیت گمرک اصفهان استفاده شایسته نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، موضوع صادرات و واردات یکی از موضوعات مهم اقتصادی در کشور ما به حساب می‌آید، اما در این مسیر مشکلاتی از جمله تخصیص ارز وجود دارد که چالش‌هایی را برای واردکنندگان و صادرکنندگان ایجاد می‌کند، همچنین استفاده کامل از ظرفیت‌های گمرکات استانی بسیار حائز اهمیت است؛ رسول کوهستانی پزوه در جلسه بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها در گمرک اصفهان با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مشکل تخصیص و تأمین ارز موجب شده است تا واحدهای تولیدی به‌ موقع نتوانند کالاهای خود را ترخیص کنند و این کالاها به‌ طور عمده در انبارهای گمرک بماند و مراحل ترخیص آن‌ها دچار وقفه شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد: این وقفه موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و سربار به تولیدکننده تحمیل شود و واحدهای تولیدی از منابع و مواد اولیه ذخیره خود استفاده کنند و در آینده نزدیک دچار مشکل شوند.

وی افزود: در زمان حاضر که در جنگ اقتصادی هستیم برخی از کالاهای وارداتی بین ۲ تا ۶ ماه در انبارهای گمرک رسوب شده‌اند در حالی‌که واحدهای تولیدی به شدت نیازمند مواد اولیه هستند.

 ترخیص کالاها در استان، با زمان و هزینه کمتر

کوهستانی پزوه با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی استان از گمرکات استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان ترخیص می‌شود، مطرح کرد: در حالی که ظرفیت‌های گوناگون قانونی وجود دارد تا این کالاها با هزینه و زمان کمتری در استان ترخیص شوند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: قوانین و مقررات خودتحریمی، ناکافی بودن زیرساخت‌های فناوری، ناکافی بودن میزان اعتبارات و حقوق و دستمزد کارکنان گمرک، توزیع نامناسب کالاهای وارداتی در بنادر و گمرکات کشور، تداخل وظایف بعضی سازمان‌ها با گمرک، قانون‌گریزی و گرایش به قاچاق کالا به‌ویژه در مناطق مرزی کشور، نبود مدیریت واحد در مبادی ورودی و خروجی کشور، کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و کنترلی و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی و تخصصی دیگر چالش‌های گمرکات اصفهان است.

مهدی طغیانی نیز در این جلسه بیان کرد: برگزاری این‌گونه جلسات و گفت‌وگوها می‌تواند به اصلاح قوانین به بهترین نحو ممکن منطبق با نظرات کارشناسی و تخصصی کمک کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارجاع دوباره لایحه اصلاح قانون جامع امور گمرکی به مجلس، ادامه داد: این قانون در مجلس گذشته در صف بررسی قرار گرفت ولی نوبت رسیدگی نیافت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون حجم زیادی از بار گمرگی در بعضی از نقاط متمرکز است و سامانه‌های گوناگون دخیل در امر ترخیص کالا به‌صورت قوی با یکدیگر مرتبط نیستند یا ارتباط آن‌ها به شکل ارگانیک نیست.

از ظرفیت گمرک اصفهان استفاده شایسته نمی‌شود

طغیانی در ادامه ابراز کرد: از طرفی از ظرفیت برخی گمرکات مانند اصفهان به‌صورت شایسته استفاده نمی‌شود که توزیع یا بازتوزیع فرآیندهای گمرکی در کشور با توجه به ظرفیت موجود باید بررسی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس عنوان کرد: در بازدید از سامانه‌های تجاری کشور در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)، نکته آزاردهنده این بود که با اینکه ما سامانه‌های تجاری متعددی داریم ولی هنوز ارتباط منطقی بین این سامانه‌ها برقرار نیست؛ تفکر واحد در طراحی سامانه‌های تجاری حاکم نیست و به همین لحاظ عملیات‌ چندباره در این سامانه‌ها روی می‌دهد.

وی تصریح کرد: رویکرد کشور همواره بر توسعه صادرات استوار است، گمرک اصفهان در ۵ سال اخیر به‌طور میانگین حدود یک میلیارد دلار سالانه صادرات داشته که رقم بسیار خوبی است.

طغیانی با اشاره به ضرورت تسهیل امکان استفاده فعالان اقتصادی برای صدور کالاهای خود از طریق گمرک اصفهان، گفت: امروز برخی از فعالان اقتصادی به‌ جای استفاده از خدمات گمرکی اصفهان از خدمات گمرک مرزی و بنادر استفاده می‌کنند که باید این موضوع بررسی و مشوق‌هایی برای ترغیب آن‌ها در استفاده از این گمرک دیده شود.

لزوم اصلاح قانون جامع امور گمرکی

اصغر سلیمی نیز در این جلسه اظهار داشت: بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان از بروکراسی‌های اداری در گمرک شاکی هستند که امید است با اصلاح قانون جامع امور گمرکی این مشکلات و خودتحریمی‌ها برداشته شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون باید به شکلی باشد که مراقبت‌های سنگین و سخت در مرزها صورت گیرد تا مانع ورود کالای قاچاق از جنوب به شهرستان سمیرم شود و این امر در تغییر ذهنیت گردشگران نسبت به این منطقه یا تغییر مسیر اتوبوس‌های مسافربری از شهرستان‌های همجوار تأثیر گذارد.

وی بیان داشت: برخی کالاها نظیر خودرو چند سالی در گمرک می‌مانند و خیلی دیر ترخیص می‌شوند و مشکلات متعددی برای واردکنندگان و صادرکنندگان به وجود می‌آورند که باید این مشکلات رفع شود.

سلیمی پیرامون صادرات سیب سمیرم که یک برند منطقه‌ای و جهانی است، افزود: اکنون صادرات سیب این شهرستان به اسم سمیرم یا اصفهان صورت نمی‌گیرد و از طریق بنادر جنوبی صادر و ثبت می‌شود که باید راهکاری اندیشیده شود تا سیبی که در سمیرم تولید می‌شود از طریق گمرک اصفهان و با اسم سمیرم صادر شود.

حجم زیاد اکریلیک واردشده در ۳۰ کیلومتری کارخانه پلی اکریل اصفهان

پس از این جلسه نیز مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از بازدید از انبار کالاهای گمرک اصفهان خبر داد و نوشت: امروز از انبار کالاهای گمرک اصفهان بازدید کردم؛ بخش زیادی از کالاهای ورودی به کشور همچنان منتظر تخصیص ارز است تا قانوناً امکان ترخیص پیدا کند؛ اما نکته جالب بازدید از نظر من حجم زیاد اکریلیک وارد شده بود که امکان تولید آن ۳۰ کیلومتر آن طرف‌تر و در کارخانه پلی اکریل وجود داشت.

پلی اکریل اصفهان که روزگاری نگین صنعت نساجی خاورمیانه به شمار می‌رفت چند سالی است حال و روز خوشی ندارد؛ این کارخانه هم قربانی واگذاری غیراصولی و بی‌ضابطه یکی دو دهه اخیر شد تا برگ زرین دیگری باشد از سوءمدیریت تکنوکرات‌های نادان در اقتصاد ایران!

تلاش‌هایی برای حل مشکلات این واحد صنعتی نامی اصفهان در حال انجام است که امید دارم به زودی به نتیجه برسد و به جای واردات شاهد صادرات اکریلیک باشیم! (برای دیدن خبر پیگیری وضعیت کارخانه پلی اکریل اصفهان توسط فارس اینجا کلیک کنید).

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ح۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول