اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی در استان مرکزی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک از توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی در هفته جاری در استان مرکزی خبر داد.

توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از دانشگاه علوم پزشکی عباس علیمرادیان گفت: تحریم‌ها و دیگر مشکلات، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده و در مقاطعی این وقفه باعث کمبود برخی داروها نظیر انسولین قلمی در بازار می‌شود.

وی به بیماران توصیه کرد: با مشورت پزشک خود بجای انسولین قلمی از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارند و به‌وفور در بازار یافت می‌شود، استفاده کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تأکید کرد: دلیل این کمبود مشکلات ناشی از تأمین ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد به‌ دلیل تحریم‌های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است.

علیمرادیان خاطرنشان کرد: ورود دارو به کشور با ارز نیمایی انجام شده، اما فروش آن طبق قیمت مصوب دولتی است که به دلیل این تفاوت قیمت و برای جلوگیری از قاچاق دارو از داخل به خارج از کشور، از سال گذشته تمهیداتی توسط سازمان غذا و دارو کشور اندیشیده شده و از زمان اجرای آن تاکنون، از قاچاق و خروج مقدار زیادی انسولین جلوگیری شده است.

وی افزود: با انتقال انسولین از شرکت‌های توزیع‌کننده، مسئولیت توزیع به دوش داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ضمن اشاره به این موضوع که انسولین‌های قلمی، دارای کدهای رهگیری بوده و این کدها قبل از مصرف و تزریق ابتدا باید در سیستم ثبت گردند، تصریح کرد: انسولین‌های قلمی با نام بیمار و ارائه کد ملی و نیز با در نظر گرفتن سهمیه هر بیمار بر اساس دستور پزشک به هر بیمار تحویل داده می‌شوند.

علیمرادیان ادامه داد: انواع قلم‌های این دارو تا پایان سال آینده در داخل کشور تولید و نیاز به واردات در این حوزه، برطرف خواهد شد.

وی تأکید کرد: به هیچ‌وجه انسولین را از بازار سیاه و بازار آزاد تهیه نکنند، چراکه اطمینانی از تقلبی با اصل بودن آن نیست و ممکن است با استفاده و تزریق آن جان و سلامتی افراد به خطر بیافتد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: تهیه انسولین تنها باید از مراکز معتبر صورت بگیرد و اگر فردی دچار مشکل شد و یا مورد تخلفی را مشاهده و قصد گزارش آن را داشت می‌تواند با شماره ۱۹۰ در ساعات اداری و ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ در ساعات غیر اداری تماس گرفته و یا به‌صورت حضوری به معاونت غذا و دارو مراجعه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول