اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کتاب «اطلس مهره‌داران تالاب میقان اراک» منتشر شد

فعال زیست محیطی استان مرکزی از چاپ و انتشار کتاب «اطلس مهره‌داران تالاب میقان اراک» پس از یک دهه فعالیت پژوهشی در استان خبر داد.

کتاب «اطلس مهره‌داران تالاب میقان اراک» منتشر شد

محمود کلنگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: حاصل یک دهه فعالیت پژوهشی در حوزه تالاب میقان منتج به انتشار کتاب اطلس مهره‌داران تالاب کویری میقان اراک شد.

وی تصریح کرد: این فعالیت یک اقدام پژوهشی بلندمدت بود که نتایج آن جمع‌آوری و در قالب یک کتاب منتشر شد.

فعال محیط زیستی استان مرکزی با بیان اینکه در کنار این کار پژوهشی یک مجموعه کار هنری نیز شکل گرفته و در قالب آن بیش از یک هزار عکس تهیه و در این کتاب به نمایش در آمده است، ادامه داد: بیش از یک هزار تصویر متنوع از حیات زیست تالاب در این یک دهه تهیه و در کتاب چاپ شده که آن را تبدیل به یک اثر پژوهشی و هنری کرده است.

 

کلنگری افزود: این اطلس یک سندی است برای تالاب که در مقایسه با سایر مناطق تحت نظارت و حفاظت محیط زیست نمونه و منحصر به فرد  است و هیچ نقطه‌ای در کشور دارای این اطلس نیست.

وی بیان کرد: تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد کشور است، که تصمیم گرفتیم به نوعی یک پژوهش بلند مدت در مورد آن انجام و ظرفیت زیستی آن را به نوعی کشف و شناسایی کنیم، اطلس مهره‌داران تالاب میقان به عنوان مرجع گردشگری تالاب محسوب می‌شود، همچنین این اثر می‌تواند برای هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه این زیستگاه یک مرجع و منبع و ماخذ باشد.

 

فعال زیست محیطی استان مرکزی بیان کرد: جامعه هدف این اثر پژوهشی طیف مختلفی از مردم هستند، تالاب به عنوان یک زیستگاه بکر مخاطبان و علاقمندان گسترده‌ای دارد که اطلس مهره‌داران اطلاعات دست اول و تخصصی در کنار تصاویر زیبا از تنوع زیستی تالاب در اختیار آنان قرار می‌دهد، همچنین این کتاب اطلاعات ارزشمندی در حوزه تنوع زیستی تالاب میقان و راه‌های حفظ و حراست از آن را در اختیار گردشگران و فعالان زیست محیطی به اشتراک می‌گذارد.

 

کلنگری با بیان اینکه سند تالاب میقان در ۵۰۰ صفحه و بیش از یک هزار و صد عکس منتشر شده است، گفت: این اثر پژوهشی بدون حمایت هیچ ارگان و نهادی تنها با هزینه شخصی و حمایت‌های خانواده در این شرایط اقتصادی با هزینه بسیار بالایی به چاپ رسیده است که بخشی از هزینه آن از محل پیش فروش کتاب به ۹ مجموعه دولتی و غیردولتی از جمله صنایع تامین شد.

 

وی بیان کرد: در انجام این کار پژوهشی و نشر و انتشار این کتاب خانم ماندانا حضرتی از فعالان محیط زیست استان نیز مشارکت داشتند که به صورت میدانی کار پژوهشی و نگارشی را انجام دادند.

این فعال محیط زیست استان افزود: تهدیدات گونه‌های مختلف زیستی و ارائه راهکارهای حفاظتی، اقدامات انجام شده توسط ارگان‌های مختلف از جمله اداره برق، محیط زیست و منابع طبیعی و... در حوزه تالاب، انتشار تصاویری از گونه‌های نادر و کمتر دیده شده در کشور و تالاب از جمله گربه وحشی برای نخستین بار به منظور معرفی به سازمان جهانی برای جذب حمایت‌های مالی برای حفاظت از این گونه‌ها از بخش‌های این اطلس است.

 

انتهای پیام/   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول