اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری تجاری تاجیکستان و چین برگزار شد

یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و چین به صورت مجازی برگزار شد.

یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری تجاری تاجیکستان و چین برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، یازدهمین دور نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و چین به صورت آنلاین برپا شد.

ریاست این نشست را «ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و «یو جیان هوا» معاون وزارت تجارت چین بر عهده داشتند.

ذوقی زاده در سخنانی چین را یکی از شرکای اصلی تجاری تاجیکستان عنوان کرد و گفت: حجم تجارت متقابل بین دو کشور در سال گذشته میلادی به سطح 660 میلیون دلار رسیده است.

در این نشست تاکید شد که چین، در چارچوب توافقات فنی به امضا رسیده در سال‌های 2018-2019 میلادی، یک میلیارد و 700 میلیون یوان برای اجرای پروژه‌های اقتصادی، زیربنایی و اجتماعی به عنوان کمک بلاعوض به تاجیکستان اختصاص داده است.

در جریان این نشست، طرفین به توافق رسیدند که برای جذب متخصصان دیگر چینی که در ساخت مجتمع پارلمانی در دوشنبه و همچنین بازسازی بزرگراه‌های «باختر» و «کولاب» مشارکت خواهند کرد، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

در طول این جلسه همچنین موضوع بازسازی شرکت معدن تاجیک- چین که در ژوئن 2007 در منطقه سغد تاجیکستان با سرمایه مجاز 30 میلیون دلاری ثبت شده است، مطرح شد.

در حال حاضر این شرکت دارای مجوزهایی حق استخراج در معادن سرب و روی «پایبولاق»، «زرنسار»، «زرنسار شمالی»، «بزرگ پدر»، و انجام مطالعات زمین شناسی در معادن سرب و روی «اغبه» و «سه قبط» و همچنین معدن ذخایر نقره و طلا «بایاربیک» است.

بنابر آمار طرف چینی در حال حاضر حدود هزار متخصص از این کشور برای اجرایی پروژه‌های مذکور در تاجیکستان مشغول به کار هستند.

طرفین طی این نشست همچنین در مورد مشارکت سرمایه چینی در اجرایی پروژه‌های صنعتی در «دوشنبه» بحث و تبادل نظر کردند.

تاجیکستان بیشترین بدهی خارجی را به چین دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول