اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اراضی شالیزاری گیلان به استقبال شخم زمستانه رفتند/ ۶۵ درصد اراضی گیلان قابلیت انجام شخم زمستانه دارند

انجام اصولی شخم زمستانه برای اراضی کشاورزی فواید بسیار خوبی مثل افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، کاهش جمعیت برخی از آفات برنج و غنی‌سازی خاک داشته و به این دلیل شخم زمستانه در استان گیلان به‌عنوان اولین عملیات در فصل کشت و کار و زراعت برنج آغاز شد.

اراضی شالیزاری گیلان به استقبال شخم زمستانه رفتند/ ۶۵ درصد اراضی گیلان قابلیت انجام شخم زمستانه دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری یکی از قطب‌های مهم تولید برنج در کشور بوده و مقادیر زیادی از برنج‌های سفید تولیدشده در گیلان‌ به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

هرساله و با ورود به فصل زمستان شالیزاران و کشاورزان استان‌های شمالی تمامی اراضی خود را در راستای آماده‌سازی فصل زراعت و باهدف بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی شروع به زدن شخم زمستانه می‌کنند هرچند که اکنون که این کار برخلاف دوران گذشته بدون نیاز به نیروی انسانی زیاد توسط دستگاه‌های پیشرفته مکانیزه انجام می‌شود.

انجام اصولی شخم زمستانه برای اراضی کشاورزی فواید بسیار خوبی مثل افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، کاهش جمعیت برخی از آفات برنج و غنی‌سازی خاک داشته و به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بیشتر کشاورزان قبل از شخم زدن مزرعه مقداری کود حیوانی به زمین اضافه و سپس با دستگاه‌های مخصوص شخم‌زنی زمین‌های خود را شخم می‌زنند.

در صورتی زمین‌های کشاورزی به روش کاملاً اصولی شخم زده شود خاک در آن زیرورو شده و  مصرف سم‌های افت کش را در مزرعه برنج بسیار کم و همچنین تولید محصولات کشاورزی پربارتر می‌شود.

به همین دلیل شخم زمستانه در استان گیلان به‌عنوان اولین عملیات در فصل کشت و کار و زراعت برنج آغاز و به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان شخم زمستانه در فصل بیکاری ماشین‌آلات و نیروی انسانی است که باعث می‌شود هزینه آن نسبت به هزینه انجام این عملیات در فصل زراعی کمتر شود.

یکی از عمده نگرانی‌های شالی‌کاران وجود آفت و کرم در اراضی کشاورزی بوده و طبق صحبت‌های ابراهیم اکبرزاده در صورت پاک‌تراشی حاشیه مزارع توسط کشاورزان در شخم زمستانه جمعیت زمستان گذران آفت و کرم‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید انجام‌ شخم زمستانه در اراضی کشاورزی باید در زمین‌های دارای آب سطحی انجام شود تا پس از انجام شخم زمستانه آب را درون خود نگه دارد لذا 

مزارعی که به‌شدت و سریع خشک می‌شوند برای انجام شخم زمستانه مناسب نبوده و شالی‌کاران باید به آن توجه جدی کنند.

به گزارش فارس، در استان گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار مزارع موجود ۶۵ درصد آن قابلیت انجام شخم زمستانه داشته که باید شالی‌کاران با توجه به شرایط موجود در زمین‌های خود اهتمام لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول