اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حفظ اشتغال؛ اولویت مهم دوران کرونا/ غیرواقع‌گویی‌های استاندار سمنان از بیمه بیکاری!

حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در استان سمنان به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و تشدید محدودیت‌ها از اولویت‌های اصلی محسوب می‌شود که باید به آن توجه شود.

حفظ اشتغال؛ اولویت مهم دوران کرونا/ غیرواقع‌گویی‌های استاندار سمنان از بیمه بیکاری!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان ظهر امروز در جلسه ویدئوکنفرانسی کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین استان سمنان، محدودیت‌هایی در زمینه اشتغال به وجود آمده است، از پرداخت ۸۳ درصدی تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در استان خبر داد.

او ضمن تقدیر از اقدامات صورت‌گرفته توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: امروز اولویت اصلی ما در استان، حفظ اشتغال موجود و پس از آن تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رسیدن به سقف تعهدات در زمینه اشتغال است.

استاندار سمنان گفت: در این راستا، نیاز است تا بحث تسهیلات کرونا و عدم استقبال مطلوب از این فرصت، آسیب‌شناسی شده و اقدامات لازم در این خصوص به‌منظور بهره‌گیری حداکثری و رونق و جهش تولید در استان در دستور کار قرار گیرد.

آشناگر بیان کرد: در بحث بیمه بیکاری در استان سمنان پرداخت‌ها به‌موقع و منظم صورت گرفت و هیچ‌گونه اعتراض کارگری در این بخش را شاهد نبودیم که جای تقدیر از مسؤولان ذی‌ربط دارد.

به گزارش فارس؛ سخنان استاندار سمنان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارگران بیکارشده در روزهای شیوع ویروس کرونا در استان سمنان، با چندین ماه تأخیر بیمه بیکاری دریافت کرده و گلایه‌های متعدد آنها در رسانه‌ها به طور مکرر منتشر شده است

۳ هزار نیروی اشتغال به چرخه تولید بازگشتند

استاندار سمنان همچنین تصریح کرد: بازگشت بالغ بر سه هزار نیروی اشتغال به چرخه تولید در واحدها و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی استان نشان از رونق تولید و حرکت به سمت جهش تولید علی‌رغم شیوع ویروس کرونا دارد.

آشناگر گفت: در حال حاضر، بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ پرونده تسهیلات اشتغال‌زایی به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان در بانک‌ها در حال بررسی است که با پرداخت این مبلغ و اجرایی شدن طرح‌ها، زمینه اشتغال دو هزار و ۷۰۰ نفر دیگر در استان فراهم می‌شود و نیاز است تا بانک‌ها هر چه سریع‌تر این موارد را تعیین تکلیف کنند.

وی با تأکید بر فعال‌تر شدن شورای اشتغال شهرستان‌ها و تلاش فرمانداران برای تقویت مشاغل آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و حرکت در جهت محورهای راهبردی کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خاطرنشان کرد: حتی اشتغال یک فرد نیز می‌تواند معیشت یک خانواده در جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و نیاز است تا مسؤولان دور از کاغذبازی و دلسرد کردن مردم، زمینه تسهیل امور را با استفاده از منابع موجود، بخش خصوصی و فعال‌سازی بازار سرمایه و قرار گرفتن در کنار مردم، فراهم کنند.

آشناگر محدودیت‌های به وجودآمده در منابع اعتباری در کشور و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری خارجی را از مؤلفه‌هایی برشمرد که می‌تواند بر جهش تولید اثرات منفی داشته باشد و افزود: این موارد نباید به عاملی برای دلسردی، یأس و بی‌انگیزگی در بخش صنعت و تولید استان و کشور تبدیل شود؛ می‌توان با استفاده از منابع موجود دولتی، ظرفیت بخش خصوصی و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه، همراه با اصلاح بهره‌وری در بخش‌های مختلف، در جهت عمل به شعار سال و تقویت و جهش تولید گام برداشت.

وی عنوان کرد: بازار سرمایه با اقبالی که از سوی مردم مواجه شده بود، ظرفیتی بسیار مهم و مطلوب برای تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی شاخص و همچنین تقویت بخش صنعت و تولید بود که متأسفانه با برخی اقدامات نابه‌جا و کارشکنی برخی حقوقی‌های شرکت‌ها دچار آسیب شد که خوشبختانه در حال حاضر، با اقدامات دولت و مجلس، نشانه‌هایی از امید روشن شده و اعتماد عمومی مردم مجدد به بازار سرمایه بازگشته که این امری ارزنده است.

ثبت شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان سمنان

استاندار سمنان تأکید کرد: تمام محورهای اقدامات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... در روستاهای شهرستان‌های استان باید بر اساس اسناد توسعه اقتصادی تدوین‌شده استوار باشد تا بتوان از این مرجع کامل و جامع و مطالعات کارشناسی برای توسعه استان حداکثر بهره را برد.

آشناگر ضمن تأکید بر تسریع در روند نهایی‌سازی اقدامات و راه‌اندازی و ثبت شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان سمنان گفت: باید تلاش کنیم تا با نهایی سازی و وارد شدن این شرکت به بازار بورس، مردم استان که دارای سهام عدالت بوده و روش سهامداری غیرمستقیم را انتخاب نمودند، هرچه زودتر از سود و منفعت این سهام برخوردار شوند.

استفاده از ماسک بین کارکنان واحدهای تولیدی و صنعتی

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان هم در این نشست گفت: اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور حفظ و حراست از بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا، در چارچوب مصوبات ابلاغی دولت در دستور کار قرار داشت.

او با بیان اینکه هشت جلسه در قالب این موضوع در استان سمنان تشکیل شد و موارد و مباحث مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در سال ۹۹ بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ مورد بازدید اختصاصی در زمینه نحوه اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه پیشگیری از شیوع کرونا در بنگاه‌های اقتصادی پیش‌بینی شد که تاکنون و در هشت ماهه نخست سال جاری، یک هزار و 52 بازدید انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اضافه کرد: از اعضای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار استان، مسؤولان خانه بهداشت کارگری، ایمنی تأیید صلاحیت شده، رابطان ایمنی و بهداشت و کارکنان و شاغلان درون واحدی برای بحث نظارت استفاده شد.

غنیان بیان کرد: حذف ساعت زنی فیزیکی، تهیه مواد ضدعفونی دست و تجهیزات، شست‌وشو و ضدعفونی روزانه محیط کار ادارات، برقراری نظام دورکاری، حذف کاغذ در فرآیند اداری، حذف جلسات غیرضروری و ... از جمله مواردی است که به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و سایر ادارات تابعه شهرستان صورت گرفت.

او گفت: استفاده از ماسک در بین کارکنان واحدهای تولیدی و صنعتی در حال حاضر ۹۰ درصد رعایت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: در بحث طرح تکاپو، شناسایی رسته‌های اولویت‌دار کسب‌وکار استان و استفاده از مطالعات علمی این طرح در دستور کار قرار گرفت و می‌توان گفت این طرح، پویا و کاربردی است.

غنیان اضافه کرد: در سال ۹۹ بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر تعهد اشتغال برای استان سمنان در نظر گرفته شده که تاکنون ۵۳ درصد از این میزان محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با توجه به مباحث و محدودیت‌های ناشی از کرونا ۱۰ درصد کاهش داشته است.

او گفت: بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان در مرحله پنجم تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در قالب تسهیلات ترمیمی به استان سمنان اختصاص یافت که به ۱۰ طرح پرداخت خواهد شد.

پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اضافه کرد: از ۳۰۱ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی و صرفاً اشتغال‌زایی روستایی و عشایری، تاکنون ۸۳ درصد از تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری در استان جذب شده است که با تکمیل تسهیلات ترمیمی و تعیین تکلیف و پرداخت این تسهیلات، درصد جذب بهبود خواهد یافت.

غنیان اضافه کرد: در سال جاری به ۹۵ طرح، مبلغ یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات حمایت مالی جهت ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی پرداخت شده که حدود ۳۲ درصد از تعهد تسهیلات اعتباری اختصاص یافته در این بخش را محقق کرده است.

او گفت: در بحث تسهیلات ویژه کرونا نیز ۳۸۲ میلیارد تومان سهمیه استان در سال جاری است که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان پرداخت شده که ۱۱ درصد از این میزان را شامل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: با پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی که در بانک‌های عامل استان در حال بررسی هستند، برای حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال جدید در استان فراهم می‌شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول