اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تلاش 5000 معتمد و فرهیخته کرمانی برای ایجاد صلح و سازش/کاهش 20 درصدی جرائم در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: 5 هزار نفر از معتمدان، فرهیختگان و صاحب‌نظران به‌عنوان مصلح قرآنی در سراسر استان کرمان مهارت‌های صلح و سازش را فرا گرفته‌اند که تاکنون 2 هزار پرونده و موضوع اختلاف را با صلح و سازش خاتمه داده‌اند.

تلاش 5000 معتمد و فرهیخته کرمانی برای ایجاد صلح و سازش/کاهش 20 درصدی جرائم در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد پیش از ظهر امروز در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار کرد: سند تحول دستگاه قضایی کشور انتشار پیدا کرده و در دسترس همه قرار گرفته است که این سند ماموریت‌های اساسی دستگاه قضا را بیان می‌کند.

یدالله موحد بیان داشت: هفت ماموریت بسیار مهم مورد توجه سند تحول دستگاه قضایی قرار گرفته و وظیفه اصلی قوه قضاییه این است که ماموریت‌ها را عملی کند و تحقق بخشد اما در این زمینه با چالش‌ها، موانع و مشکلاتی مواجه است و به‌نوعی مردم هم درگیر این موانع و چالش‌ها هستند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه طی 40 سال بعد از انقلاب که شکل جدیدی به خود دیده است تلاش داشته تا این ماموریت‌ها را جامه‌عمل بپوشد و موفقیت‌هایی هم داشته و گام‌های بزرگی برداشته است، اما وضعیت موجود وضعیت مطلوبی نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه باید آسیب‌ها، کاستی‌ها، موانع و چالش‌ها را ببینیم و برای رفع آن راهکار پیدا کنیم، افزود: رفع خصومات و حل و فصل دعاوی و امور قضایی باید به سرانجام برسد و دستگاه قضایی پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

 موحد تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که قوه قضاییه را درگیر کرده، کثرت جرایم و نرخ بالای جرم و دعاوی است که در مراجع قضایی ما شکل می‌گیرد و قوه قضاییه توان پاسخگویی سریع به این نیاز جامعه را ندارد.

وی اظهار داشت: باید به سمت پیشگیری از جرم، اختلافات و دعاوی در جامعه برویم و نرخ جرم و دعاوی را کاهش دهیم و با توجه به اینکه پیشگیری از جرم فرا قوه‌ای است باید سیاست مشارکتی را اتخاذ کنیم تا با انتخاب راهکارهای پیشگیرانه به این چالش خاتمه دهیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه امر پیشگیری از وقوع جرم در سند تحول دستگاه قضایی دیده شده است، ابراز کرد: هم‌افزایی و هم‌راهی بین همه نهادهای عمومی و حاکمیتی را برای پیشگیری از وقوع جرم باید افزایش یابد و انسجام‌بخشی و هدایت تمام ظرفیت‌ها برای حذف دعاوی و جرایم را داشته باشیم.

هوشمندسازی فرآیند شکل‌گیری جرایم و دعاوی

موحد با بیان اینکه 10 جرم که بیشترین فراوانی را در سطح کشور دارند هم شناسایی شده‌اند و در اولویت قرار دارند، اضافه کرد: جرایم استانی و ظرفیت‌های موجود در استان را باید بشناسیم و به‌کار گیریم.

وی از هوشمندسازی فرآیند شکل‌گیری جرایم و دعاوی را به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های سند تحول دستگاه قضایی کشور ذکر کرد و بیان داشت: باید اطلاعات لازم در زمینه عوامل اصلی جرم و پیشگیری از جرم را داشته باشیم و این در حالی‌ست که اقدامات پراکنده و بی‌توجهی به ظرفیت‌های درونی و بیرونی دستگاه قضایی را شاهدیم.

این مقام قضایی اضافه کرد: 5 هزار نفر از معتمدان، فرهیختگان و صاحب‌نظران به‌عنوان مصلح قرآنی در سراسر استان کرمان مهارت‌های صلح و سازش را فرا گرفته‌اند که تاکنون 2 هزار پرونده و موضوع اختلاف را با صلح و سازش خاتمه داده‌اند.

موحد با ظرفیت‌های مردمی می‌تواند برای پیشگیری از جرم و مقابله با فساد موثر باشد، ادامه داد: وضعیت نوجوان و اطفال در وضعیت مخاطره‌آمیز هم در سند تحول دستگاه قضایی کشور مورد توجه قرار گرفته است و باید سامانه‌ها و ساز و کارهایی را پیش‌بینی کنیم تا از ایجاد خطر برای اطفال و نوجوانان جلوگیری کنیم.

وی همچنین از توجه به‌دسترسی عمومی به اطلاعات و دانش حقوقی به‌عنوان یکی دیگر از موارد مطرح‌شده در سند تحول دستگاه قضایی کشور نام برد و اضافه کرد: بازگشت به‌زندان قابل‌توجه است و باید نظام اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها بر اساس موازین علمی و امکانات و برنامه‌های فرهنگ و تربیتی باشد تا اصلاح و بازاجتماعی شدن فرد انجام شود.

موحد در همین زمینه اظهار داشت: مراقبت‌های پس از خروج هم در سند تحول دستگاه قضایی دیده شده است، زیرا مشکل بازگشت به جامعه زندانی یکی از مشکلات ماست و خانواده و جامعه فرد زندانی را تحویل نمی‌گیرند با وجود آنکه خودش می‌خواهد به زندگی آبرومندانه برگردد.

وی با بیان اینکه یک هزار و 500 عضو شورای حل اختلاف در استان کرمان داریم که دعاوی را حل و فصل می‌کنند، عنوان کرد: بعضی از قوانین ما تولید جرم می‌کنند و نیاز است، اصلاحاتی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: میزان سرقت از ساختمان‌های در حال ساخت بسیار بالاست و باید مورد توجه قرار گیرد و راهکاری برای آن ارائه شود.

کاهش 20 درصدی جرائم در استان کرمان 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: برای سال 1400 باید بر اساس برنامه مدون و زمانبندی‌شده پیش رویم و برنامه را بر اساس آسیب‌ها و 10 اتهام نخست استان کرمان پیش می‌بریم.

سید مهدی قویدل عنوان کرد: از ابتدای سال جاری مصوبات زیادی را شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان داشته‌ایم و حاشیه‌نشینی از تیرماه به‌صورت ویژه در دستور کار شورا قرار گرفت و جمع آوری و تعطیلی کوره‌های آجرپزی اطراف شهر کرمان و انتقال آنها از شنبه به‌صورت جدی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جرایم مختلف در استان کرمان طی سال جاری حدود 20 درصد کاهش یافته است.

سازمان‌های حاکمیتی زیر ذره‌بین دادستانی

دادخدا سالاری دادستان کرمان هم در این نشست اظهار داشت: نظارت دادسرا و سازمان بازرسی در سند تحول دستگاه قضایی مورد تاکید قرار گرفته است و به ازای هر وظیفه‌ای که سازمان‌های حاکمیتی دارند اگر سستی صورت گیرد، ترک فعل است و دادستانی و بازرسی به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند.

همچنین جعفر رودری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان خواستار تهیه برش استانی از سند تحول دستگاه قضایی شد.

عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه انسجام در برنامه‌های پیشگیرانه و آموزش‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: در استان کرمان باید انسجام و محوریت سیستم قضایی بر اجرای بحث‌های اجتماعی از جمله پیشگیری‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا آموزش‌ها به شکل غیرعلمی و یا موازی و ضعیف هستند.

آمار سرقت‌ها در کرمان طی سال جاری چقدر است؟

در این نشست همچنین رئیس پلیس پیشگیری از وقوع جرم نیروی انتظامی استان کرمان اظهار داشت: نزاع و درگیری، جرایم علیه اشخاص و اموال، مفاسد اقتصادی و اختلافات خانوادگی بیشترین فراوانی جرایم در استان کرمان هستند.

علیرضا پریور بیان کرد: سازمان‌ها و نهادها نسبت به وظایفی که باید برای پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند، آگاه نیستند و یا بی‌توجهی می کنند.

وی از سرقت یک‌هزار و 186 دستگاه خودرو طی 9 ماهه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این‌ها خودروهایی بودند که ایمنی حداقلی داشتند و آیا ما تولیدکننده را مکلف به ایمن‌سازی خودروها کرده‌ایم.

پریور با اشاره به 736 سرقت از اماکن دولتی در استان کرمان افزود: سازمان‌های دولتی وظیفه ایمنی برای اموال‌شان را به نحو مطلوب نداشتند و این اهمال و سستی در اموال دولتی و بیت‌المال باید به دستگاه قضایی گزارش شود.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: همچنین 6 هزار سرقت اموال عمومی در استان کرمان طی 9 ماهه نخست سال جاری داشتیم که بیشتر این موارد از ساختمان‌های در حال ساخت بوده است.

انتهای پیام/80019/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول