اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیش‌بینی بانک جهانی در مورد افزایش فقر در تمام کشورهای آسیای مرکزی

بانک جهانی در گزارش اخیر خود کاهش سطح رفاه زندگی تعداد زیادی از مردم سراسر جهان از جمله در آسیای مرکزی را پیش بینی کرده است.

پیش‌بینی بانک جهانی در مورد افزایش فقر در تمام کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بانک جهانی در گزارش اخیر خود تحت عنوان «مرور اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی، کرونا و سرمایه انسانی» کاهش سطح رفاه زندگی تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان از جمله در کشورهای آسیای مرکزی را پیش بینی کرده است.

بر اساس این گزارش، اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی در سال 2020 میلادی 1.7 درصد کاهش می یابد که به نوبه خود یک عقبگرد شدید در مقایسه با نرخ رشد 4.9 درصدی سال گذشته خواهد بود.

به گفته کارشناسان بانک مذکور، پاندمی کرونا در درجات مختلف کشورهای منطقه آسیای مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است.

انتظار می رود قزاقستان در سال جاری میلادی با رکود اقتصادی 2.5 و قرقیزستان و 5.5 درصدی مواجه شود.

تاجیکستان و ازبکستان می توانند از رکود اقتصادی جلوگیری کنند، اما نرخ رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده این دو کشور چندان چشمگیر نخواهد بود. این شاخص برای تاجیکستان 1.6 درصد و ازبکستان 0.6 درصد را تشکیل خواهد داد.

در حالی که در سال گذشته میلادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این دو کشور به ترتیب 7.5 و 5.6 در صد برآورد شده بود.

کارشناسان بانک جهانی انتظار دارند که مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا منجر به افزایش فقر در تمام کشورهای آسیای مرکزی خواهد شد.

آنها پیش بینی می‌کنند که حداکثر 1.4 میلیون نفر می توانند با در نظر گرفتن خط فقر 3.2 دلاری در روز، در گروه افراد فقیر وارد شوند.

مولفان این گزارش تاکید می‌کنند که در سال 2021 میلادی رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان می تواند به 3.7 درصد برسد.

با این حال، این پیش بینی با موفقیت ها در تولید واکسن یا دارو برای کرونا و همچنین بهبودی حواله ها و سرعت تجارت خارجی بستگی دارد.

«لیلی بورونچوک» مدیر منطقه ای بانک جهانی در آسیای مرکزی به کشورهای منطقه توصیه کرده به مسئله بهبود دسترسی تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت و جبران خسارات وارده در تدریس توجه بیشتر کنند تا نسل جوان بتواند پتانسیل خود را تحقق بخشند.

به باور وی، رقابت‌پذیری فرد در وضعیت تغییر سریع بازارهای کار با کیفیت آموزش تعیین می شود. کار در این راستا به کشورهای آسیای مرکزی این امکان را فراهم می کند تا نیروی کاری حرفه ای را در برابر تداوم خروج جمعیت حفظ و افزایش دهند.

به طور کلی، طبق اعلام بانک جهانی، تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند، یعنی با مصرف کمتر از 1.9 دلار در روز، امسال برای اولین بار در بیش از 20 سال افزایش و می تواند تا 150 میلیون نفر را در بر گیرد.

کارشناسان معتقدند که بیشتر افراد جدید که در فقر شدید به سر می برند (82 در صد) در کشورهای با درآمد متوسط ظهور می کنند. علاوه بر این، فقر شدید بیشتر ساکان شهر ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، در حالی که معمولا ساکان روستایی بیشتر درگیر آن هستند.

 بنابر سخنان «دوید مالپاس» رئیس بانک جهانی، پاندمی و رکود جهانی می توانند بیش از 1.4 در صد جمعیت جهان را در طبقه افراد بسیار فقیر قرار دهند.

به باور وی، برای تبدیل این رکود شدید به توسعه و کاهش فقر، کشورها باید برای یک اقتصاد متفاوت بعد از کرونا آماده شوند که به سرمایه، نیروی کار، استعداد و نوآوری ها اجازه می دهد تا به سوی مشاغل و بخش های جدید بروند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول