اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

منابع ناپایدار در بودجه ۱۴۰۰، مشکل‌آفرین است/ خبری از مالیات بر خانه‌ و خودروهای لوکس نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: منابع بودجه، منابع ناپایداری است و پیش‌بینی کسری قابل توجهی در این بودجه می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی برای دولت بعد ایجاد کند.

منابع ناپایدار در بودجه ۱۴۰۰، مشکل‌آفرین است/ خبری از مالیات بر خانه‌ و خودروهای لوکس نیست

مهدی طغیانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در بخش منابع، قرار است حدود ۲۲۵‌هزار میلیارد تومان، از صادرات فروش نفت و دارایی‌های دولت، برای بودجه درآمد کسب کنیم و کل بودجه عمومی نیز حدود ۸۵۰‌ هزار میلیارد تومان است که نزدیک به ۳۰۰‌ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

افزایش ۴۵ درصدی بودجه و افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه حدود ۴۵‌ درصد، افزایش یافته در حالی‌ که مهم‌ترین گزینه که حقوق و دستمزد است، ۲۵‌ درصد افزایش یافته است، این نشان‌دهنده آن است که دولت در مسیر صرفه‌جویی نیست.

وی در ادامه توضیح داد: از ۸۵۰‌ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان از فرآورده‌های نفتی و نزدیک به ۲۴۵ هزار میلیارد تومان از مالیات، تأمین می‌شود که این مقدار در گذشته حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی مالیات، همان رقم سال گذشته به علاوه نرخ تورم است و این افزایش برای مالیات، طبیعی است.

طغیانی افزود: ولی خبری از دریافت مالیات از آن بخش از اقتصاد ایران که هم‌چنان خارج از سیستم مالیاتی کشور هستند، نیست، در حالی که انتظار می‌رفت در کنار کاهش هزینه‌ها، درآمد پایدار سالم مالیات در بودجه، از طریق تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، نه فشار آوردن به مؤدیان مالیاتی، افزایش پیدا کند.

خبری از مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران در بودجه سال آینده نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مثالی تصریح کرد: مثلاً در بودجه سال گذشته، مالیات بر خودروهای لوکس بالای ۲ میلیارد تومان و خانه‌های گران‌قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان را داشتیم که اجرایی نشد و آیین‌نامه‌اش به موقع توسط دولت، تصویب نشد و هنوز نیز به تصویب نرسیده است، ساماندهی معافیت‌ها نیز می‌توانست به خوبی کمک کند ولی در بودجه ۱۴۰۰ نیز از آن خبری نیست و همان روش سابق و بودجه سال قبل، با تغییراتی وجود دارد.

وی درخصوص کسری بودجه خاطرنشان کرد: البته این تغییرات، تغییرات رو به رشدی نیست، برای مثال ما بیشتر به سمت فروش نفت رفته‌ایم و امسال حدود ۲ برابر فروش نفت و دارایی را افزایش داده‌ایم که با وضعیت فعلی بازار نفت و اوضاع تحریمی، ناسازگار است و پیش‌بینی می‌شود که بخش قابل توجهی از بودجه با کسری رو به رو شود.

منابع ناپایدار در بودجه ۱۴۰۰، مشکل‌آفرین است

طغیانی در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از رقم، نیز از محل فروش اوراق مالی یا اوراق بدهی که دولت معمولاً برای تأمین مالی خود، استفاده می‌کند، پیش‌بینی شده است که عملاً بدهکار کردن آینده یا به گروگان گرفتن درآمدهای آینده است؛ یعنی ما بدون این که امکان و اجازه داشته باشیم، داریم از کیسه آیندگان خرج می‌کنیم و در نتیجه منابع بودجه، منابع ناپایداری است و پیش‌بینی کسری قابل توجهی در این بودجه می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی برای دولت بعد ایجاد کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: لایحه بودجه، چهارشنبه هفته گذشته به مجلس داده شده و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را به کمیسیون‌ها بدهند، کمیسیون‌ها پیشنهادات را جمع‌بندی و به کمیسیون تلفیق ارائه کنند، در صحن پیرامون کلیات بحث می‌شود و سپس درخصوص جزئیات، هنوز راه زیادی درمورد بودجه ۱۴۰۰ مانده است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ر۲۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول