اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

بررسی سیستم جدید انتقال‌دهنده دارو توسط محققان پژوهشگاه رویان/ نسل آینده داروها هدفمند می شود

محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی با بررسی روش‌‌‌های انتقال داروی‌‌‌های گوناگون، راه ورود محصولات دارویی جدید به بازار را هموار کردند.

بررسی سیستم جدید انتقال‌دهنده دارو توسط محققان پژوهشگاه رویان/ نسل آینده داروها هدفمند می شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اگزوزم‌‌‌ها نانوذرات کوچکی هستند که تقریبا توسط همه سلول‌‌‌ها ترشح می‌‌‌شوند و نقش شناخته‌شده‌‌‌ای در ارتباطات بین سلولی ایفا می‌‌‌کنند. آنها را می‌‌‌توان در مایعات مختلف بدن یافت و حتی از محیط کشت سلول در شرایط آزمایشگاهی استخراج کرد.

اگزوزوم‌‌‌ها حاوی مواد زیستی مانند پروتئین‌‌‌های گوناگون و اسیدهای نوکلئیک هستند که از سلول ترشح‌کننده آنها منشا می‌‌‌گیرد. در سال‌‌‌های اخیر، اگزوزوم‌‌‌ها به‌عنوان یک سیستم انتقال‌دهنده مطلوب مطرح شده‌‌‌اند. با توجه به کارکرد طبیعی اگزوزوم‌‌‌ها، می‌‌‌توان از آنها برای انتقال هدف‌گذاری شده داروها استفاده کرد. علاوه بر این، اگزوزوم‌‌‌ها ساختاری غشایی مشابه لیپوزوم‌‌‌ها دارند که امکان قرار دادن مولکول‌‌‌های دارویی درون آنها را تسهیل می‌‌‌کند.

با هدف بررسی و جمع‌‌‌بندی روش‌‌‌های انتقال داروی‌‌‌های گوناگون به اگزوزوم‌‌‌ها، عوامل موثر در پیوستگی مولکول‌‌‌های دارویی به اگزوزوم‌‌‌ها، روش‌‌‌های هویت سنجی، دستاورد‌‌‌های جدید، چالش‌‌‌های تجاری‌‌‌سازی و ظرفیت‌‌‌های توسعه در آینده، آزاده حایری، فاطمه محراب، شهرام ربانی، ثریا شاه‌‌‌حسینی، فائزه شکری، یوسف حیدری، حسین بهاروند و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه رویان به نگارش مقاله‌‌‌ای مروری در این حوزه پرداختند که در مجله بین‌المللی Acta Biomaterialia به چاپ رسیده است.

به طور کلی، با وجود آنکه استفاده از اگزوزوم‌‌‌ها به‌عنوان یک سیستم انتقال‌دهنده دارو همچنان جدید و در حال توسعه است، اگزوزوم‌‌‌ها به عنوان گروهی از انتقال‌دهنده‌‌‌های دارویی با ظرفیت بالا در استفاده بالینی مطرح هستند. درک ویژگی‌‌‌های کلیدی، خصوصیات داروشناسی، رفتار در بدن موجودات زنده و نحوه تولید در مقیاس زیاد می‌‌‌تواند راه این محصول را به بازار دارو هموار کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول