اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

شکایت نامزد غربگرای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان از «جباراف»

یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان از کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور در رابطه با «سادیر جباراف» شکایت کرد.

شکایت نامزد غربگرای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان از «جباراف»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «کلارا سورونکولاوا»، یکی از نامزدهای غربگرای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان با شکایت به دادگاه محلی شهر بیشکک علیه کمیسیون مرکزی انتخابات خواستار اعلام غیرقانونی بودن نتایج نهایی انتخابات توسط این کمیته شد.

وی گفت: من در درخواست خود پیشنهاد دادم نهادی جدید برای نظارت بر کار دیوان عالی کشور و دادگاه های محلی ایجاد شود.

سورونکولاوا گفت: من تصمیم کمیته مرکزی انتخابات را غیرقانونی و قابل لغو می‌دانم.

وی در ادامه دلایل زیر را به عنوان استدلال ذکر کرد: در قسمت 4 صفحه 46 قانون اساسی در رابطه با انتخابات آمده است، اگر پس از تعیین نتایج انتخابات و قبل از ارائه نتیجه به  نامزد منتخب، اطلاعات در مورد محکومیت بدون مجازات کاندیدا مشخص شود، تصمیم گیری در مورد نتایج انتخابات توسط کمیسیون مرکزی انتخابات یا دادگاه لغو و باطل می شود و انتخابات نامعتبر اعلام می‌گردد.

سورونکولاوا ادامه داد: حقایق زیر برای بطلان انتخابات گذشته کافی است

در تاریخ 29 مارس 2013 ، دادگاه منطقه پرومایسکایا (اول ماه می) در جریان رسیدگی به یک پرونده، حکمی را بر علیه جباراف صادر کرد و وی را به یک سال و نیم زندان محکوم کرد.    

در 17 ژوئن 2013، هیئت قضایی دادگاه شهر بیشکک این حکم را لغو و جباراف را تبرئه کرد.

اما در تاریخ 6 آگوست 2013 ، پرونده جنایی علیه جباراف توسط هیئت دادگاه عالی تجدیدنظر و شکایت 3 نفر از شهروندان قرقیزی به نام های  «کوژونوف»، «ارزیمبایف» و «جمعه شاو»  مورد بررسی قرار گرفت. حکم جباراف در دادگاه شهر منتفی شد و بنابراین حکم دادگاه منطقه پرومایسکی تغییر کرد و دادگاه تجدید نظر حکم محکومیت جباراف را به یکسال و نیم زندان را لغو کرد.  

در 16 اکتبر سال 2020 ، هیئت دیوان عالی کشور (متشکل از قضات «آتانظراف»، «ژومارتوف»، «مامبت علی»  بار دیگر دوباره پرونده شکایتی جمعه شاو و کوژونوف و ارزیمبایف را بررسی کردند و گفتند حکم 7 سال پیش صادر شده و تصمیم نهایی گرفته شده است.  

سورونکولاوا گفت: در نتیجه، حکم دادگاه عالی 16 اکتبر 2020 نمی تواند از نظر قانونی لازم الاجرا باشد، زیرا این حکم خودسرانه با نقض آشکار قانون اساسی و قوانین جمهوری قرقیزستان صادر شده است و حکم کاملا غیر قانونی است .

وی ادامه داد: رای دادگاه عالی که در 6 آگوست 2013 تصویب شد و طبق آن جباراف مجرم شناخته شده است، قانونی می باشد.

سورونکولاوا  یادآوری کرد که کمیته مرکزی انتخابات، به نوبه خود، موظف است اطلاعات را بر اساس قانون بررسی کند و در صورت نقض قانون و یا داشتن پرونده کیفری پرونده را به دادسرا و سایر ارگانهای ذی صلاح ارجاع دهد.

 مطابق با بخش3 ، صفحه 4 قانون اساسی در مورد انتخابات شهروندانی که حکم دادگاهی دارند و یا از طریق دادگاه محکوم شناخته می شوند حق کاندید شدن در مقام ریاست جمهوری را ندارد، بنابراین جباراف که حکم قطعی دادگاه را دارد حق کاندید شدن را نداشته ضمن اینکه بررسی اطلاعات مربوط به محکومیت وی غیرمسئولانه و از روی سهل انگاری بوده و به طور غیرقانونی به وی اجازه شرکت در انتخابات به عنوان یک نامزد داده شده است.

سورونکولاوا در پایان گفت: جباراف حق شرکت در انتخابات را ندارد و نمی تواند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در جمهوری قرقیزستان ثبت شود.

خاطر نشان می شود که در تاریخ 20 ژانویه، پروتکل نتایج انتخابات که در 10 ژانویه 2021 برگزار شد، تصویب شد و انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان معتبر اعلام شد.

جباراف در این دوره از انتخابات یک میلیون و 105 هزار و 248 رأی یا 79.2 درصد آرا را به دست آورد و به عنوان رئیس جمهور منتخب قرقیزستان شناخته شد.

به این قطعنامه 10 نفر از اعضای کمیته انتخابات رای دادند و و فقط 2 رای منفی داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول