اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

کمر شکسته زاگرس زیر بار عوامل نابود کننده جنگل‌ها/ نفس بلوط‌های ایلام به شماره افتاد

نفس درختان بلوط ایلام به دلایل مختلفی از جمله چرای بی‌رویه دام‌ها، آتش سوزی، قطع درختان و... به شماره افتاده است و اگر مسوولین و مردم نسبت به آن بی‌توجه باشند شاهد مرگ و نابودی هرچه زودتر درختان بلوط خواهیم بود.

کمر شکسته زاگرس زیر بار عوامل نابود کننده جنگل‌ها/ نفس بلوط‌های ایلام به شماره افتاد

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: استان ایلام دارای 640 هزار هکتار جنگل است و 90 درصد این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند؛ درختانی که قدمت هزاران ساله دارند و بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها و مراتع حدود ۹۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس یعنی ۶۰ درصد از این درختان در استان ایلام قرار دارد.

درختان بلوط ایلام از قدیمی‌ترین گونه‌ جنگل‌های کشور محسوب می‌شوند؛ اما در سال‌های اخیر گرمای هوا، آتش‌سوزی و ریزگردها، قطع درختان، اجرای پروژه‌های راه‌سازی، گسترش خشکسالی، خشکیدگی درخت‌ها و بروز آفت‌های مختلف شدت گرفته و آسیب‌های جبران‌ ناپذیری را به حیات این جنگل‌ها در برخی مناطق وارد کرده و موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

تنها دلخوشی دوستداران طبیعت در ایلام همین درختان بلوط شده است؛ حضور گسترده دام و زراعت در کف جنگل‌ها، بهره برداری بی‌رویه چوپان‌ها و نبود ملاحظه‌های زیست محیطی برای چرای احشام در منطقه می‌تواند عامل غیر مستقیم تخریب گسترده جنگل‌های بلوط شود که باعث نگرانی آنها شده و خواستار توجه و رسیدگی مسوولین به این ثروت طبیعی و با ارزش استان هستند.

برخورد شدید با تخریب کنندگان مناطق تحت مدیریت محیط زیست

علیرضا ابدالی مدیرکل محیط زیست ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: مناطقی که جزو حفاظت محیط زیست باشند اگر مورد تخریب قرار بگیرند چه توسط دام داران و چه عوامل دیگر ما به شدت برخورد خواهیم کرد؛ محدوده بانگنجاب بالاتر از دانشگاه ایلام و پایین‌تر از آن به سمت منجل تا زمانی که به بافت جنگلی برسد جزو مناطق حفاظت شده به حساب می‌آیند.

وی افزود: برای حل اینگونه مشکلات در درجه اول باید مردم و دامداران را آگاه کرد و نحوه برخورد با این سرمایه‌های ملی و ارزشمند را به آن‌ها آموزش داد و اگر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جوابگو نبود آن وقت باید با آنها برخورد شود.

مراتع به منظور چرای گوسفندان مشخص هستند

رامین پورنجف مدیرکل دام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: مراتع به منظور چرای گوسفندان مشخص هستند؛ یک سری از مراتع شخصی و یکسری نیز بسته‌اند یعنی منابع طبیعی از آنها حفاظت می‌کند و اجازه ورود به دام داران را نمی‌دهد.

وی افزود: منابع طبیعی برای دام داران کارت چرا و مجوز صادر می‌کنند.

دامداران و عشایر متولی مراتع و جنگل‌ها هستند

فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دام داران و عشایر متولی مراتع و جنگل‌ها هستند؛ امورعشایری کلاس‌های آموزشی نیز برای عشایر برگزار می‌کنند و همچنین نیز با منابع طبیعی تفاهم نامه‌ی وجود دارد بر اساس آن مراتعی که در اختیار عشایر هستند بایستی از آن حفاظت کنند.

وی افزود: من به این موضوع معتقد نیستم که دامداران و عشایر به مراتع یا منابع طبیعی آسیب برسانند، در واقع عشایر پاسدار محیط زیست و منابع طبیعی هستند و اگر آتش سوزی در جنگل‌ها اتفاق بیافتد اولین کسانی که برای مهار آتش اقدام می‌کنند خود عشایر هستند.

یاسمی ادامه داد: گاهی نیز منابع طبیعی به دامداران در بعضی از مناطق اجازه ورود نمی‌دهد؛ شاید به دلایلی دامداران نیز بخواهند اذیت کنند اما راه حل آن است که حفاظت و مدیریت مراتع و مناطق جنگلی را به عشایر و بهره برداران بدهند.

قطع درختان توسط چوپانان صحت ندارد

علیرضا صابری روابط عمومی منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت:
طبق اطلاع رسانی شما به منظور بررسی بریدن و قطع درختان بلوط توسط چوپانان، نیروهای خود را به محل فرستادیم تا بررسی‌های لازم انجام شود که نیروهای ما با مورد خاصی مواجه نشدند.

وی افزود: همچنان گشت موتوری ما در محل مستقر است و درصورتی که تخلفی صورت گیرد حتما برخورد خواهد شد.

این موضوعات در حالی است که چوپانان و دامداران بعضا برای چرای دام‌های خود نه تنها اعتنایی به قوانین موجود که مسوولین ارایه می‌دهند، ندارند بلکه دیده شده در شهر ایلام دام‌ها از فضای سبز نیز تغذیه می‌کنند.

چرای بی‌رویه دام‌ها دست در دست آفت‌های عجیب و غریب، گرد و غبار و ... منجر شده تا نابودی جنگل‌های زاگرس سریع‌تر رقم بخورد.

انتهای پیام/ 9708

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول