اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بلاتکلیفی ادامه‌دار تپه شهدای گمنام دورود/ متولی مورد نظر یافت نشد!

شهدای گمنام آرمیده در تپه شهدای دورود کماکان به دلیل نداشتن متولی، گمنام‌تر از گذشته بوده و در محیطی قرار گرفتند که در شان مقام شامخ این قهرمانان بی‌نشان نیست.

بلاتکلیفی ادامه‌دار تپه شهدای گمنام دورود/ متولی مورد نظر یافت نشد!

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، طی چند روز گذشته، گزارشی بر روی خروجی این سایت در خصوص وضعیت اسفبار تپه شهدای این شهرستان قرار گرفت( اینجا بخوانید) که نشان از عدم مسوولیت مدیران در زمینه حفظ و نگهداری مقبره پنج شهید گمنام داشت.

 

شهدای گمنامی که ۱۷ سال پیش با خرد جمعی مسوولان وقت دورود در محلی خارج  و بر بلندی شهر مدفون شدند، اما به دلیل نداشتن متولی اکنون این شهدا گمنام تر از گذشته بوده و در محیطی قرار گرفتند که در شان مقام شامخ این قهرمانان بی نشان نیست.

آنچه امروز از وضعیت اسفبار تپه شهدای گمنام مشاهده می‌شود، عدم مسوولیت‌پذیری متولیان امر در حفظ و نگهداری مقبره و همچنین نبود نیروی حراستی همچون نگهبان یا خادم برای حفاظت از تجهیزات این منطقه است.

اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات مختلفی از سوی نهادهای انقلابی و دولتی برای جبران خسارت‌های وارده به مقبره همچون تعویض سنگ قبرهای تخریب شده و شیشه‌های شکسته شده یادمان توسط افراد معلوم الحال و ولگرد انجام شده، اما بدون تردید این‌گونه کارها مقطعی و موقتی بوده و تا زمانی که متولی خاصی برای حفظ مجموعه مشخص نشود، همچنان شاهد خسارت و اهانت به شهدای مدفون در مقبره نورالشهدای دورود خواهیم بود.

 

نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان دورود، ضمن نامطلوب خواندن وضعیت تپه نورالشهدای این شهرستان به فارس گفت: متاسفانه چندین سال است که این مجموعه متولی خاصی نداشته و به حال خود رها شده است.

رحیم موحد، یکی از وظایف اصلی بنیاد حفظ آثار را تائید مکان دفن شهدای گمنام عنوان و تصریح کرد: تعیین مکان بر عهده مسوولان وقت شهرستان بوده و با تصمیم گروهی، شهدا در خارج شهر و بر بلندی ارتفاعات به خاک سپرده شدند.

وی با بیان اینکه همه ما در برابر شهدا مسوولیت داریم، گفت: همه مسوولان و همچنین مردم در برابر تپه شهدای دورود بی توجهی کرده و نسبت به وضعیت اسفبار آن مقصر هستند.

 

موحد، ضمن انتقاد از پاسکاری‌های مسوولان برای انتقال وظیفه حفظ و نگهداری مقبره نورالشهدای دورود به یکدیگر، از آن‌ها درخواست کرد به یک وحدت و اتفاق نظری برای تعیین متولی و انتخاب یک خادم برای مجموعه برسند.

نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان دورود اظهار داشت: اگرچه بر اساس دستورالعمل هرگونه ساخت و ساز در اطراف تپه شهدا ممنوع بوده، اما متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد تصرف بخشی از زمین و نصب دکل‌های مخابراتی از سوی نهادهایی چون صداوسیما و شبکه بهداشت هستیم. 

وی بر ضرورت ایجاد یک پایگاه مقاومت در تپه شهدا تاکید کرد و گفت: جمعی از بازنشستگان نیروهای مسلح آمادگی خود را برای حضور در این پایگاه مقاومت جهت انجام برنامه‌های فرهنگی و همچنین حفاظت از مقبره و تجهیزات آن اعلام کرده‌اند.

موحد با بیان اینکه سالانه مقبره نورالشهدای دورود میزبان زائران بسیاری در ایام نوروز است، افزود: از این ظرفیت فرهنگی می‌توان برای معرفی آرمان‌های شهدا به نسل جوان استفاده کرد، حال اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌ها امکان تحقق این مهم وجود ندارد.


 

 

خبرگزاری فارس بنا به رسالت خود، تا رسیدن به نتیجه مطلوب همچنان پیگیر وضعیت اسفبار مقبره تپه شهدای دورود است و ساماندهی یادمان و فضای اطراف آن را از مسؤولان مطالبه خواهد کرد.

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول