اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

داستان بی‌پایان ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرضا/ بحران تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی

سود کلان در ویلاسازی، سبب شده تا دلالان و سوداگران زمین، به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی روی بیاورند و آن‌ها را با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

داستان بی‌پایان ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرضا/ بحران تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بر اساس قانون حفظ کاربری جرم محسوب شده و هر یک از مالکان یا متصرفان اراضی زراعی اگر به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون‌های ذی‌ربط اقدام به تغییر کاربری کنند، علاوه بر تخریب بنا به پرداخت جزای نقدی از یک تا ۳ برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها نیز محکوم می‌شوند.

مطابق قانون، تغییر کاربری اراضی کشاورزی جز در موارد ضروری ممنوع است. در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به عهده کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری حضور دارند و در هر استان زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی آن استان تشکیل می‌شود و تصمیم‌های این کمیسیون با اکثریت آرای اعضا معتبر است.

 

ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺎرﺑﺮی اراﺿﯽ ﮐﺸﺎورزی، معضل کشاورزی شهرضا

در شهرستان شهرضا ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺎرﺑﺮی اراﺿﯽ ﮐﺸﺎورزی ﭘﺲ از ﮐﻢ‌آﺑﯽ، دوﻣﯿﻦ مشکل اساﺳﯽ مناطق ﮐﺸﺎورزی این شهرستان ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ‌ﺷﻮد، به نحوی که اﯾﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ نابودی ﺑﺨﺶ بزرگی از زﻣﯿﻦ‌ﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی و باغات ﺷﺪه و از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﻨﯿﺖ ﻏﺬاﯾﯽ، خودکفایی و اﺷﺘﻐﺎل ﭘﺎﯾﺪار ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ.

واقعیت آن است که ﺑﺤﺮان ﮐﻢ‌آﺑﯽ و کاهش حاصلخیزی و ﺑﻬﺮه‌وری ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ از اراﺿﯽ ﮐﺸﺎورزی را دﺷﻮارﺗﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ تا جایی که به کرات اخباری درباره تغییر کاربری زمین در گوشه و کنار این شهرستان شنیده می‌شود.

سوداگران یا همان دلالان اراضی کشاورزی، با تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی در واقع شرایط تخریب و تغییر کاربری را مهیا می‌کنند و بعدها هزینه‌های زیادی را به خریداران این زمین‌ها و حتی بیت‌المال اعمال می‌کنند.

سود کلان در ویلاسازی، سبب شده تا دلالان و سوداگران زمین، به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی روی بیاورند. با این شیوه دلالان، اراضی کشاورزی را تفکیک و به ویلا تبدیل کرده و آن‌ها را با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

 

نبود امکانات تفریحی مردم را به ساخت و سازهای غیرمجاز سوق داده است

اما شاید گفت دلیل دیگری که مردم در باغ‌های این شهرستان شروع به ویلا و ساختمان‌سازی کرده‌اند نبود امکانات تفریحی و گردشگری در این شهرستان است، معضلی که در هر دوره از مدیریت شهری به آن توجه نشده است و کمتر اقدامی در این زمینه برای این نیاز مردم شده است و به ناچار مردم این شهرستان روی آورده‌اند به ساختمان‌سازی در باغ‌های خود تا بتوانند یک روز تعطیل را با خانواده در باغ بگذرانند. شاید اگر در هر دوره از مدیریت شهری پروژه‌ای برای تفریح و گردش مردم تعریف شده بود امروز نباید این حجم ساحتمان‌سازی و از بین رفتن اراضی کشاورزی و باغات را در شهرضا شاهد باشیم.

مجتمع‌هایی قارچ‌گونه در باغات شهرضا در حال ساخت و ساز است

رضا باقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار داشت: از ادارات خدمات‌رسان انتظار داریم که بر اساس قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ارائه خدمات از جهاد استعلام کنند.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه‌های غیرمجاز سبب تخریب بیشتر اراضی کشاورزی می‌شود افزود: باید در ابتدای کار ساخت و سازهای غیرمجاز، ادوات برای جهاد کشاورزی تأمین شود تا از پیشروی ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنیم.

باقری با تأکید بر اینکه حضور مأمور نیروی انتظامی در گشت‌های حفظ کاربری الزامی است، بیان کرد: مجتمع‌هایی قارچ‌گونه در باغات شهرضا در حال ساخت و ساز است که باید جلوی آن گرفته شود.

ضرورت ایجاد منطقه گردشگری در صحرای چغاد

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه در شهرضا به دلیل کم کاری بعضی از ارگان‌ها اماکن گردشگری وجود ندارد، بیان کرد: باغداران منطقه چغاد شهرضا می‌توانند در این منطقه دو مجموعه بزرگ گردشگری را ایجاد کنند و در این راه جهاد کشاورزی نیز مجوزهای لازم را می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه زمینی که در آن آهک و سیمان به کار رفته است دیگر به کشاورزی تبدیل نمی‌شود، تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بر اساس قانون حفظ کاربری جرم محسوب شده و هر یک از مالکان یا متصرفان اراضی زراعی اگر به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون‌های ذی‌ربط اقدام به تغییر کاربری کنند، علاوه بر تخریب بنا به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: پیشنهاد و درخواست ما از عموم مردم شهرضا این است که چنانچه قصد اجرای طرح و یا احداث بنا در اراضی زراعی و باغی را دارند، پیش از هرگونه اقدام از طریق تماس با سامانه ۱۳۱، سامانه مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی و یا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی مشاوره لازم را کسب و برای دریافت مجوز اقدام کنند.

مزرعه چغاد شهرضا باید ساماندهی شود

علی‌اکبر آخوندی، مدیر امور اراضی اداره کل جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه حفظ کاربری اراضی وظیفه همه است و خاک یک سرمایه ملی است افزود: حداکثر اراضی قابل کشت ما در کل کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است، با احتساب ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور، سرانه هر نفر 2 هزار متر بوده که این عدد در کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر است.

وی با بیان اینکه هر متر مربع خاکی که تبدیل شود، از این سرانه کسر خواهد شد، بیان کرد: هر هکتار زمین که از چرخه تولید خارج شود، به‌ صورت میانگین ۷ تن محصول کمتری تولید خواهیم کرد، بنابراین حفظ و حراست اراضی کشاورزی نیازمند عزمی راسخ است.

آخوندی با بیان اینکه هر گونه اقدام که مانع بهره‌برداری کشاورزی شود، خلاف و جرم است، گفت: قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی مصوبه مجلس شورای اسلامی است و ما را مکلف به اجرا کرده است، بر اساس این قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باغی و زراعی ممنوع است به جز موارد خاص که به تصویب کمیسیون تبصره ماده یک برسد.

مدیر امور اراضی اداره کل جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون تفکیک اراضی زیر حدنصاب ممنوع است، تصریح کرد: ما مکلف به اجرای قانون هستیم، در کل استان اصفهان احکام اجرا می‌شود در یک ماه گذشته هزار و ۳۰۰ مورد اجرای حکم در شهرستان اصفهان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باغ ۲ هکتاری با حداقل قیمت خریداری و تفکیک می‌شود، با هر تدبیری شده باید اراضی باقی‌مانده که قابلیت کشاورزی دارد در شهرضا حفظ شود، ادامه داد: مزرعه چغاد شهرضا باید ساماندهی شود و طرحی برای آن تدوین شود، افرادی سودجو و فرصت‌طلب و دلال در این راه وجود دارند و می‌خواهند یک شبه ره صدساله بروند.

آخوندی با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز ۵۰۰ مورد تخلف کاربری در شهرضا داشته‌ایم، افزود: انشعابات و شبکه‌های غیرمجاز باید در ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ‌ها جمع‌آوری شود.

طرح ساماندهی حریم شهر توسط شهرداری شهرضا تهیه و اجرا شود

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با بیان اینکه طرح ساماندهی حریم شهر باید توسط شهرداری شهرضا تهیه و اجرا شود، گفت: بیش از یکسال است که دغدغه طرح تفصیلی شهر را داریم این طرح در صورت آماده شدن تکلیف بعضی از ساخت و سازهای خارج از محدوده را مشخص می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید از همان ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شود، افزود: قانون حفظ کاربری اراضی اجازه قطعه قطعه کردن زمین‌های کشاورزی را نمی‌دهد.

اسدی با تأکید بر اینکه طرح تفصیلی شهر باید سریعاً به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته جلسه هماهنگی با رئیس امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی و رفع مشکل تعدادی از ساخت و سازها و فراهم کردن بستر برای اعطای مجوز به متقاضیان برگزار شد و در آن جلسه بر ایجاد باغ شهر در منطقه چغاد شهرضا تأکید شد.

مردم نباید از ناهماهنگی ادارات ضرر ببینند

حجت‌الاسلام سید نعمت‌اله صالح، امام جمعه شهرضا گفت: قانون باید اجرا شود و شکی هم در آن نیست و اجرای آن به نفع عموم مردم است به ویژه در مسائل کشاورزی اما در اجرای قانون باید مدیریت بهتری شود.

وی با اشاره به تخریب تعدادی از ساختمان‌سازی‌های غیرمجاز در باغ‌های صحرای چغاد شهرضا گفت: دیوارنویسی هیچ سند قانونی نیست و باید اخطار کتبی برای متخلفان صادر شود و یا در رسانه‌های محلی شهرضا باغ‌هایی که دارای تخلف قانونی است، اطلاع‌رسانی شود.

صالح با بیان اینکه مردم نباید از ناهماهنگی بین ادارات ضرر ببینند، بیان کرد: اگر قانون اشکال دارد و نیاز به تبصره و اصلاحیه دارد باید در مجلس مطرح شود، برای تخریب باغ نباید همه باغ و درختان آن تخریب شود چرا که از نظر شرعی درست نیست.

خط و نشان دادستان شهرضا برای متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی

امیر حسین رزاززاده، دادستان عمومی و انقلاب شهرضا با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرضا اظهار داشت: متولی رسیدگی و برخورد با تغییر کاربری اراضی از طریق ساخت و ساز غیر مجاز خارج از حریم شهر با جهاد کشاورزی و داخل شهر با شهرداری است و چنانچه داخل در حریم شهر باشد با هر دو نهاد مذکور است که بخشی از این ساخت و سازهای غیرمجاز در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و بخشی در اداره جهاد کشاورزی مطرح شده است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و اخیراً رأی تخریب صادر شده است که به دلیل نبود نیرو و ادوات و بعضی از ملاحظات هنوز آرای صادره اجرا نشده است.

رزاززاده با بیان اینکه قسمتی از پرونده‌های ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و به ویژه خارج از حریم در اداره جهاد کشاورزی مطرح و به لحاظ مغایرت با قانون نسبت به دیوار نویسی مبنی بر تخریب آنها اقدام شده است، گفت: چون قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب و برق، اجازه ارائه انشعابات موقت به برخی از آنها داده است، این امر حقی را برای مردم ایجاد کرده و تصور می‌کنند حالا که برق یا گاز موقت داده شده مجوزی بر ادامه ساخت و ساز غیرمجاز است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرضا با بیان اینکه برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز  اراضی کشاورزی و باغات در خارج از شهر بر عهده جهاد کشاورزی است، بیان کرد: بر اساس قانون باید زمانی که شخص شروع به احداث ساخت و ساز غیر مجاز کرد، اداره جهاد پس از اطلاع‌رسانی به متخلف از طریق دیوارنویسی با حضور نماینده دادستان رأسا سازه ایجاد شده هر چه است، تخریب شود و موانعی از جمله کاشت درخت پشت دیوار احداثی یا گذاشتن وسایل زندگی در مستحدثات غیرمجاز مانع اجرای حکم قانون بر تخریب نیست.

صدور ۲ هزار حکم تخریب در اصفهان

وی ادامه داد: در استان اصفهان ۲ هزار حکم تخریب و در شهرضا ۷۰ حکم قطعی تخریب در خصوص مستحدثات غیرقانونی سابق داشته‌ا‌یم، که با دستور رئیس کل دادگستری استان اصفهان و دستورالعمل تنظیمی در استان، این دادستانی فوراً کمیسیونی را تشکیل و غیر از دو مورد کلیه آرای مذکور برای عدم تخریب با تشکیل پرونده به جهاد کشاورزی استان اصفهان برای طرح در کمیسیون تبصره یک ماده یک ارسال و از تخریب آن‌ها جلوگیری شد.

رزاززاده با بیان اینکه در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ تعداد زیادی مستحدثات غیرقانونی شناسایی و دیوارنویسی شده که جهاد باید تخریب می‌کرد، اما به دلیل نبود ادوات، ساخت و ساز انجام شده گفت: عزم جدی بر اجرای قانون است، قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی هنوز تغییر یا اصلاحی نداشته بنابراین با کسانی که به متولیان قانون توهین یا تهدید می‌کنند و یا بر خلاف قانون ساخت و ساز مجدد می‌کنند برخورد قانونی قاطع و شدید خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرضا خطاب به کسانی که بر خلاف قانون در صحراهای اطراف شهر با ساخت هرگونه مستحدثات بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری اراضی کرده‌اند، توصیه کرد ظرف دو هفته آینده، خود نسبت به جمع‌آوری مستحدثات یا اخذ مجوز از اداره جهاد اقدام کنند، در غیر این صورت وفق قانون تخریب‌های موضوع تبصره ۲ ماده ۱۰ با جدیت و قوت پیگیری و انجام خواهد شد.

شهرضا مصوبه ایجاد باغ شهر را دارد

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمادگی داریم نواقص این قانون را در مجلس مطرح کنیم و در این رابطه جهاد باید همکاری کند، گفت: قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی مربوط به دهه ۸۰ است و مدتی هم مسکوت ماند تا در دهه ۹۰ دستور حکومتی بر روی آن خورد، این قانون لغو شدنی نیست و تاکنون اصلاحی بر این قانون نشده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری موظف است حریم قانونی شهر را مشخص کند، افزود: در سفر علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور به شهرضا بحث باغ شهر را برای شهرضا تعریف کردیم که به دلیل نبود امکانات تفریحی، این مصوبه را به ما دادند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر30/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول