اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

مسلمانان کالاهای فرانسوی را ۲ سال تحریم کنند تا اهانت‌کننده به پیامبر، دنیایش هم نابود ‌شود

حجت‌الاسلام حامد کاشانی گفت: اگر مسلمانان یکصدا اعلام انزجار کنند و‌ یک حکم دوساله را برای تحریم کالاهای فرانسوی در نظر بگیرند، این در تاریخ ثبت می‌شود که اهانت کننده به پیامبر، نه‌تنها آخرت بلکه دنیایش هم نابود می‌شود.

مسلمانان کالاهای فرانسوی را ۲ سال تحریم کنند تا اهانت‌کننده به پیامبر، دنیایش هم نابود ‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «وحدت اسلامی، رمز اقتدار و راه غلبه بر استکبار جهانی»، صبح امروز (چهارشنبه ۷ آبان) در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام حامد کاشانی، کارشناس تاریخ اسلام، با اشاره به اختلاف مذاهب گفت: نمی توانیم صورت مسئله وجود اختلاف را پاک کنیم و نباید کتمان کرد که اختلاف وجود دارد، امّا آیا امکان درکنار هم بودن را داریم یا خیر.

وی ادامه داد: پیغمبر(ص) روزی که به مدینه وارد شد، می‌توانست اختلافات بین اوس و‌خزرج را انکار کند، امّا ایشان این کار را نکردند و  اولویت را به‌سمت اشتراکات سوق دادند.

کاشانی با بیان اینکه امروز، اختلاف بین عموم مسلمانان زیاد نیست، بلکه مشکل اصلی بین علماست، گفت: ما امروز با تکفیر فقهی مواجه هستیم.

کارشناس مسائل دینی، ادامه داد: ما اگر بخواهیم مسئله را حل کنیم باید جلسات مکرر بین علمای اسلام برگزار کنیم تا بسیاری از تصورات و توهمات رفع بشود. اگر این کار را نکنیم، وهابیت که اسم خودش را سلفی گذاشته و واقعاً سلفی هم نیست، داعیه‌دار می‌شود.

کاشانی ادامه داد: گروهی در بین اهل سنت که بسیاری از مردم خود اهل سنت را به خاک و ‌خون کشیده‌اند، مخالف شدید مرجعیت هستند و مردم را از رجوع به عالمان باز می‌دارند. اینکه مفتی‌های جوان سردمدار می‌شوند و به راحتی حکم تکفیر صادر می‌کنند، ناشی از این است که آن‌ها القا می‌کنند که نیازی به پختگی علمی نیست.

وی افزود: حکم تکفیر چیزی نیست که بتوان به‌راحتی صادر کرد، اما چون ارزش علم را از دست علما گرفته‌اند و به دست یک جوانی می‌دهند که نه از استکبارستیزی خبری دارد نه مسائل اصلی را می‌شناسد، شروع به نفرت‌پراکنی می‌کند و یکی از قربانیانش شیعیان و سایر فرق هستند.

این کارشناس دینی گفت: در بین شیعیان نیز جریانی که اسم خود را اخباری نمی‌گذارند، به شدّت تفکرات اخباری و شبه تکفیری دارند. اگر از یک مرجع، حکمی را بیان کنی، این دسته به راحتی از آن عبور می‌کنند و می‌گویند به روایت رجوع می‌کنیم. اگر بین بزرگان عالم اسلام مباحثات و تعاملات برگزار شود، بسیاری از این خطرات کاهش می‌یابد.

وی در ادامه داد: خطر اصلی این است که به جای شناخت دشمن اصلی، خطر را به داخل جریان اسلام تقلیل دهیم. یعنی شیعه و سنی فکر کنند دشمن درجه یک‌شان یکدیگر هستند.

کاشانی با بیان اینکه مشکل وحدت، بدنه امت اسلام نیست و امت اسلام، پیرو بزرگانشان هستند، تصریح کرد: نیاز به انکار اختلافات نیست، اختلافات سر جای خودش باقی باشد، امّا باید در سطح علما و بزرگان به موضوع ورود کنیم.

وی با تأکید بر وجود تنوع در فقه و فکر، گفت: حتی اگر فرض کنیم که فقط ما شیعیان وجود داشتیم و اهل سنتی در کار نبود، باز در بین خود شیعیان، گروه‌های مختلفی نظیر اخباری‌ها، تقکیکی‌ها، طرفداران تصوف و... وجود داشت، یعنی باز اختلاف وجود داشت.

کاشانی ادامه داد: اگر تمرکز را بر اختلاف بگذاریم، حتی اگر بخشی از شیعیان را حذف کنیم باز بین طرفداران مراجع مختلف اختلاف باقی می‌ماند و مثلاً بین شیعیان تهران و شیعیان اصفهان می‌تواند اختلاف پیدا کرد. 

وی با بیان اینکه تمرکز بر اختلافات مسئله را حل نمی‌کند، تصریح کرد: با انکار اختلاف هم صرفاً صورت مسئله را پاک کرده‌ایم، باید یاد بگیریم در کنار هم زندگی کنیم.

کاشانی به انتشار استفتائی از آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: وقتی این استفتاء را منتشر کردم طرفداران این عالم بزرگوار تعجب کردند. سوال پرسیده بودند که اگر جمعی از شیعیان در منطقه‌ای باشند که مورد تکفیر قرار می‌گیرند، تکلیف ما چیست؟

وی ادامه داد: شاید اگر این سؤال را از یک فردی که در دین پخته نبود،‌می‌پرسیدند، فوراً جواب می‌داد که وظیفه، تقابل است. امّا آیت‌الله وحید خراسانی با اینکه مقام سیاسی نظام هم محسوب نمی‌شود، پاسخ داده بودند که اگر تفکیر می‌کنند ولی شهادتین را می‌گویند حق ندارید به آن‌ها تعارض کنید. اگر بیمار شدند باید به عیادت آن‌ها بروید و اگر مشکل پیدا کردند باید به کمک آن‌ها بروید. اگر هم شما قدرت پیدا کردید نباید به آن‌ها ظلم کنید. 

کاشانی با تأکید بر اینکه اگر بحث وحدت، از سطح عمومی به سطح نخبگانی برود مسئله حل می‌شود، اظهار داشت: عالم اصیل می‌فهمد که دشمنی را باید با دشمن اصلی کرد نه دشمنی را به داخل دنیای اسلام آورد.

وی با بیان اینکه سه سطح تکفیر وجود دارد که یک سطح آن خطرناک است، اظهار داشت: وقتی از ما بپرسند که آیا شیعه واقعی هستی؟ می‌گوییم دوست داریم باشیم ولی معلوم نیست شیعه واقعی باشیم. بنابراین از لحاظ اخلاقی ما خود را تکفیر اخلاقی کرده‌ایم.

کاشانی ادامه داد: تکفیر اعتقادی هم چندان مهم نیست. خدا می‌فرمایند اکثر مردم اسلام را نمی‌پذیرند، کسانی هم که می‌پذیرند، شرک دارند. اینجا منظور از شرک این نیست که بت‌ می‌پرستند، بلکه ایمان‌شان دارای ایراداتی است و مثلاً اهل ریا هستند. این هم طبیعی است.

کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه اینکه در چند روز اخیر اتفاق بدی رخ داد و کسی که مدعی مرجعیت است، ادعا کرد شیعیان در طول تاریخ همیشه اهل سنت را تکفیر کرده‌اند، گفت: این سخن، عین بی انصافی است. هرکدام از شیعه و ‌سنی فکر خودشان را درست می‌دانند و این موضوع عجیبی نیست.

کاشانی، نوع خطرناک تکفیر را تکفیر فقهی دانست و با بیان اینکه این موضوع در بین شیعیان کم‌رنگ است، گفت: تکفیر فقهی این است که کسی را در دنیا مسلمان ندانیم. اگر کسی را در دنیا مسلمان بدانیم، وظیفه خود مان را دفاع از مال و ناموس او می‌دانیم.

وی ادامه داد: از لحاظ مقابله با این نوع تکفیر، ظرفیت بالایی در شیعه وجود دارد، چرا که شیعه معتقد است هر کسی که دو جمله «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» و «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّٰهِ» را بر زبان جاری کند، محترم است و ‌قواعد بازار اسلامی بر او حاکم است، بدن او پاک است و... .

کاشانی تصریح کرد: اگر بخواهیم اختلاف در سطح عموم حل کنیم، باید به شیعه و سنی بگوییم که همدیگر را در دنیا مسلمان بدانید و اینکه در داخل خودمان حق با کدام طرف است را به آخرت واگذار کنیم.

کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به اهانت رییس جمهور فرانسه به پیامبر (ص) گفت: ما مسلمانان هرچه داریم به اعتبار رسول‌الله است. به محبوب و‌ مراد و‌ منجی ما مسلمانان جسارت شنیع شده است و متاسفانه جامعه اسلامی به اندازه‌ای که باید واکنش نشان نداده است.

وی با بیان اینکه آیا اهمیت پیامبر از دعواهای فرقه‌ای کم‌تر بود؟ تصریح کرد: اگر مسلمانان یکصدا اعلام انزجار کنند و‌ یک حکم دوساله را برای تحریم سران فرانسه و کالاهای فرانسوی در نظر بگیرند، این در تاریخ ثبت می‌شود که اهانت کننده به پیامبر، نه‌تنها آخرت بلکه دنیایش هم نابود می‌شود.

کاشانی تصریح کرد: اگر مسلمانان، فرانسه را تحریم کنند، خواهیم دید که به التماس خواهند افتاد.

وی ادامه داد: غربی‌ها به پیامبر ما جسارت می‌کنند و در کنار آن عده‌ای تکفیری مآب را در هر دو مذهب شیعه و سنی پر و بال داده و به جان هم می‌اندازند تا تمرکزشان از مسائل مهم منحرف شود.  

کاشانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سخنان شما، تکلیف داعش چه می‌شود که شهادتین را هم بر زبان جاری می‌کند؟ گفت: اگر گروهی پیدا شوند که انسجام دنیای اسلام را می‌شکند و دارد خیانت می‌کند، باید با او مقابله کرد، چه داعش باشد که شیعه انگلیسی.

وی تصریح کرد: اگر فکر داعشی در جایی وجود داشته باشد، امّا منجر به هیچ عملی نشود و اقدامات خرابکارانه‌ای از او سر نزند، همان احکام مسلمان بر او جاری می‌شود و کاری به او نداریم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول