احمد طاهریفر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: با توجه به شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا پیش آمده است فعالیتهای آموزشی و تربیتی در عمده مدارس به صورت مجازی ادامه پیدا کرد و همین امر سبب شد که دانشآموزان زمان زیادی را در فضای مجازی بگذرانند و ضمن اینکه این فضا سبب ارتقاء آموزش و آگاهی دانشآموزان، کشف علایق، افزایش مهارت کشف استعداد، افزایش سواد رسانهای، ارتباط دوستانه و ... شده، اما آسیبهایی را نیز به همراه داشته است.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای چهارمحال و بختیاری، افزود: زمانی که فضای مجازی زیاد مورد استفاده قرار گیرد فضای تحرک و شادمانی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد که افسردگی، اضطراب، انحرافات اخلاقی و اجتماعی از جمله مشکلاتی است که به واسطه استفاده زیاد از این فضا برای کودکان و نوجوانان ایجاد میشود.
وی به تأثیرگذاری فضای مجازی بر ارزشهای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: تغییر ارزشها، کاهش همدلی و پیوند عاطفی بین کودکان و خانوادهها و مشکلات هویتی از جمله مشکلاتی است که دانشآموزان را تهدید میکند.
والدین با نظارتهای آشکار و محسوس فعالیت نوجوانان را در فضای مجازی رصد کنند
طاهریفر با بیان اینکه اولیا باید مراقبتهایی در راستای کاهش آسیبها داشته باشند تا در کنار استفاده از راهکارها از مشکلات احتمالی نیز کاسته شود، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان جامعه هدف ما در آموزش و پرورش هستند که لازم است در حوزه کودکان با توجه به شرایط سنیشان به عنوان والد فعالیتها را گسترش دهیم که این امر در دو قالب نظارت آشکار و نامحسوس صورت میگیرد.
وی افزود: آموزش نیز یکی از روشهایی است که زمان، خطرات و نحوه استفاده از فضای مجازی را به جامعه هدف آموزش میدهد.
والدین زودتر از فرزندان با خطرات احتمالی مواجه شوند
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای استان با بیان اینکه کنجکاوی دانشآموزان در اواخر دوره دبستان بیشتر میشود، اظهار کرد: لازم است اولیاء سایتهای مخرب را شناسایی و محدود کنند و همچنین دقت داشته باشند کودکانشان در هر برنامه، گروه و کانالی عضو نشوند و اطلاعات شخصی خود نظیر شماره همراه را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند؛ در واقع والدین باید زودتر از فرزندان با خطرات احتمالی مواجه شوند تا بتوانند آنها را خنثی کنند.
والدین برای اسرار نوجوانانشان محرم باشند
طاهریفربا بین اینکه اما در حوزه نوجوانان نقش فعالتر والدین از لحاظ داشتن اطلاعات و مخاطرات فضای مجازی بیشتر احساس میشود، گفت: والدین در این دوره باید با ایجاد ارتباط صمیمی با فرزندانشان یک رابطه دوستانه با آنها برقرار کنند و محرمی برای اسرار نوجوانانشان باشند.
وی با بیان اینکه خود افشاگری والدین بهترین راه برای ارتباط جمعی با نوجوانان است، افزود: در این روش والدین بخشی از زندگی خود را با نوجوان در میان گذاشته تا فرزندان نیز به آنها اعتماد و مشکلات را به اولیا بازگو کنند که در این صورت با حفظ حریم خصوصی نوجوان ارتباط قوی شکل میگیرد تا بتوان اطلاعات مفید در اختیارشان قرار دارد و مشکلاتشان را حل کرد همچنین بهترین راه این است که در مورد حدود و زمان استفاده از فضای مجازی نیز با نوجوانان توافقاتی انجام شود.
طاهریفر گفت: به واسطه شیوع کرونا طرحهای مختلف آموزشی به منظور جلوگیری از موازیکاری و تعدد گروههای آموزشی با یکدیگر ترکیب شده تا دورههایی در قالب طرح توانمندسازی و با هدف شناسایی رفتارهای پرخطر، خود مراقبتی، تابآوری و فرزندپروری برای جوانان، نوجوانان و همکاران برگزار شود.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای استان، توانمندسازی والدین و همکاران را یکی از روشهایی دانست که به منظور جلوگیری از رفتارهای پرخطر در مدارس به صورت غیرحضوری در حال اجرا میباشد و افزود: در همین راستا دورههایی ویژه والدین، مربیان و کودکان به منظور خود مراقبتی، آشنایی با نشانههای پرخطر و بیان مشکلات به صورت مجازی در حال برگزاری است.
طاهریفر ادامه داد: این طرح در دوره متوسطه اول و دوم نیز برگزار میشود اما با این تفاوت که در این دوره خود دانشآموز با روش «خود گزارشی» مشکلاتش را در سامانه «همگام» محرمانه با کارشناسان در میان میگذارند و کارشناسان به آنها رسیدگی میکنند همچنین در همه ادارات آموزشوپرورش شهرستانها و نواحی مراکز مشاوره یا هسته مشاوره در تمام روزهای هفته پاسخگوی مشکلات دانش آموزان هستند.
انتهای پیام/3339