اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ازدواج آسان با وام سخت!

همه می‌گویند باید «آسان» گرفت، اما «سخت» می‌شود کسی را در این دور و زمانه پیدا کرد که آن را به همین راحتی و آسان برگزار کند و فقط گرفتن وام ازدواج با گذر از هفت‌خوان ممکن شده است.

ازدواج آسان با وام سخت!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شیوع ویروس کرونا، تشکیل زندگی مشترک برای جوانان را مشکل‌تر کرده است و شادی آغاز یک زندگی جدید دیگر مثل سابق نیست.

کرونا درب تالارهای عروسی را خیلی زود بست،‌ رستوران‌ها را تعطیل کرد و برنامه‌های عروسی را کنسل کرد، اما اینها همه مضرات کرونا بر مبحث ازدواج نبود، چرا که وام ازدواج نیز تحت تاثیر شرایط کرونایی دچار مشکل شد.

سال قبل تسهیلات ازدواج به صورت روان و ماهیانه پرداخت می‌شد، اما امسال به دنبال شیوع ویروس کرونا و پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان و ابتلای شماری از کارکنان شبکه بانکی به ویروس کرونا و نیز کاهش ساعات فعالیت بانک‌ها سرعت عمل در پرداخت‌ها کاهش یافته است.

از طرفی طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر و سفته هستند، اما این شرایط در بانک‌ها رعایت نمی‌شود و طبق گفته متقاضیان برخی از بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری می‌کنند و وجود حداقل دو ضامن معتبر را برای پرداخت وام ازدواج الزامی می‌دانند.

طبق مفاد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اعطای وام ازدواج به مبلغ ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت‌ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

اما شواهد و شکایات برخی در این زمینه حاکی از آن است که برخی از متقاضیان حدود دو ماه یا بیش‌تر برای دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند و برخی نیز منتظر تعیین شعبه از سوی بانک مرکزی هستند.

وام ازدواج با گذر از هفت خوان رستم

همین امر موجب شده که علاوه بر مشکلات ویروس کرونا و فشار اقتصادی و دیگر موانع اجتماعی و فرهنگی، وام ازدواج نیز، کار را برای جوانان سخت‌تر کند.

هرچند که مسؤولان در صحبت‌های خود به ازدواج آسان تأکید دارند، اما در عمل اینطور نیست و جوانان دم بخت برای برگزاری «ازدواج آسان» باید موانع سخت و هفت خوان رستم را رد کنند.

همه می‌گویند باید «آسان» گرفت، اما «سخت» می شود کسی را در این دور و زمانه پیدا کرد که آن را به همین راحتی و آسان برگزار کند و فقط گرفتن وام ازدواج با گذر از هفت‌خوان ممکن شده است.

یکی از زوج‌هایی که در درصدد اخذ وام ازدواج هستند، درباره مشکلاتشان گفتند: دو ماه است که در صف گرفتن وام ازدواج هستیم، اما علاوه بر این پروسه زمانی، بحث تضامین نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گفته این زوج بانک متولی وام ازدواج داشتن، حقوق بالای 5 میلیون تومان و فیش حقوقی را شرط اعطای وام اعلام کرده است، در حالی که پیدا کردن چنین ضامنی برای ما مقدور نیست.

زوج دیگری که برای گرفتن وام ازدواج به یکی از بانک‌های خصوصی مراجعه کرده‌اند، درباره مشکلات خود گفتند: شرایط بانک‌های خصوصی برای گرفتن وام بسیار سخت است، چون برای هر کدام از زوجین یک ضامن نیاز است و  این ضامن باید از بانک وام‌دهنده حقوق بگیرد یا یک حساب جاری فعال در آن بانک داشته باشد یا این که جواز کسب داشته باشد.

2 هزار زوج زنجانی در صف انتظار وام ازدواج

این زوج در آستانه ازدواج گفتند: ما برای پیدا کردن ضامن دچار مشکلات بسیاری شده‌ایم، چرا که گویی ضامن‌های ما از نظر بانک‌ها معتبر نبودند و ما مجبور شدیم که ضامن‌های خود را عوض کنیم، که با این شرایط گویی باید وام ازدواج را بی‌خیال شویم.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: سال قبل 12 هزار و 153 زوج به مبلغ 381 میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند که تا پایان آبان امسال، آمار این افراد به 7 هزار و 895 نفر رسیده است.

حسن دادگر تصریح کرد: برای اعطای وام ازدواج به این 7 هزار و 895 نفر، 409 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار هم اکنون 2 هزار و 168 زوج زنجانی نیز در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

71 درصد متقاضیان وام ازدواج گرفته‌اند

استاندار زنجان نیز درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث پرداخت وام ازدواج گفت: تاکنون ۷هزار نفر طی هفت ماه اخیر تسهیلات ازدواج دریافت کردند و برای ۷۱ درصد از متقاضیان تسهیلات ازدواج با همکاری بانک‌ها پرداخت شده است.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان وام ازدواج به ۱۲ هزار و ۲۱۷ نفر در استان پرداخت شد، افزود: این آمار شامل  ۸۶ درصد از متقاضیان بود.  

وی با تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان گفت: در این راستا علاوه بر تسهیل مقدمات ازدواج باید در زمینه فرهنگی نیز اقدامات لازم انجام شود.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت خیرین در مقوله ازدواج اضافه کرد: برگزاری کارگاه‌های پیش از ازدواج و راه‌اندازی پویش ازدواج با همکاری خیران از جمله این اقدامات است.  

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در زنجان نسبت منابع به مصارف توسط شبکه بانکی استان خوب بوده است، تصریح کرد: کسب رتبه برتر شبکه بانکی در نسبت منابع به مصارف خوب است و این نشان می‌دهد بانک‌ها همکاری خوبی را درپرداخت تسهیلات داشتند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر 6 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در استان زنجان فعال است.

علی خلیلی با اشاره به برخی از اقدامات این مراکز مشاوره گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج، ارائه خدمات مشاوره‌ای و تولید محتوا در حوزه ازدواج و تحکیم بنیان خانواده از جمله اقداماتی است که مراکز مشاوره انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد محدودیت‌هایی در بحث مشاوره شده است، تصریح کرد: در این شرایط فعالیت مراکز مشاوره در امر راهنمایی جوانان مفید و موثر خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه مراکز مشاوره ازدواج در شهرستان‌های مختلف فعالیت دارند، بیان کرد: فعالیت این مراکز در آگاه‌سازی جوانان در ازدواج آگاهانه مفید بوده است.

انتهای پیام/73005/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول