فرهنگ  /  تاریخ

نظریه‌ها و واقعیت‌های تلخ ایدز/ ویروس‌های نوظهور؛ طبیعی یا مصنوعی؟

یکم دسامبر «روز جهانی ایدز» است؛ مرموزترین و مناقشه‌برانگیزترین بیماری تاریخ که چند دهه درباه ساختگی و مصنوعی‌بودنش بحث و بررسی شده است. درباره ایدز «نظریه»های تلخ بسیار است؛ «واقعیت»های تلخ هم!

نظریه‌ها و واقعیت‌های تلخ ایدز/ ویروس‌های نوظهور؛ طبیعی یا مصنوعی؟

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ایدز، بیماری ناشی از حمله ویروس اچ‌آی‌وی به سیستم ایمنی بدن است. این ویروس اچ‌آی‌وی به‌قدری موذی است و به‌قدری برای بدن ناشناخته است و به‌قدری سریع تکامل می‌یابد و نسخه‌های جدید ایجاد می‌کند که خیلی‌ها به این نتیجه می‌رسند که طبیعی نیست و دست‌ساز است! گزارش‌‌های رسمی و آکادمیک درباره این بیماری می‌گوید، ایدز نخستین‌بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در آمریکا توسط «رابرت گالو» پژوهشگر زیست‌پزشکی آمریکایی کشف شد و منشاء ویروس اچ‌آی‌وی هم میمون‌های آفریقایی هستند. به ‌این ‌ترتیب که این ویروس از گونه‌هایی از میمون‌ها به انسان منتقل شده و تکامل یافته و مدام منتشر شده است. همین!

حدود ۴۰ سال است که داروهای مختلفی برای ایدز ساخته شده و بخشی از صنعت دارویی جهان از این موضوع سود می‌برد. مؤسسات تحقیقاتی بسیاری هم برای ایدز دنبال واکسن یا داروی قطعی بوده‌اند که همگی شکست خورده‌اند و هنوز ایدز نه درمان قطعی دارد، نه واکسن.

«دیوید کربی» از نخستین قربانیان ایدز بود و انتشار عکس او در کنار خانواده‌اش در سال ۱۹۹۰ توجه جهان را به این بیماری جلب کرد

نظریه‌های مخالف!

مخالفان این گزارش‌های رسمی بسیارند و طی چند‌ دهه مدام درباره این بیماری نظریه‌های مختلف مطرح است. مهم‌ترین نظریه این است که اچ‌آی‌وی ویروسی است که توسط دولت آمریکا در آزمایشگاه‌های پزشکی و برای کاهش جمعیت جهان و به ویژه جمعیت سیاه‌پوستان و آفریقایی‌ها ساخته شده است. این کاهش جمعیت نیز فقط از طریق مرگ مبتلایان نیست، بلکه در عمل، مبتلایان از تولید ‌مثل نیز خودداری خواهند کرد. جالب این‌که اغلب موافقان این نظریه، دانشمندان برجسته هستند؛ از جمله پروفسور «یاکوب سگال» آلمانی و دکتر «ویلیام کمپل داگلاس» پزشک برگزیده انجمن ملی سلامت آمریکا که نظراتشان موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره این بیماری راه‌ انداخت. در این چند دهه کتاب‌ها و مقالات بسیاری نیز درباره دست‌ساز بودن تولید ویروس اچ‌آی‌وی نگارش شده است.

پروفسور «یاکوب سگال» معروف‌ترین شخصیتی بود که نخستین‌بار ویروس اچ‌آی‌وی را ویروسی آزمایشگاهی دانست

نظریه مهم دیگر، همدستی سازمان بهداشت جهانی در انتقال و گسترش این ویروس است؛ چرا که این سازمان پیش از کشف ویروس اچ‌آی‌وی برنامه‌های واکسیناسیون گسترده‌ای در سراسر قاره آفریقا اجرا کرده بود. نظریه دیگر همدستی شرکت‌های بزرگ داروسازی برای تولید و انتشار بیماری‌های نوظهور از جمله ایدز است؛ ناگفته پیداست هر بیماری همه‌گیر برای ابرشرکت‌های داروسازی به معنای سودهای میلیارد دلاری از فرآیند تولید و فروش داروهای موثر و حتی غیرموثر است. نظریه دیگر به‌کلی هر نوع واکسیناسیون را عامل بروز بیماری‌های نوظهور می‌داند؛ حامیان این نظریه معتقدند استفاده از واکسن‌های ساخت بشر برای درمان بیماری‌ها اعم از فلج اطفال و آبله و... می‌تواند به بروز ویروس‌های جدید و بیماری‌هایی نظیر ایدز منجر شود.

واکسیناسیون در قاره آفریقا توسط سازمان ملل یکی از متهمان گسترش ایدز در جهان است

در ‌نهایت، اسناد محرمانه‌ای هم که از برنامه‌های پنتاگون برای جنگ‌های ویروسی و میکروبی و اختصاص بودجه‌ برای تحقیق درباره ساخت سلاح‌های بیولوژیکی به مرور فاش می‌شود بر تعداد و البته پیچیدگی این نظریه‌ها افزوده است. چنین اسنادی معمولا بر نظریه کسانی صحه می‌گذارد که معتقدند ویروس‌های نوظهور نظیر ایدز نتیجه آزمایش‌های ناقص، کنترل‌نشده یا مهارناپذیر برای ساخت تسلیحات بیولوژیکی هستند.

البته ناگفته نماند به دلیل روش‌های انتقال این بیماری از‌ جمله از طریق رابطه جنسی، همواره شایعات و خرافات و تصورات نادرست درباره ایدز نیز فراوان بوده است.

«ایدز و پزشکان مرگ»؛ کتابی درباره دست‌ساز بودن ویروس اچ‌آی‌وی

واقعیت‌ها چه می‌گویند؟

هر چه هست پشت پرده است و اسرار این بیماری هنوز به روشنی فاش نشده است. از نظریه‌ها که بگذریم ـ اگر بتوان گذشت ـ می‌رسیم به واقعیت. ایدز از زمان کشف ویروس اچ‌آی‌وی تا‌به‌حال بیش از ۳۵ میلیون قربانی داشته است و همین‌ حالا بیش از ۴۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که حدود ۲۶ میلیون نفرشان آفریقایی هستند. هر سال حدود ۲ میلیون نفر به تعداد مبتلایان اضافه می‌شود و حدود یک‌میلیون نفر به دلیل ابتلا به ایدز می‌میرند. آمار ابتلا‌ و مرگ ‌و ‌میر این بیماری همیشه بالا بوده و در واقع ایدز یکی از بدترین بیماری‌های همه‌گیر جهان محسوب می‌شود.

به ‌همین ‌دلیل از سال ۱۹۸۸ میلادی سازمان ملل برای آگاهی‌بخشی درباره این بیماری روز اول دسامبر را روز جهانی ایدز نام‌گذاری کرده است؛ روزی برای نظریه‌های تلخ و واقعیت‌های تلخ!

نقشه گسترش ایدز در جهان؛ هرچه تیره‌تر، تعداد بیماران بیشتر

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۱ آذر مصادف با ۱ دسامبر میلادی و ۱۵ ربیع‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابوعلی حاتمی» ادیب و عالم مسلمان در سال ۳۸۸ قمری