اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت سیزدهم را دچار چالش جدی می‌کند/ درخواست از مجلس برای رد کلیات بودجه

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت سیزدهم را دچار چالش جدی می‌کند، از مجلس خواست تا مجلس کلیات بودجه را رد کند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت سیزدهم را دچار چالش جدی می‌کند/ درخواست از مجلس برای رد کلیات بودجه

سیدایمان احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: اگر بخواهیم اصلی‌ترین علل مشکلات اقتصادی کشور را جست و جو کنیم، ریشه‌ی بسیاری از آنها را می‌توان در تنظیم نامناسب بودجه و در پی آن تلاش دولت برای کسری بودجه از هر طریق ممکن دانست.

وی افزود: لایحه بودجه 1400 با تمام حاشیه‌هایش که مهم‌ترین آن عدم حضور رئیس جمهور به بهانه کرونا در صحن علنی بود، به نایب رئیس دوم مجلس تقدیم شد!!

احمدی با اشاره به اینکه نه تنها اندک نشانه‌ای از اصلاح ساختاری بودجه که در فرمان سال 1397 رهبری مطالبه شده بود، دیده نمی شود گفت: متاسفانه منابع پیش بینی شده‌ی دولت کاملا غیرواقع‌بینانه در نظر گرفته شده است و با سیاست‌های کلی نظام در رابطه با قطع وابستگی بودجه به نفت در تناقض است.

وی ادامه داد: فقط 15 درصد از منابع افزایش بودجه از محل درآمدهایی چون مالیات و فروش کالا و ارائه خدمات تأمین می‌گردد. و مابقی درآمدها از محل واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: یکی از جنبه‌های مهم درآمدی که باید توجه بیشتری به آن می‌شد، افزایش پایه‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های غیرضرور بود که متاسفانه کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه پول پاشی بی حساب و کتاب و نیز ذوق‌زدگی از روی کار آمدن بایدن در این لایحه سیاسی موج می زند. به نظر می رسد دولت روی کسب درآمد از توافقاتی شبیه برجام با دموکرات‌ها حساب باز کرده است و این مسئله می‌تواند دولت سیزدهم را در همان ابتدای عمر خودش دچار چالش‌های جدی کند.

احمدی تاکید کرد: رشد ۵ برابری فروش نفت و رشد 71 درصدی استقراض دولت از طریق اوراق بهادار بخش نگران‌کننده‌ی دیگری از این لایحه‌ است.

وی ادامه داد: هیچ ایده ای برای کاهش تبعیض های اقتصادی و توجه به اقشار آسیب پذیر در این لایحه وجود ندارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: لایحه بودجه 1400 یک عقب‌گرد به تمام معناست و مجلس باید فورا کلیات این لایحه را رد کند، حتی اگر به قیمت تصویب بودجه سه دوازدهم تمام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول