اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

پرندگان مهاجر در 23 سایت گلستان پایش شدند/ افزایش پرندگان مهاجر در تالاب‌های پرآب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از پایش و سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در 23 سایت استان خبر داد.

پرندگان مهاجر در 23 سایت گلستان پایش شدند/ افزایش پرندگان مهاجر در تالاب‌های پرآب

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سرشماری پرندگان هر ساله به منظور پایش و شناسایی گونه‌های بومی و مهاجر انجام می‌شود تا علاوه بر شمارش میزان جمعیت پرندگان نسبت به اکوسیستم‌های تالابی ارزیابی لازم صورت بگیرد، امسال سرشماری پرندگان در ۲۳ سایت استان گلستان در حال انجام است.

تالاب‌های گمیشان، تالاب بین‌المللی آلاگل، آجی‌گل، آلماگل، اینچه، دانشمند، حاشیه شرقی خلیج گرگان و شماری از سدها و آب‌بندان‌های استان در طرح سرشماری پرندگان پایش می‌شوند، این سرشماری از ۱۱ دی آغاز و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.

از طریق سرشماری پرندگان می‌توان به کیفیت زیستگاه‌های استان پی برد تا زمینه میزبانی بهتر از پرندگان بومی و مهاجر در گلستان فراهم شود و حفاظت از گونه‌های حمایت شده و در حال انقراض با دقت و اهتمام بیشتری انجام بگیرد.

*شناسایی300 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در گلستان/ 50 درصد پرندگان مهاجر هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از پایش و سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در ۲۳ سایت استان خبر داد.

محمدرضا کنعانی با اشاره به اینکه دو ماه از کوچ پرندگان از سرزمین‌های شمالی به مناطق گرمسیری می‌گذرد، گفت: از ۳۰۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در استان گلستان ۵۰ درصد آنها مهاجر هستند.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر است، تصریح کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی همه ساله در تمام دنیا در ماه ژانویه مصادف با ۱۱ دی الی ۱۱ بهمن انجام می‌شود، این پایش بر اساس پروتکل‌های مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌گیرد.

* سرشماری با تلسکوپ و دوربین‌های چشمی انجام می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان افزود: قرار است در این سرشماری گونه‌ای از پرندگان از قلم نیفتد و از طریق تلسکوپ و دوربین‌های چشمی سرشماری به صورت دقیق انجام می‌شود.

کنعانی با بیان اینکه تعداد و تنوع گونه‌ای پرندگان در طرح سرشماری ثبت می‌شود، گفت: پرندگان مهاجر در ۲۳ سایت استان گلستان پایش می‌شوند و در فرم‌های مخصوص که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده، مقایسه آماری انجام و ارزیابی صورت می‌گیرد تا کاهش و افزایش جمعیت پرندگان رصد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی گونه‌های پرندگان در حال انقراض و برخی گونه‌ها حمایت‌شده هستند، ابراز کرد: امسال شرایط خوبی برای حضور پرندگان مهاجر در استان گلستان فراهم شده است.

*تالاب‌های گلستان مملو از سفره‌های غذایی برای پرندگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه تالاب‌های استان پرآب است، گفت: این شرایط باعث شده سفره‌های غذایی برای پرندگان فراوان است.

کنعانی بیان کرد: آمارها در هفته اول سرشماری نشان می‌دهد که تعداد و تنوع پرندگان نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گفته وی؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال شکار ممنوع پرندگان، تالاب‌های بین‌المللی و آبگیرها در گلستان بهترین میزبانی را امسال برای پرندگان مهاجر داشته باشیم.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول