اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چه اشکالی دارد کالای باکیفیت داخلی به اسم ایرانی تولید شود؟

رئیس انجمن قلم ایران گفت: چه اشکال دارد کالای باکیفیت داخلی به اسم ایرانی تولید شود و ما از آن حمایت کنیم؟ متاسفانه در لطمه زدن به تولیدات داخلی تحت تاثیر تبلیغات بیگانه همه مشارکت داریم.

چه اشکالی دارد کالای باکیفیت داخلی به اسم ایرانی تولید شود؟

محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره استفاده تولیدکنندگان ایرانی از اسامی و نام‌های غیر فارسی اظهار داشت: به لحاظ قانونی استفاده از اسامی خارجی برای تولیدات داخل کشور ممنوع است. در مقاطع زمانی همین قضیه رعایت می‌شد و دقت می‌کردند که این اتفاق رخ ندهد. مثلاً تبلیغاتی که از وزارت ارشاد قرار بود مجوز اخذ کند خیلی از مواقع به دلیل اینکه از نام خارجی استفاده کرده بود، مجوز دریافت نمی‌کرد. پس به لحاظ قانونی تکلیف و ماجرا مشخص است.

* اکنون در لطمه زدن به تولیدات داخلی تحت تاثیر تبلیغات بیگانه، همه مشارکت داریم

وی افزود: تولید کنندگان و مکان‌های تجاری و غیرتجاری کلا نمی‌توانند از اسامی غیر فارسی استفاده کنند. اما اینکه چرا این موضوع انجام نمی‌شود دو نکته را نشان می‌دهد: اول، اینکه مسئله و مشکل به لحاظ فرهنگی از پیش از انقلاب وجود داشته و تا امروز اصلاح نشده است. این نگاه که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است از دورانی که واقعاً این طور بود تا امروز در کشور همچنان باقی مانده است. در مقاطعی واقعاً تولیدات ما کیفیت خوبی نداشت و به خاطر اینکه کیفیت کالاها پایین بود میان اقشار مردم اینگونه جا افتاده بود که کالای خارجی بهتر است و مردم دنبال جنس خارجی بودند. این فرهنگ تا امروز اصلاح نشد، ولی متاسفانه اکنون در لطمه زدن به تولیدات داخلی تحت تاثیر تبلیغات بیگانه، همه مشارکت داریم.

پرویز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که همه می‌دانیم که اگر قرار باشد از یک ماشین صد هزار تیراژ تولید شود امکان اجرای طرح‌های توسعه و بهبود کیفیت در آن کمتر است. اما وقتی قرار است تنها یک میلیون تیراژ داشته باشد تمام امکانات آن بهتر اجرا می‌شود. وقتی رویکرد ما در خصوص استفاده از کالاهای داخلی کمتر باشد، تیراژ پایین آمده و امکان بهبود آن هم کمتر می‌شود.

* فرهنگی که بدترین کالاهای ایرانی را با بهترین کالاهای خارجی مقایسه می‌کند، در صدد تخریب کالای داخلی است

رئیس انجمن قلم به قیاس میان بدتر و بهترین کالاهای داخلی و خارجی هم اشاره کرد و ابراز داشت: از آن طرف نگاهی وجود دارد به این که بدترین کالاهای ایرانی با بهترین کالاهای خارجی مقایسه می‌شود، در بین اتومبیل‌ها مثلا اغلب پراید که ضعیف‌ترین کالای ایرانی است با بنز بهترین کالای خارجی مقایسه می‌کنند، اما در کشور ما تنها پراید کالای داخلی نیست بلکه سمند هم در میان ماشین‌های ایرانی قرار دارد. هرچند نمی‌گوییم کیفیت صددرصدی دارد ولی مشاهده می‌شود که تولیدات بهتری نسبت به قبل داریم.

رئیس انجمن قلم ایران گفت: اما فرهنگی که بدترین کالاهای ایرانی را با بهترین کالاهای خارجی مقایسه می‌کند و در واقع بنز را در برابر پراید قرار می‌دهد، باعث می‌شود ما به نحوی کالاهای ایرانی را تخریب ‌کنیم.

* مدیر یک کارخانه بزرگ داخلی درباره استفاده از نام خارجی می‌گفت: این اسامی مخاطب و مشتری را جذب می‌کند

رئیس انجمن قلم به خاطره‌ای از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: وقتی مسئول یکی از کارخانه‌های بزرگ به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از کارگروه‌های آن دعوت شد در برابر این سوال که چرا نام خارجی برای تولیدات خود استفاده می‌کنید؟ به صراحت گفت:«این اسامی مخاطب و مشتری را جذب می‌کند. با وجود اینکه کالای ایرانی است، اما نام خارجی بر آن نهاده می‌شود و این موضوع مخاطب را به خود جذب می‌کند!»

* نگاه منفی نسبت به تولیدات ایرانی در فرهنگ عامه ما همچنان ادامه دارد

پرویز اظهار داشت: به نظر می‌رسد یک اشکال فرهنگی از گذشته وجود داشته که در آن ایام یک واقعیتی پس زمینه ماجرا بود، اما این نگاه منفی نسبت به تولیدات ایرانی در فرهنگ عامه ما همچنان ادامه دارد و باعث می‌شود تولیدکننده از اسامی بیگانه و گاهی مارک جعلی برای تولیدات خود استفاده کنند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در صنایع پوشاک می‌دانم بخش وسیعی از پوشاک داخلی موجود در بازار به نام و برند خارجی عرضه می‌شود در حالی که تولید داخل ایران است، اضافه کرد: این تولیدات مربوط به داخل است اما به دلیل مشکل فرهنگی از نام خارجی برای آن استفاده می‌شود. در حالی که این قضیه باید از بین برود و روند باید اصلاح شود. چه اشکال دارد کالای با کیفیت داخلی به اسم ایرانی تولید شود و ما از آن حمایت کنیم؟

* کسانی که تولیدات بی‌کیفیت به مردم می‌دهند در ترویج فرهنگ اهانت به کالای ایرانی سهیم هستند

وی در پایان سخنانش، استفاده تولیدکنندگان داخلی از نام خارجی را دارای دو جنبه دانست و گفت: کیفیت کالاهای ایرانی باید افزایش یابد. کسانی که تولیدات بی‌کیفیت به دست مردم می‌دهند در واقع در ترویج فرهنگ اهانت به کالای ایرانی و دوری مردم از کالای ایرانی سهیم هستند و خیانت می‌کنند. نکته دوم اینکه مردم باید کم‌کم با آن فرهنگی که کالای ایرانی را بی‌کیفیت می‌‌داند، فاصله بگیرند و ما باید تلاش کنیم بهترین کالای خود را با خارجی‌ها مقایسه کنیم و بی‌کیفیت‌ترین کالاهای داخلی را با کیفیت‌ترین کالاهای خارجی مقایسه نکنیم.

در راستای نامگذاری غیرفارسی بر کالاهای تولید داخل گزارش فارس را اینجا بخوانید. همچنین نظرات مخاطبان درباره موضوع نامگذاری فارسی را اینجا  و گفت‌وگوی فارس با محمدرضا شرفی خبوشان و علیرضا قزوه همچنین محمدرضا ترکی و اسماعیل امینی را با همین موضوع، اینجا و اینجا و اینجا و اینجا ببینید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول