اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تصویب تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: اقدامات برای تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی در اولویت قرار گرفت و جلسات برای این مهم تشکیل و در نهایت تبدیل این معدن به پایگاه ملی به تصویب رسید.

تصویب تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و باستان شناسی معدن نمک چهرآباد، اقدامات برای تبدیل آن به پایگاه ملی در اولویت قرار گرفت و جلسات برای این مهم تشکیل و در نهایت تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: مقدمات این امر فراهم شده است و به‌زودی معدن نمک چهرآباد پایگاه ملی می‌شود تا پس از آن شاهد تخصیص ردیف بودجه از اعتبارات ملی برای این پایگاه در راستای مطالعه و توسعه آن باشیم.

ارجمند بیان کرد: پیش از این استان زنجان تنها دارای پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه بود که امسال نیز تبدیل معدن نمک چهرآباد به پایگاه ملی به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد، گفت: این معدن تاریخی به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به مردان نمکی را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان همچنین از تشکیل پرونده ثبت برای 6 اثر طبیعی استان زنجان خبر داد و گفت: این 6 اثر طبیعی شامل دشت ریواس ماهنشان، لاله‌های واژگون ماهنشان، چشمه نمک خدابنده، جفت درخت اُرس جمال آباد طارم، درخت اُرس شیلاندر طارم و جنگل اُرس جِیش‌آباد طارم است.

وی تصریح کرد: پرونده این 6 اثر طبیعی تهیه، تدوین و به شورای ثبت استان ارسال شده است که البته برای تایید نهایی و ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور باید در شورای ثبت میراث فرهنگی کشور به تصویب برسد.

ارجمند بیان کرد: در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده، آمار ثبت میراث‌ طبیعی در استان زنجان به‌ طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: با ثبت این آثار، تعداد آثار طبیعی ملی استان زنجان به 13 اثر افزایش می‌بد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول