اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

شهادت سردار سلیمانی نشان داد حمایت ایران از فلسطین یک امر اعتقادی است

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» گفت: شهادت سردار سلیمانی این مرد بزرگ نشان داد حمایت ایران از فلسطین و آرمان‌های مردم فلسطین تزویر سیاست‌‎مدارانه نیست بلکه اعتقادی راسخ است.

شهادت سردار سلیمانی نشان داد حمایت ایران از فلسطین یک امر اعتقادی است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، «محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در نوار غزه است و فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی  با محوریت فلسطین را انجام داده و می‌دهد. وی علاوه بر اینکه از بزرگان ادبیات فلسطین است، به عنوان چهره‌ای امیدبخش در بین مردم نوار غزه شناخته می‌شود. به بهانه برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، با این چهره فرهنگی و سیاسی فلسطین گفت‌وگو کردیم.

 

 

*فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید و این جشنواره تا چه میزان می‌تواند در مسئله فلسطین جریان‌ساز باشد؟

از آنجا که هنر و ادبیات عامل مهمی در شکل‌گیری آگاهی است؛ کتاب‌، فیلم‌ و سایر ابزارهای فرهنگی عامل بسیار مهمی در به چالش کشیدن تلاش‌های ناموفقی مانند عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها است که عیله فلسطین و امت اسلامی و برای رد مقاومت و حذف ایران از مناسبات و کاهش قدرتش انجام می‌شود. در چنین شرایطی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در انسجام مؤلفه‌های مقاومت در سوریه، لبنان، نوار غزه و خاصه در حزب‌الله و حماس شود. باید دانست ابزارهای فرهنگی اثرگذاری بسیار بالایی در مقاومت نظامی دارند و به نوعی می‌توانند به عنوان حامی آن عمل کنند. از سوی دیگر، مقاومت باید در همه عرصه‌های سیاسی، ادبی و رسانه‌ای نیز توسعه پیدا کرده و نمود داشته باشد. 

* روند روابط اخیر ایران و حماس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به سیاست‌های دولت دهم و پس از انتخابات سال ۲۰۰۵ شهرداری‌ها و شورای قانونگذاری و کسب حداکثریت آرا توسط حماس، روابط ایران و حماس به بالاترین سطح خود رسید، البته به دلیل کارشکنی سعودی‌ها این روابط مدتی مختل شد اما پس از آن دوباره روابط به سطح قابل‌قبول برگشت. 

* در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، به دلیل پاسداشت و تکریم شهید حاج قاسم سلیمانی بخش «سیداشهداء مقاومت» برگزار می‌شود. این شهید بزرگوار در طول مبارزات خود علیه استکبار جهانی، چه تأثیری در نوار غزه و حمایت از مردم و آرمان فلسطین داشت؟

تردیدی نیست که شهید قاسم سلیمانی از مردانی بود که به دلیل ایمان به حیات پس از مرگ، از جهاد در راه آزادسازی فلسطین کوتاهی نکرد و همواره  به لزوم آزادسازی فلسطین باور داشت؛ این باور را می‌توان در نامگذاری سپاه قدس به خوبی مشاهده کرد. شهادت این مرد بزرگ نشان داد که حمایت ایران از فلسطین و آرمان‌های مردم فلسطین، تزویر سیاست‌‎مدارانه نیست بلکه اعتقادی راسخ است. امیدوارم سپاه قدس همچنان در این مسیر گام بردارد تا ایران و فلسطین بتوانند بعد از آزادسازی، ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهند. 

فیلمنامه‌های بسیاری با موضوع فلسطین وجود دارد که باید در قالب حمایت جدی، به فیلم‌های فاخری که بیانگر نقش فلسطین در جبهه مقاومت هستند، تبدیل شوند

* فعالیت نهادهای صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق سرزمین‌های فلسطین از کرانه باختری اشغالی ادامه دارد. موضع کشورهای عربی در قبال افزایش نفوذ اسرائیل پس از معامله قرن و البته موضع حماس نسبت به این موضوع چیست؟

صهیونیست‌ها و آمریکا در این مرحله از پروژه الحاق عقب‌نشینی کرده‌اند زیرا این کار تأثیر بسیاری بر گروه‌های عربی، اسلامی، آفریقایی، آسیایی و آمریکای‌لاتین خواهد گذاشت اما این عقب‌نشینی کوتاه‌مدت است و آنها این موضوع را به عنوان یکی از پروژه‌های خود هرگز رها نمی‌کنند که البته اینکه روند چگونه باشد تا حد بسیاری به انتخابات آمریکا بستگی دارد.

* شما علاوه بر مبارزات سیاسی، یکی از ارکان ادبیات مقاومت در فلسطین محسوب می‌شود، ادبیات و هنر در مواجهه با دشمن چه نقشی دارند؟
ادبیات و هنر در طول تاریخ توانسته‌اند برای مردم ایده و چشم‌انداز عمومی را ایجاد و تدوین کنند و سبب ایجاد درک عمومی نسبت به موضوعات باشند. این دو مقوله از عوامل تسریع‌کننده در ظهور و حتی انحطاط کشورها هستند؛ اما باید متوجه بود که ادبیات و هنر علاوه اثرگذاری در فضیلت‌های انسانی، جنبه تاریکی هم دارند و اگر در خدمت اندیشه ناپاک قرار بگیرند می‌توانند جامعه را به سمت هنجارها و باورهای نادرست بکشد؛ به همین دلیل است که ایجاد مفاهیمی مانند ادبیات مقاومت، سینمای مقاومت و یا فیلم مقاومت ضرورت دارد. از سوی دیگر، فیلمنامه‌های بسیاری با موضوع فلسطین وجود دارد که باید در قالب حمایت جدی، به فیلم‌های فاخری که بیانگر نقش فلسطین در جبهه مقاومت هستند، تبدیل شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول