اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگرانی‌ها از پیچیده‌تر شدن بحران یمن با ورود ترکیه

ترکیه همزمان با لیبی، سوریه و جمهوری آذربایجان، همواره نیم نگاهی نیز به یمن دارد.حضور عناصر اخوانی همسو با این کشور مقامات آنکارا را برای امتحان شانس خود مجاب کرده است.

نگرانی‌ها از پیچیده‌تر شدن بحران یمن با ورود ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بحث حضور ترکیه در یمن همچون لیبی، سوریه و جمهوری آذربایجان، در هفته‌های گذشته در محافل رسانه‌ای و داخلی یمن افزایش یافته است. به خصوص اینکه مصر نیز تحرکات دیپلماتیک خود را در پرونده باب المندب آغاز کرده و نگرانی‌ها از پیچیده‌تر شدن جنگ یمن وجود دارد.

به نوشته الخبر الیمنی، «یاسین اقطای» مشاور رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه (دیروز) در مقاله‌ای در روزنامه ینی شفق، به انتقاد شدید از دولت سعودی و امارات متحده عربی پرداخت و نوشت که آن‌ها عامل عمیق‌تر شدن بحران در یمن شده‌اند و تأکید کرد که اهداف ائتلاف سعودی در یمن به حل و فصل بحران منجر نشده و بحران انسانی در این کشور را تعمیق خواهد داد.

در همین حال ریاض و ابوظبی برخی مسئولین دولت هادی را به سوگیری به طرف ترکیه و قطر متهم کرده‌اند. به خصوص اینکه منابع نظامی بارها از وجود سلاح‌های ترکیه در مناطق درگیری خبر داده‌اند. در این میان برخی محافل نیز از فرار «محمد عبدالله الیدومی» رئیس حزب اخوانی الاصلاح یمن از ریاض به ترکیه خبر می‌دهند و همه این‌ها در حالی است که درگیری شش ماه در استان «أبین» و اطراف شهر «زنجبار» همچنان ادامه دارد و شدت یافته است.

در همین حال یکی از مسئولان هلال احمر ترکیه در «عدن» هدف ترور نافرجام قرار گرفته و در استان «تعز» در مجاورت باب المندب، ترکیه برای بسط نفوذ خود تلاش می‌کند. جناح اخوانی همسو با ترکیه در این استان نیز حضور پر رنگی دارد و دو ماه پیش برکناری یک فرمانده نظامی همسو با امارات به دستور منصور هادی در استان تعز، موجب درگیری نظامی میان اخوانی‌ها و عناصر همسو با امارات شد. همراه با این تحولات، ناو ترکیه نیز در مسیر نزدیک شدن به خلیج عدن برای حضور در پایگاه نظامی این کشور در سومالی است تا حضور نظامی ترکیه در اطراف باب المندب تقویت شود.

از سوی دیگر سخنان «یاسین اقطای» همزمان با تحرکات رقبای ترکیه برای توسعه حضور خود در باب المندب شده است. به خصوص مصر که روز گذشته سفیر این کشور با رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در ریاض دیدار کرد و طرفین در خصوص تحولات باب المندب و ساحل غربی یمن گفت‌و‌گو کردند. قاهره پیش از این نیز کارشناسان نظامی خود را به جزیره «میون» در باب المندب برای تأسیس یک پایگاه نظامی در این جزیره اعزام کرده بود.

وبگاه یمنی ۲۶ سپتامبر نیز روز سه شنبه مدعی شد که اخیرا تعدادی از پهپادهای ترکیه در طول مناطق درگیری در استان أبین به پرواز در آمده‌اند. این وبسایت ترکیه را بازیگر جدیدی در عرصه تحولات جنوب یمن دانست و نوشت که رقابت و تعارض ترکیه و دولت سعودی و امارات در جبهه‌های مختلف قطر، لیبی و حوزه مدیترانه که با قتل جمال خاشقچی در دو سال گذشته به اوج خود رسید، یمن را به یک فرصت برای ترکیه در جهت تحت فشار قرار دادن ریاض تبدیل کرده است. 

آذر ماه سال گذشته نیز عناصر شورای انتقالی سندی منتشر کردند که نشان می‌داد تعدادی از افسران اطلاعاتی ترکیه از طریق گذرگاه «صرفیت» وارد «المهره» در جنوب یمن شده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول