اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پیشتازی استان مرکزی در تهیه دانشنامه دفاع مقدس

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: تهیه ۶۵۷ مدخل، تهیه ۱۲۴ مقاله تخصصی و برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی و پژوهشی که به برکت کنگره شهدای استان انجام شده از اقدامات مهم در راستای تهیه دانشنامه بوده و امروز خوشبختانه استان مرکزی در بین استان‌های دیگر در حوزه تهیه دانشنامه دفاع مقدس پیشتاز است.

پیشتازی استان مرکزی در تهیه دانشنامه دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سردار محسن کریمی ظهر امروز در نشست دانشنامه تخصصی دفاع مقدس استان مرکزی اظهار کرد: دفاع مقدس احیاء گر فرهنگ و روحیه ایثار، شهادت، جهاد و مجاهدت فی سبیل الله در ایران اسلامی است و  امروز هرچقدر بتوانیم از این فرهنگ ارزشمند به خوبی استفاده کنیم در راستای اعتلا و پیشرفت جامعه اسلامی موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

وی افزود: امروز در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس این مسئله مهم را باید بیشتر متوجه شویم که این مقطع ارزشمند تا چه اندازه آثار و برکات مؤثر داشته و هرزمان که از این فرهنگ استفاده کردیم موفق بوده‌ایم.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: در طی این شش سال گذشته به برکت برگزاری کنگره شهدای استان و تشکیل ستاد گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس اقدامات بسیار ارزشمندی در راستای ترویج روحیه ایثار و شهادت انجام شده و فضای استان معطر به نام و یاد شهدا و دفاع مقدس بوده است.

کریمی ادامه داد: کنگره شهدای استان مرکزی با اقدامات زیرساختی که انجام داد خدمت‌های بزرگی به استان کرد و این خدمات تا سال‌های سال قابل بهره‌برداری هستند و آیندگان تا چندین سال می‌توانند از این دستاوردهای ارزشمند به‌خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از سال‌های گذشته که بحث برگزاری کنگره شهدای استان مطرح بوده مسئله تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده اما امروز باید این اقدامات سرعت بیشتری به خود بگیرد تا آن چیزی که مد نظر است با دقت و در کمترین زمان نیز تهیه شود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه دانشنامه دفاع مقدس یک وظیفه و رسالت مهمی بر دوش ما گذاشته که باید به‌درستی آن را انجام دهیم تصریح کرد: تهیه یک دایره المعارف محکم، قوی، مستند و بدون تعارف همراه با دقت کامل از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه دانشنامه تخصصی دفاع مقدس است که باید به خوبی به آن توجه شود.

کریمی گفت: خوشبختانه همزمان با اقداماتی که در ستاد کنگره چهل سالگی در طی این سال‌ها انجام می‌شده کار تهیه دانشنامه هم در حال پیشرفت بوده و در واقع کنگره شهدای استان کمک‌های زیادی برای تهیه آن انجام داده و می‌توان گفت بیش از یک‌پنجم کار تهیه دانشنامه انجام شده که نیاز است ادامه کار با قوت و شتاب بیشتری انجام شود.

وی اظهار داشت: تهیه ۶۵۷ مدخل، تهیه ۱۲۴ مقاله تخصصی و برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی و پژوهشی که به برکت کنگره شهدای استان انجام شده از اقدامات مهم در راستای تهیه دانشنامه بوده و امروز خوشبختانه استان مرکزی در بین استان‌های دیگر در حوزه تهیه دانشنامه دفاع مقدس پیشتاز است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان تشکیل شده و شورای سیاست‌گذاری آن نیز به‌طور مرتب جلسات خود را برگزار می‌کند که استفاده از تجربیات کنگره شهدای استان در این امر بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

کریمی ادامه داد: یک کار عظیم و جهادی که در کنگره شهدای استان انجام شد تهیه ۲۳ جلدی فرهنگ‌نامه شهدای استان بود که ۲۱ جلد آن قابل دسترس، جلد ۲۲ در حال چاپ و جلد ۲۳ آن در مرحله صفحه‌آرایی است و این بسیار می‌تواند در تهیه دانشنامه دفاع مقدس مؤثر باشد و البته کار تهیه فرهنگ‌نامه شهدا همچنان با قوت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در خصوص جمع‌آوری اطلاعات شهدا هیچ استانی همانند استان مرکزی این اقدام بزرگ و جامع را انجام نداده چراکه برای تهیه این مجموعه تخصصی سال‌ها اقدامات جهادی انجام شده و قابل تقدیر است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: امروز به برکت کنگره شهدای استان مرکزی و ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان بیش از ۳ هزار نفر از فعالین در حوزه‌های مختلف سازمان‌دهی شده‌اند که این یک اقدام بزرگ و سرمایه مهمی برای استان محسوب می‌شود و در کلیه برنامه‌ها می‌توان از این مجموعه تخصصی استفاده کرد.

تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی یک برنامه‌ مهم علمی و پژوهشی است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان یکی از برنامه‌های مهم علمی و پژوهشی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است که در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌هایی که در این راستا نقش دارند بتوانیم اقدام خوبی انجام دهیم.

 

غلامرضا کریمی اظهار کرد: تبیین تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، انتقال دانش‌ها و تجربیات مربوط به دفاع مقدس به نسل‌های آینده و حال، جلوگیری از تحریف و فراموشی حقایق و تاریخ دفاع مقدس در استان مرکزی و اطلاع‌رسانی علمی و شفاف به افکار عمومی در کلیه ابعاد جنگ تحمیلی از جمله اهداف مهم تهیه دانشنامه تخصصی دفاع مقدس است.

وی افزود: مدخل گزینی، تشکیل پرونده علمی، تدوین مقاله و چاپ و انتشار چهار گام مهم در راستای تهیه دانشنامه تخصصی دفاع مقدس است که کمیته‌ها در راستای مدخل گزینی و تهیه و بررسی دقیق آنها تشکیل شده‌اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به ظرافت و حساسیتی که در خصوص تهیه دانشنامه وجود دارد و رسالت اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهیه دانشنامه با هدایت این مجموعه انجام می‌شود که در این راستا یک شورای سیاست‌گذاری و ۴ کمیته تخصصی در استان تشکیل شده است.

کریمی بیان کرد: کمیته شهدا و اشخاص، کمیته فرهنگی و اجتماعی، کمیته جغرافیا و نظامی و کمیته جمع‌آوری پرونده‌های علمی برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس تشکیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین دبیرخانه دانشنامه تخصصی دفاع مقدس در اداره کل حفظ آثار مستقر شده که در این راستا خود را مکلف می‌دانیم از تجربیات ارزشمند کنگره شهدای استان و ستاد چهل سالگی به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی اضافه کرد: نقشه راه تهیه دانشنامه دفاع مقدس بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری است و در اینجا از کلیه اساتید و پژوهشگران دعوت می‌کنیم که در تهیه دانشنامه دفاع مقدس مشارکت داشته باشند و البته اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز در این کار تخصصی و علمی نیز همکاری می‌کنند.

کریمی بیان داشت: بررسی مداخل استان و تأیید آنها، مشاوره و راهنمایی برای تکمیل نواقص موجود در پرونده‌های علمی و تولید اسناد مورد نیاز پرونده‌های علمی، دعوت از پیشکسوتان، اساتید دانشگاه و افراد تأثیرگذار در پیشبرد دانشنامه بر اساس نیازهای احصاء شده از جمله وظایف مهم شورای سیاست‌گذاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول