اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تأخیر در کار مردم حتی برای یک روز مجاز نیست/ بن‌بست در دستگاه قضا معنی ندارد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تأخیر در کار مردم حتی برای یک روز مجاز نیست، گفت: در دستگاه قضا «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «نمی‌دانیم»، «امکان ندارد» و بن‌بست نداریم.

تأخیر در کار مردم حتی برای یک روز مجاز نیست/ بن‌بست در دستگاه قضا معنی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در نشست قضات استان سمنان با بیان اینکه اقدامات قضایی در استان سمنان قابل تقدیر است، اظهار کرد: اساس کار در قوه قضاییه بر این است که کارها با سرعت و به‌موقع انجام شود و تأخیر و تعویق بدون جهت در هیچ موردی مجاز نیست.

وی گفت: به‌محض وصول شکایت به کلانتری و دادسرا باید امر رسیدگی و پیگیری آغاز شود؛ بنابراین نگه داشتن شکایت و گزارش در هیچ واحد قضایی و نظارتی حتی برای یک روز مجاز نیست و باید به‌محض وصول، رسیدگی آغاز شود؛ البته ممکن است رسیدگی به آن چند روز زمان ببرد، اما کمبود نیروی انسانی ازجمله کارمند و قاضی نمی‌تواند مجوزی برای تأخیر در انجام کار مردم باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: باید کار را به‌صورت مضاعف انجام داد و وقت بیشتری گذاشت؛ با وجود کمبود کادر سازمانی و کارمند کارهایی انجام داده‌اید که در برخی موارد شاخص‌هایی را ارتقا بخشیده‌اید که این نشان از تلاش، مجاهدت و فعالیت همکاران دارد و در برخی استان‌ها این کار انجام شده است.

رئیسی اضافه کرد: رسیدگی به امور مردم و گره‌گشایی در کار مردم برکاتی برای فرد، مجموعه و برای تمام نظام سازمانی کشور دارد که باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال تعیین استانداردهایی برای کار هستیم، افزود: باید کارسنجی‌ها، تأمین نیروی انسانی و دیگر موارد انجام شود؛ اما این امر تا موقعی که بودجه، اعتبارات و نیروی کافی تأمین شود، مقداری زمان می‌برد.

رئیس قوه قضاییه بر تقویت روحیه جهادی در انجام کارها تأکید کرد و گفت: آمار ۴۰ درصدی صلح و سازش در پرونده‌های قضایی استان سمنان بسیار خوب است.

لزوم تبدیل اسناد غیررسمی به رسمی 

رئیسی در مورد اعتبار اسناد رسمی بیان کرد: باید اسناد غیررسمی به اسناد رسمی تبدیل شود؛ البته دستگاه قضایی این امر را مورد پیگیری قرار داده و در مجلس نیز تصویب شده و اکنون در حال طی مراحل نهایی است.

وی افزود: اعتبار دادن به اسناد رسمی، مالکیت را تثبیت می‌کند، دعاوی را کاهش می‌دهد و جلوی سوءاستفاده افراد را می‌گیرد و این امری کاملاً درست است که دارد، دنبال می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در مورد تغییر وضع کارکنان اداری دستگاه قضایی نیز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: توجه به این موضوعات انگیزه کارکنان را ارتقا می‌بخشد.

رئیسی با بیان اینکه بدنه دستگاه‌های قضایی را قضات جوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: باید افزایش بهره‌وری نیروی انسانی موردتوجه مدیران و مسؤولان باشد و از نیروی انسانی کارآمد، مبتکر، خلاق و با تحصیلات استفاده شود.

رئیس قوه قضاییه نظارت‌پذیری را ارزش و نظارت‌گریزی را ضدارزش دانست و گفت: هیچ مدیریتی در نظام مدیریتی بدون نظارت تعریف نمی‌شود؛ یعنی نظارت از وظایف چندگانه مدیران است و باید مدیر در کنار اعتمادی که به مجموعه‌اش دارد، از بروز تخلف در زیرمجموعه خود جلوگیری کند.

رئیسی با بیان اینکه بازرسی‌ها و نظارت‌ها کارکرد بازدارندگی از وقوع هرگونه تخلف و نارسایی در جامعه دارند، عنوان کرد: مدیران سازمان‌ها و ادارات در تمام کشور باید خود را موظف بدانند که همواره نسبت به زیرمجموعه خود کنترل و نظارت داشته باشند.

وی گفت: نظارت و کنترل مدیریتی موجب می‌شود از خیلی از فسادها، نارسایی‌ها و کم‌کاری‌ها، کار امروز را به فردا انداختن‌ها و ناراضی بودن مردم جلوگیری شود؛ به نحوی که اگر کسی به سازمان و اداره‌ای مراجعه کرد، احساس کند که کارش در زمان خود انجام می‌شود و این نظارت به‌طور جدی باید دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: از این تریبون از دولت، مجلس و نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس به دلیل اقدامی که برای قانون شوراهای حل اختلاف انجام دادند، تشکر می‌کنم؛ چراکه زمان این قانون داشت سپری می‌شد و مشکلاتی را از ابتدای تشکیل پیش رو داشت و این مشکلات روزبه‌روز فزاینده می‌شد و امیدواریم اجرای آن‌هم به‌زودی صورت گیرد و شوراهای حل اختلاف سامان یابد که برخی از گلایه‌های همکاران در سراسر کشور خاتمه یابد.

رئیسی تصریح کرد: اساس کار تأسیس شورای حل اختلاف بسیار مهم است که اگر به‌صورت کارآمد عمل کند، می‌تواند مشکلات مردم را کم و از میزان ورودی ‌به دادگستری جلوگیری کند.

کرامت افراد در دستگاه قضایی حفظ شود

وی بر اهمیت دادن دستگاه قضا نسبت به موضوع مهم حفظ کرامت افراد تأکید کرد و گفت: این شاخصه باید در همه ابعاد نسبت به کارمندان، ارباب‌رجوع، مدعی، متهم و ... موردتوجه جدی قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: همه همکاران در دستگاه قضایی باید نسبت به رعایت اخلاق فردی و حرفه‌ای توجه داشته باشند و هر فردی در هر جایگاهی زمانی که به عدلیه مراجعه می‌کند، باید چگونگی رفتار با او، پیگیری کار و حل مسأله‌اش موردتوجه باشد.

رئیسی با اشاره به برخورداری دستگاه قضا از قضات و کارکنان صاحب‌نظر گفت:  بدنه دستگاه قضا بهره‌مند از نیروهایی است که نگاهشان به مسائل نگاه حل‌کننده مسائل است و پیشنهاد من این است که ابتدا شناخت و سپس راهکار حل مسأله موردتوجه قرار گیرد و اولویت‌ها نیز تعیین شود.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: اگر یک قاضی در حل مسأله یک پرونده به دلیل پیچیدگی‌هایی که در پرونده‌های قضایی وجود دارد؛ ناتوان است باید مشورت کند تا آن مسأله حل شود؛ در دستگاه قضا «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «نمی‌دانیم»، «امکان ندارد» و بن‌بست نداریم.

 قضات با افراد اهل‌فن مشورت کنند

وی افزود: مشورت با مشاوران خلاف استقلال قاضی نیست، قاضی باید با اهل‌فن برای حل مسائل مشورت کند؛ چراکه موظف به کشف حقیقت است و برای کشف حقیقت باید از هر راهی استفاده کند و از هر ظرفیتی کمک بگیرد.

رئیسی  با بیان اینکه اجرای عدالت انتظاری است که ارباب‌رجوع از مجموعه دستگاه قضایی دارد، گفت: جایگاه قضات بسیار مهم است؛ جایگاه امام علی (ع) و نبی خداست و بنابراین باید تمیز حق و باطل را تنها از خداوند و ائمه اطهار (ع) درخواست کرد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: شأن قضا از شئون ممتاز انبیای الهی و اولیای خداست و باید از خدای متعال در این زمینه مدد خواست که خدایا ما با همه داشته‌هایمان و علم‌مان محدود هستیم؛ باید به ما قدرت، توان تشخیص و اراده محکم بدهی که حق را بشناسیم، به‌حق گرایش پیدا کنیم و تمایلاتمان باعث نشود که از حق برگردیم؛ چراکه گاهی حق روشن است، اما امیال نفسانی، جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها جای حق را می‌گیرد و جاده غبارآلود می‌شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید پای حق ایستاد، ادامه داد: دستگاه قضایی باید پناه مظلومان باشد و بدانند اگر به این مجموعه مراجعه کنند، از آنها رفع ظلم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ظلم به‌هیچ‌عنوان از ناحیه هیچ فردی و در هیچ جایگاهی پذیرفته نیست، اظهار کرد: همه ما موظف هستیم که بر اساس عدالت عمل کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر موضوعی فراگیر است و همه ما را شامل می‌شود، گفت: این فریضه اصل مهم اسلامی و فرهنگ دین بر این پایه استوار است.

مجموعه اداری کشور باید سالم باشد

رئیسی با تأکید بر اینکه مجموعه اداری کشور باید سالم باشد، گفت: در نظام اداری و مدیریت اسلامی همه باید برخوردار از احساس مسؤولیت نسبت به یکدیگر باشد.

وی توسعه فساد و پلیدی‌ها را ناشی از نپرداختن به فساد، نبود احساس مسؤولیت، حساس نبودن نسبت به فساد و زشتی عنوان کرد و افزود: بدانید هر جا مسلمانان در طول تاریخ ضعیف شدند، آنجایی بود که حساسیتشان کم شده است و هر جا مسلمانان و انسان‌های متعهد در یک جامعه با احساس مسؤولیت ایستادگی کردند و مقابل هر کاستی، منکر و استکبار ایستادند؛ هیچ‌کس نتوانست بر آنها چیره شود و این مکتب امام راحل است و رهبری نیز بارها گفته‌اند که این‌گونه عمل کنید.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: رشوه چه کوچک باشد و چه کلان، هر دو مهم است؛ باید با اصل رشوه برخورد شود و نباید اجازه دهیم فساد توسعه یابد؛ چراکه فساد و کم‌کاری کم آن هم زیاد است.

رئیسی بر اهمیت انجام کار مردم و گره‌گشایی از مردمی که امروز در شرایط سخت معیشتی و کرونا و دیگر مسائل هستند، تأکید کرد و گفت: بعد از انجام واجبات و محرمات باید به امر انجام کار مردم و رفع مسائل و گرفتاری‌های مردم توجه شود و این نشان از اهمیت موضوع است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول