اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پشت‌پرده غارت منابع طبیعی «عیش‌اعلای ابرکوه» چیست؟/ «فارس‌من» پیگیری می‌کند

جمعی از مخاطبان در «فارس من» ضمن انتقاد از غارت سنگ‌های ساختمانی منطقه «عیش اعلای ابرکوه» و اینکه این امر مهمترین عامل در جهت تخریب محیط زیست است، خواستار اقدام جدی مسؤولان با استخراج‌کنندگان غیرقانونی منابع طبیعی شدند.

پشت‌پرده غارت منابع طبیعی «عیش‌اعلای ابرکوه» چیست؟/ «فارس‌من» پیگیری می‌کند

خدیجه نقلی خبرنگار گروه «فارس من» خبرگزاری فارس، استان یزد به دلیل ذخایر معدنی لقب «بهشت معادن» را به خود گرفته است و شهرستان ابرکوه نیز به عنوان قطب مهم معادن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی یزد با ۲۲ معدن فعال زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کرده است. اما در سال‌های اخیر شاهدیم بهره‌برداری‌های غیراصولی معادن توسط غارتگران منابع طبیعی، تیشه به ریشه عرصه‌های زیست محیطی پیرترین موجود زنده دنیا زده است.

 

در همین زمینه مطالبه‌ای در سامانه «فارس من» به ثبت رسید که با حمایت بسیاری مخاطب همراه شد.

 

سردبیر ثبت‌کننده این سوژه در گفت‌وگو با بخش «فارس من»، ضمن انتقاد به اینکه عده‌ای منفعت‌طلب غیربومی در حال غارت منابع طبیعی منطقه عیش اعلای ابرکوه هستند، اظهار داشت: این منطقه یکی از مناطق زیبا، غنی و سرشار از جاذبه‌های گردشگری است متأسفانه این روزها به شدت با جولان افرادی که با بکارگیری ماشین‌آلات غول‌پیکر و سنگین به جان پیکره طبیعت افتاده‌ و سنگ‌های ساختمانی را از گرده زمین بیرون می‌کشند، مواجه هستیم.

 

این مخاطب اضافه کرد: یغمای منابع طبیعی در حالی انجام می‌شود که غارتگران بی‌پروا، بدون مجوز و توجیهی طبیعت را زجرکش می‌کنند و مسؤولان هم همچنان در خواب غفلت هستند و تنها توان برخورد با مردم عادی را دارند. در حالی که این طبیعت صرفنظر از فضای زیبا برای بازدیدکنندگان به لحاظ اقتصادی برای مردم نقش بسزایی داشته است از این رو لازم است این سرمایه ارزشمند حفظ شود. 

وی با اشاره به اینکه چرا در فرآیند صدور مجوز معادن در شهرستان‌، هیچ یک از ارگان‌های ذیربط حضور ندارند و استعلامات لازم انجام نمی‌گردد، گفت: آب، خاک، هوا و زیرساخت‌های اصلی شهرمان ناجوانمردانه در اختیار افراد متجاوزین به منابع طبیعی قرار گرفته تا آنها با آهن سرد، زمین گرم ما را بِبُرند و بِبَرند و ما فقط نظاره‌گر باشیم. 

 

این مخاطب افزود: در خصوص تعیین میزان و اخذ مالیات و عوارض، سهمی نصیب شهرستان نمی‌شود و همه توسط مرکز استان انجام می‌گردد همچنین پس از صدور مجوز هیچ نظارتی بر نحوه برداشت صورت نمی‌گیرد و معدن‌داران بدون هیچ حساب و کتابی، نسبت به برداشت بدون رعایت حقوق طبیعت اقدام می‌کنند.

وی ضمن گلایه از اینکه در سکوت کامل معادن این شهرستان در حال استخراج است و همچنان این شهرستان جزو محروم‌ترین شهرستان‌های کشور است، گفت: این یک بی‌عدالتی است، ما را چه شده که اجازه می‌دهیم به افرادی که در زمان بحران همچون سیل اخیر حاضر نشدند ماشین‌آلات سنگین تحت اختیار خود را جهت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده اعزام کنند، این چنین منابع سرزمینی ما را به تاراج ببرند؟!

 

سردبیر این سوژه در پایان عنوان می‌کند: نکته اینجاست که ابرکوه در اداره صمت بخش معدن و کارشناس ندارد یعنی روی کار معادن نظارتی صورت نمی‌گیرد، آیا این نمی‌تواند یک مطالبه باشد که شاید از این طریق بتوان برای اداره صمت ابرکوه کارشناس معدن اختصاص یابد؟

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول