اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ماجرای 8 سال کارِ جهادی 8 نوجوانِ هیئتی/ عهد کردیم روایت‌گر بهترین‌ها برای مردم باشیم

گروه جهادی طلاب داراب که از نوجوانی پا در این عرصه گذاشته‌اند، آماده‌اند گرهی از کار مردم بگشایند. مردمی که شاید همسایه، دوست و آشنای آنها باشند یا اینکه در دورترین نقطه از جریان ذهن، جایی روزگار سپری می‌کنند.

ماجرای 8 سال کارِ جهادی 8 نوجوانِ هیئتی/ عهد کردیم روایت‌گر بهترین‌ها برای مردم باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، واژه‌چین نیستم اما خوشه‌چین لحظاتی هستم که گاه به گاه روایت می شود. نما به نما گوشه ذهن ما؛ آنجا که کسی را یارای دسترسی به آن نیست.

گاهی انگار چیزی در دوردست ما را می‌خواند و این صلا با آنچه می‌خواهیم روایت کنیم، خودش می‌آید. با دعوت یا بی‌دعوت منتظر نمی‌ماند، در نمی‌زند اما در این میان باید از خود عبور کنیم تا روایتگر باشیم؛ روایتگر چیزهایی از جنس معرفت.

برای گزارشم، این بار پیگیر سوژه‌ای متفاوت هستم که بتواند ذهن مخاطب را قلاب کند، او را با خود بکشد و شاید مرا سربلند، اما چیزی بر نفسم لگام می‌زند و می‌گوید سربلندی در مسیر خلوص حاصل می‌شود و خلوص عصاره لحظه‌ای است که از منیت رها شده باشیم.

اکنون با اطمینان بیشتری خوشه‌چینی می‌کنم... صدای اذان از مسجد محله روی هیاهوی زمین پخش می‌شود. گمنام‌تر و دل‌شکسته‌تر از لحظه اذان سراغ ندارم. لحظاتی که قرین باورهایی از دوردست می‌شویم و برای دل‌شکستگی بی‌بهانه می‌باریم. بی‌‌هراس از قضاوت نگاه‌ عابران...

نمی‌دانم چرا هر وقت چیزی می‌نویسم به نظرم آنچه می خواهم نیست و همیشه فکر می‌کنم بهترین خود را تاکنون به نگارش در نیاورده‌ام؛ همیشه و همواره منتظر بهترین هستم.

در انتخاب سوژه، یکی دو مورد اقتصادی و اجتماعی از ذهنم عبور می‌کند اما در نهایت به فکر گروه‌های جهادی می‌افتم. با مدیر یکی از گروه‌ها هماهنگ می‌کنم و پس از یکی دو روز، می‌بینم جور نمی‌شود با وجود اینکه مقدمه را هم نوشته‌ام، آن را کنار می‌گذارم و درست در دقایق آخر و زمانی که فرصت اندکی دارم، قرعه به نام گروه جهادی طلاب داراب می‌افتد.

گروه جهادی طلاب داراب از ۸ سال پیش، فعالیت جهادی خود را از هیئت و مسجد آغاز کرد، در این گروه، ۸ نفر به طور ثابت فعالیت می‌کنند و در مناسبت‌ها نیز ۲۰ نفر مشارکت دارند.

رسیدن به رستگاری در مسیر کار جهادی

طلاب جهادی داراب؛ گروهی که در بزنگاه‌های حساس، یاری‌گر دست‌های نگران و زخم‌خورده از صاعقه‌های دوران هستند. گروهی که عزم و اراده کرده‌اند روایتگر بهترین‌ها باشند.

این طلبه دارابی، هدفش از کار جهادی و فعالیت گسترده‌ای که در ابعاد مختلف سازماندهی کرده را  خدمت و عاقبت به خیری می‌داند

برخلاف گروه‌های دیگر در شهرستان یا مرکز استان، مدیر این گروه را چندان نمی‌شناسم. فقط نام و شماره تماسی از آنها دارم. اخلاص عمل و روحیه خاص مدیر گروه طلاب داراب در همان برخورد نخست مشخص است.

این جوان دارابی، هدف اصلی‌اش از کار جهادی و فعالیت گسترده‌ای که در ابعاد مختلف سازماندهی کرده را تنها خدمت و در نهایت عاقبت به خیری می‌داند. همان چیزی که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند و تنها نامی از آن شنیده‌اند. در طول مصاحبه متوجه می‌شوم که به طور اتفاقی، آن تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی که مد نظرم بود در این گروه وجود دارد.

حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌پور؛ مدیر گروه جهادی طلاب اهل بخش فورگ شهرستان داراب است که ۸۰۰ خانوار از این منطقه را در قالب طرح همدلی و موسسات، تحت پوشش قرار داده که البته این تنها بخشی از فعالیت‌های گسترده این گروه است.

طلاب جهادگر فورگ آماده‌اند گرهی از کار مردم بگشایند. مردمی که شاید همسایه، دوست و آشنای آنها باشند یا اینکه در دورترین نقطه از جریان ذهن، جایی روزگار سپری می‌کنند.

۸۰۰ خانوار از منطقه فورگ در قالب طرح همدلی و موسسات، تحت پوشش گروه طلاب قرار دارند که البته این تنها بخشی از فعالیت‌های گسترده این گروه است

به گفته یکی از بزرگان دینی؛ "تاثیر نفوس افراد بر یکدیگر به سبب مجالست و معاشرت امری بدیهی است" و بر این اساس، تاثیر همراهی و همدلی این طلاب، با هم ناشی از نفوس آگاه و پاک آنها است.

آنچه شاکله این گروه را تشکیل داده، صفا و اتحاد است و جهاد، آن فوز عظیم اینجا است که تبلور می‌یابد.

کار جهادی دلدادگی می‌خواهد و آنجا که دل به مسیر سپردی و راهی شدی، با مردم یکی می‌شوی و یکسان قدم برمی‌داری. آنجا همه طبقات برایت یکسان می‌شوند و در نهایت تقوا نیز در سبد جهاد، خود را جلوه‌گر می‌کند چرا که معیار محک افراد، چیزی فراتر از ظواهر مقبول عقل متعارف است.

مردمی که از بطن محرومیت‌ها، سرفراز بیرون می‌آیند

باز هم فورگ با گرمای داغ تابستان و مردم گرم‌مرامش در ذهنم مجسم می‌شود. بخشی که به سبب بعد مسافت با مرکز شهرستان داراب، در بسیاری از امور، عنوان محروم را یدک می‌کشد.

جایی همین حوالی که آخرین روستای آن، مرز فارس و هرمزگان است. نخل‌های سر به فلک کشیده‌اش، یادآور حماسه‌های سالهای نه چندان دور و گرمای تفتیده‌ تابستان‌هایش، روایتگر اهالی مهربان و خوشدل این خطه است. روایت دست‌هایی که برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند و از بطن محرومیت‌ها، سرفراز بیرون می‌آیند. خطه فورگ با آن استعدادهای ناب کودکان و نوجوانان در امور فرهنگی ، هنری و...

نوجوانانی جویای حقیقت؛ از هیئت و مسجد تا حوزه علمیه

مدیر گروه جهادی طلاب داراب با بیان اینکه ما از ۸ سال پیش، فعالیت جهادی خود را از هیئت و مسجد آغاز کردیم، می‌گوید: در گروه جهادی طلاب، ۸ نفر به طور ثابت فعالیت می‌کنند و در مناسبت‌ها نیز ۲۰ نفر مشارکت دارند.

حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌پور ادامه می‌دهد: اعضای گروه ما، از آغاز نوجوانی وارد عرصه جهادگری شده‌اند و هشت سال است در مراحل مختلف کار و زندگی با یکدیگر همراه و همدل بودیم.

وی بیان می‌کند: از ۱۴ سالگی از هیئت و مسجد به حوزه علمیه گرایش یافته و از همان جا به فعالیت‌های جهادی پرداختیم؛ سه سال در حوزه علمیه استان مازندران و پنج سال در حوزه شیراز به عنوان طلاب نخبه منطقه ادامه تحصیل دادیم.

از ۱۴ سالگی از هیئت و مسجد به حوزه علمیه گرایش یافته و از همان جا به فعالیت‌های جهادی پرداختیم

این طلبه دارابی با اشاره به حس همدلی، شفافیت و صداقت میان اعضای گروه‌شان تصریح می‌کند: گروه‌های جهادی بسیاری فعالیت می‌کنند اما مجموعه ما ویژگی‌هایی دارد که باعث شد هیچ گاه این گروه از هم گسسته نشود و فعالیتش استمرار داشته باشد.

یکی از فعالیت‌های گروه جهادی طلاب؛ آمارگیری جهت غربال‌گری در راستای طرح سردار سلیمانی است. فعالیت‌های عمرانی و میدانی نیز بخش دیگری از اقدامات آنها را تشکیل می‌دهد.

 کمک‌های مومنانه به صورت گسترده و سازمان یافته توسط این گروه انجام شده و از این رهگذر، ۸۰۰ خانوار از اهالی فورگ تحت پوشش این جهادگران قرار دارند. همچنین فعالیت در بخش مشاوره‌ از دیگر اقدامات این گروه است.

تاثیر کار جهادی در ارتباط با عموم مردم

هر کدام از این فعالیت‌ها، بازخورد موثر و مثبتی در منطقه داشته است. این موضوع به اذعان برخی از اهالی منطقه به ویژه معلمان فورگ، محرز است. از لابلای خاطراتی که رحیم پور نقل می‌کند نیز مشخص است این جهادگران جوان توانسته‌اند علاوه بر کار جهادی کارآمد، به ایجاد نگرش مثبت و بهتر مردم نسبت به طلاب کمک کنند.

خاطره‌ای نیز از جشن پتو نقل می‌کند، زمانی که در بهشهر به کمک سیل‌زده‌ها رفته‌اند. از شوخی‌ها و لحظات خوشی که در روند کار جهادی سپری شده است.

بازخورد مثبت فعالیت‌های گروه طلاب در میان مردم، سبب شد اعضای این گروه مصمم‌تر از گذشته به جهادگری بپردازند

رحیم‌پور بیان می‌کند: با همکاری چند گروه دیگر در حیطه عمرانی، کارهایی انجام دادیم که از آن جمله می‌توان به ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای ۱۵ خانواده محروم و احداث دو واحد مسکونی اشاره کرد.

وی با اشاره به نحوه شناسایی خانوارهای بی‌بضاعت ادامه می‌دهد: از آنجا که منطقه کوچک است و همه یکدیگر را می‌شناسند، شناسایی محرومین از طریق چهره به چهره صورت می‌گیرد و به سادگی امکان پذیر است که در روند شناسایی، مشخص می‌شود افراد در چه سطحی و با چه مشکلاتی قرار دارند.

این طلبه جهادگر با اشاره به فعالیت فرهنگی گروه طلاب خاطرنشان می‌کند: مشاوره جهت رفع بحران‌های اجتماعی و اختلافات خانوادگی بخش دیگری از فعالیت‌ها است که در منطقه نتیجه مطلوبی داشته است.

رحیم پور اظهار می‌دارد: مجوز استقرار دفتر مشاوره در شهر دوبرجی (مرکز بخش فورگ) نیز کسب شده و این برنامه مستمرتر از گذشته ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول