اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خیز آرام ترکیه برای نفوذ در مراکز آموزشی قرقیزستان

در دیدار مقامات ارشد ترکیه و قرقیزستان بار دیگر «آنکارا» بر افزایش حضور فرهنگی این کشور در «بیشکک» به خصوص در زمینه آموزش تاکید کرد.

خیز آرام ترکیه برای نفوذ در مراکز آموزشی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «کوبان چی بیک آمورعلیف» سفیر قرقیزستان در «آنکارا» با «بیرول آکگیون» رئیس بنیاد «معارف» ترکیه دیدار و در مورد افزایش همکاریهای دوجانبه در زمینه آموزش گفت‌وگو کردند.

در این جلسه در مورد اجرای توافق نامه وزارت آموزش و علوم قرقیزستان و بنیاد معارف  ترکیه درباره افتتاح و  موسسات آموزشی خصوصی در این کشور مطالبی مطرح شد.

آکگیون در ادامه خاطرنشان کرد برای اجرای توافق نامه این بنیاد دفتری در قرقیزستان افتتاح خواهد شد و طبق برنامه نیز در سال آینده در بیشکک مدرسه ای شامل همه مقاطع تحصیلی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود این موسسه شامل کلیه مقاطع تحصیلی باشد.

تلاش ترکیه برای افتتاح مدارس ترکی در قرقیزستان در حالی است که در حال حاضر نیز مدارس ترک زبان در این جمهوری فعال است اما زیر نظر «فتح الله گولن» مخالف دولت ترکیه می‌باشد.

پس از کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه، دولت این کشور از همه قدرت خود استفاده کرد  تا مدارس گولن در کشورهای آسیای مرکزی را تعطیل کند اما در قرقیزستان به نتیجه نرسید.

اما پس از کودتای سال جاری در قرقیزستان و همچنین نیاز دولت موقت این کشور به کمک کشورهای خارجی حالا ترکیه از این فرصت استفاده کرد تا با افتتاح مدارس مد نظر خود حضور فرهنگی و نرم خود را در این کشور افزایش دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول