اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ماموریت شرکت آمریکایی KBR در عین الاسد عراق چیست؟

یک مقام امنیتی عراق، هویت شرکت اصلی مسئول انتقال تجهیزات، ادوات نظامی و سایر ملزومات نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی «عین الاسد» را فاش کرد.

ماموریت شرکت آمریکایی KBR در عین الاسد عراق چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه امنیتی در عراق، امروز (چهارشنبه - ۲۰ ژانویه) جزئیات جدیدی از شرکت امنیتی مسئول انتقال تجهیزات نظامی، مصالح و سایر ملزومات برای نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب استان الانبار فاش کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: شرکت مهندسی آمریکایی «KBR» خلاصه شده «Kellogg Brown & Root » مسئولیت انتقال تجهیزات و ادوات جنگی و سایر ملزومات نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد را برعهده دارد.

این شرکت آمریکای برای فعالیت در زمینه اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز، توسعه املاک و مستغلات، احداث پالایشگاه نفت و کارخانجات شیمیایی، توسعه میادین نفتی، اجرای زیرساخت‌های شهری، همچنین ارائه خدمات مهندسی، خدمات پشتیبانی و نیز ارائه نیروهای مسلح خصوصی، معروف است.

این شرکت پیشتر یکی از شاخه‌های شرکت «هالیبرتون» در هیوستن بود اما در سال ۲۰۰۷ از هالیبرتون تفکیک شد و هم‌اکنون دفتر مرکزی آن، در هیوستون، تگزاس قرار دارد. شرکت KBR و سایر شرکت‌های زیرمجموعه هالیبرتون، در طول جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، قراردادهای زیادی با وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا امضا و اجرا کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه امنیتی، پایگاه عین‌الاسد با سایر شرکت‌های امنیتی آمریکایی نیز همکاری دارد که هر یک بر اساس تخصص خود، وظایف موکول شده را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها بدون نیاز به مراجعه به طرف‌های رسمی عراق، کلیه تسهیلات را از نیروهای آمریکایی موجود در داخل پایگاه عین‌الاسد دریافت می‌کنند.

پایگاه هوایی عین‌الاسد گاه و بی‌گاه شاهد ورود تجهیزات نظامی و مصالح ساختمانی تحت تدابیر شدید امنیتی است. تاکنون گزارش‌های متعددی از ورود محموله‌های حاوی بلوک‌ها و دیواره‌های بتنی به این پایگاه تحت تدابیر شدید امنیتی برای استحکام سازی ، ورود صدها خودرو و کامیون نظامی آمریکایی و حتی چندین دستگاه آمبولانس، ایجاد تغییرات اساسی در تأسیسات این پایگاه هوایی منتشر شده است.

پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان «هیت» و  ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد، است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

در  بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با شلیک ده‌ها موشک بالستیک این پایگاه را در پاسخ به حمله تروریستی آمریکا به فرودگاه بغداد و  شهادت سردار قاسم سلیمانی و همراهانش هدف قرار داد.

در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوکی علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و اخیرا اخباری درباره نشست مشکوک نیروهای آمریکایی با برخی سران و شیوخ عشائر و شخصیت‌های سیاسی استان الانبار در عین‌الاسد منتشر شده است.

منابع آگاه عراقی تاکنون بارها هشدار داده‌اند که نیروهای اشغالگر در حال توطئه‌چینی علیه سازمان الحشد الشعبی و هدف قرار دادن مکان‌های حضور نیروهای این سازمان در نقاط مرزی عراق با سوریه هستند. آمریکایی‌ها تلاش دارند با سرباز‌گیری از برخی از ساکنان استان الانبار و تشکیل یک نیروی نظامی وابسته به خود، الحشد الشعبی را هدف قرار دهند و فتنه بزرگی ایجاد کنند. 

به اعتقاد ناظران سیاسی، اقدامات نیروهای آمریکایی در عین الاسد بر حسب نیازهای نیروهای آن صورت می‌گیرد و این امر نشان می‌دهد که خروج این نیروها از این پایگاه در حال حاضر بعید است و این بر خلاف اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر تصمیم آن‌ها برای خروج از آمریکاست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول