اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

آزادی دینی و مذهبی، یکی از دستاورد انقلاب اسلامی برای جامعه اهل سنت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از مواردی که توسط امام راحل و مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت وحدت بین شیعه و سنی و آزادی دینی و مذهبی جامعه اهل سنت بوده است.

آزادی دینی و مذهبی، یکی از دستاورد انقلاب اسلامی برای جامعه اهل سنت

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، روحانیون شاخص سنی مذهب خراسان شمالی ضمن تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز دهه مبارک فجر و ضمن اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ آزادی دینی و مذهبی برادران اهل سنت را مهم‌ترین دستاورد انقلاب دانستند و بر تبعیت از رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(حفظه الله تعالی) تأکید نموده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) حدوداً از سال ۱۳۴۲ کلید خورد و مردم برای مبارزه با استبداد و حکومت ستم‌شاهی یکدل و یک‌صدا باهم متحد شدند و سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پس از تقدیم هزاران شهید که در این راه نثار نمودند، به پیروزی رسیدند. ازاین‌رو اهل سنت نیز مانند سایر مردم ایران، از حقوق اجتماعی یکسان برخوردار شدند و قانون اساسی بر این مبنا اصل دوازدهم خود را بدان اختصاص داد: "دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الی‌الابد غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزاد هستند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیِ (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‌ها رسمیت دارند و در هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از مذاهب اکثریت را داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیرامون سایر مذاهب."

بر مبنای این اصل از قانون اساسی پیروان مذاهب اهل سنت در انقلاب اسلامی به رسمیت شناخته‌شده و می‌توانند امورات و احوال شخصیه خود را مطابق مذهب خود انجام دهند و در امر تعلیم و تربیت و حتی حدود اختیارات شوراها در مقررات محلی بر طبق پیروان مذاهب با توجه به حداکثر خواهد بود.

جمهوری اسلامی در ارائه حقوق اجتماعی و بهره بردن از امکانات کشور، بین مردم فرق نگذاشته و همه ایشان را از حقوق مساوی بهره‌مند نموده است.

 آزادی دینی و مذهبی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جامعه اهل سنت است

گلدی آخوند کمالی، عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در این رابطه اظهار کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جامعه اهل سنت ایران آزادی دینی و مذهبی است و ایجاد محافل فقهی، شوراهای فتوا که باعث شد علمای اهل سنت به‌تنهایی در موضوعات فقهی و قضایی فتوا لازم را بر اساس فقه حنفی صادر کنند.

وی گفت: در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی تساوی در همه حقوق انسانی، سیاسی  اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر موازین اسلامی، بر اساس اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی برای اهل تسنن محترم شمرده‌شده است و بعداً از انقلاب احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) اهل تسنن و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‌های مناطق سنی نشین بر مبنای احکام فقهی اهل سنت قضاوت می‌شود.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور افزود: در خصوص گسترش فعالیت‌های دینی و مذهبی نیز باید عرض کنم که چنان رونقی بعد از انقلاب به‌ویژه در خراسان شمالی به وجود آمد که قابل قیاس با دوران پهلوی فاسد نیست چراکه  در زمان پهلوی تعداد علماء اندک بود اما در حال حاضر تعداد علماء، روحانیون، مساجد و حوزه‌های علمیه پیشرفت چشمگیری داشته و برادران اهل سنت ایران آزادانه در حال فعالیت هستند. 

وی ادامه داد: بر اساس اصل دوازدهم قانون اساسی و با اهتمام جدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، نه‌تنها هیچ مانعی برای آموزش علوم دینی برادران اهل سنت وجود ندارد؛ بلکه تلاش شده است تا زمینه و امکانات لازم جهت تحصیل علوم دینی برای برادران اهل سنت فراهم شود. تا آنجا که در برخی استان‌های سنی نشین، تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت متناسب با جمعیت منطقه، چندین برابر حوزه‌های علمیه شیعی است که اگر بی این موارد اشاره نکنیم و اطلاع‌رسانی نشود واقعاً بی‌انصافی نموده‌ایم.

آخوند کمالی خاطرنشان کرده است: مردم ما باید بدانند، پیش از انقلاب اقامه نماز‌های جمعه و اعیاد در اهل سنت به‌طور رسمی انجام نمی‌پذیرفت، اما پس از انقلاب اسلامی در سراسر مناطق سنی نشین نماز‌های جمعه و اعیاد مختلف اقامه می‌شود. درحالی‌که در بسیاری از کشور‌ها خطبه‌ها و مضمون سخنرانی‌های ائمه جمعه باید از سوی حکومت‌ها تعیین شوند، در ایران هیچ‌گونه دستوری در جهت کنترل محتوای خطبه‌ها از سوی دولت انجام نمی‌شود و ما امروز در منطقه جرگلان هر هفته هر خطبه‌ای را که صلاح بدانیم بیان می‌کنیم و این‌ها همه بیانگر آزادی مذهبی است.

این روحانی اهل سنت استان تصریح کرد: همچنین به برکت وجود اولی الامر مسلمین حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای که اهل سنت ایشان را اولی الامر دانسته و اطاعت از وی را بر خود واجب می‌دانند، بعداً از انقلاب ائمه جمعه، جماعت مساجد، مدیران و مدرسین و طلاب مدارس علمیه اهل سنت کشور از شهریه برخوردار شدند و این شهریه را از سوی پدرشان تبرک دانسته و همچنین تحت پوشش بیمه و دیگر خدمات هستند و ما به خاطر این الطاف از رهبر عزیزمان کمال تشکر و قدردانی راداریم و به دشمنان جهان اسلام اعلام می‌کنیم که هر وقت مقام معظم رهبری امر بفرمایند لباس بسیجی پوشیده و در مقابل کافران به مبارزه خواهیم پرداخت و تاپی جان در دفاع از آرمان‌های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب خواهیم ایستاد و اجازه نفوذ دشمنان را به داخل کشور نخواهیم داد. 

وی افزود: 42 سال است که توطئه‌های آمریکای خبیث و اسرائیل جنایتکار نتوانسته است خللی در وحدت بین مسلمین در جهان ایجاد نماید. به‌نحوی‌که علیرغم شکل‌گیری گروه‌های تروریستی ضد وحدت مانند طالبان در افغانستان، داعش و گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق و دیگر گروه‌های مزدور و کشتار برادرانمان در یمن؛ دشمنان اسلامی می‌خواستند نقشه‌های شوم خود را در بین مسلمین عملی سازند و بذر نفاق و دودستگی در بین مسلمین بپاشند که به کمک خداوند متعال و تدابیر منحصربه‌فرد مقام معظم رهبری و فرماندهان شجاع سپاه انقلاب علی‌الخصوص سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی عزیز، تمامی توطئه‌های آنان با شکست مواجه شد که این‌ها همه بیانگر نگاه ویژه خداوند تبارک‌وتعالی به این انقلاب است.

یکی از وظایفی که اسلامیت نظام بر دوش جمهوری اسلامی گذاشته ایجاد وحدت اسلامی است

خالمحمد آخوند سرفراز، کارشناس مسائل دینی در حوزه اهل سنت خراسان شمالی نیز اظهار کرد: ظلم و ستم‌هایی که حکومت پهلوی؛ به مردم ایران رواداشت فراموش‌شدنی نیست و هستند افراد بسیاری که آن ایام را به‌خوبی یاد دارند و هرگز از یاد نخواهند برد. در مناطق روستایی که مردم عاری از تحصیل  و دانش بودند از دانش و عدالت خبری نبود و با ورود یک مأمور به داخل روستا تن همه می‌لرزید و گاها کدخدای ده مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفت تا زهرچشمی بر کل اهالی باشد.

وی گفت: انقلاب اسلامی که به رهبری فردی عالم و مجتهد به پیروزی رسید حاصل تلاش و مجاهدت آن امام راحل و حاصل خون شهدای عزیز ایرانی است. ما باید خداوند را شاکر باشیم که در سایه الطاف نظام جمهوری اسلامی و اوج شرافت و سربلندی زندگی می‌کنیم و امروزه تمامی مذاهب اسلامی در کشور از نعمت و امنیت برخوردار بوده و مشغول عبادت و ترویج مذاهب و معتقدات خود هستیم و در این مورد هیچ‌گونه مشکل و مانعی وجود ندارد درحالی‌که در رژیم پهلوی تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی جرم محسوب می‌شد و بسیاری از رهبران دینی و مذهب در اسارت و در زندان‌های پهلوی بودند.

آخوند سرفراز ادامه داد: در حال حاضر در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و انقلاب اسلامی ما که با عبور از چهل‌سالگی به بلوغ کامل خود رسید در اوج اقتدار و عزت در بین ممالک خاورمیانه و جهان است و ما وظیفه‌داریم این درخت تنومند را حفاظت و حراست کنیم تا از گزند خائنین و معاندین در امان بماند و صدالبته وظیفه مدیران و مسئولین نسبت به آحاد جامعه سنگین‌تر و دشوارتر است  و چون وظیفه آن‌ها است که در قبال آحاد و احزاب و سلایق و مذاهب درون نظام پاسخ مناسب داده و منویات آن‌ها را برآورده کنند و با اتکا به آن‌ها در قبال دشمنان قسم‌خورده با قامت استوار ایستاده و نظام اسلامی را بیمه کنند.

وی تأکید کرد: یکی از وظایفی که اسلامیت نظام بر دوش جمهوری اسلامی گذاشته ایجاد وحدت اسلامی است. اینکه می‌گوییم وحدت اسلامی به این دلیل است که جامعه اسلامی ازلحاظ هویت و روح و جان یکی است و همه مسلمین فرزندان یک پدرند و آن پدر وجود نبی مکرم اسلام است.

این کارشناس مسائل دینی در حوزه اهل سنت در پایان افزود: رهبر معظم انقلاب بعد از انقلاب توانسته است با مدیریت بی‌نظیر میراث امام  را از توطئه‌های دشمنان محفوظ بدارد و امروز همه ما مردم ایران در برابر انقلاب و خون شهدا مسئول هستیم و وظیفه‌داریم که از آن حفاظت و حراست کنیم و پشتیبان مقام معظم رهبری در مقابله با مستکبرین باشیم.

یکی از بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ایران، تشکیل هفته وحدت توسط امام راحل بود

غفور آخوند یزدانی امام‌جمعه اهل سنت دهستان باغلق رازوجرگلان، اظهار کرد: اولین قدمی که امام(ره) بعد از پیروزی انقلاب برداشت اعلام هفته وحدت بود؛ ایشان مکرراً به زبانشان هر جا که می‌رفتند و در هر سخنرانی بحث وحدت و اخوت و برادری را مطرح می‌کردند، هر جا اسم شیعه برده می‌شد اسم اهل سنت را نیز می‌بردند؛ بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ایران، تشکیل هفته وحدت توسط امام راحل بود و اکنون نیز خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری در هر سخنرانی بر مسئله وحدت تأکیددارند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که امام خمینی (ره) تنها با تکیه‌بر ایمان و حمایت ملت اسلامی و بدون حمایت خارجی و نظامی ابرقدرت‌ها علیه رژیم ستم‌شاهی به مبارزه برخاست و به پیروزی رسید که این ستودنی و قابل‌تحسین است.

آخوند یزدانی ادامه داد: دشمنان در اوایل پیروزی انقلاب با ایجاد انواع فتنه‌ها و مشکلات خواستند بین نظام و مردم به‌ویژه مذاهب؛ اختلاف و شکاف ایجاد کنند که به یاری خدا، رهبری امام راحل و هوشیاری و ولایتمداری ملت شریف ایران اسلامی تمام نقشه‌های آن‌ها خنثی شد.

وی افزود: در زمان پهلوی ظالم، کمتر شهر و روستایی دارای آب آشامیدنی لوله‌کشی، برق، جاده و آسفالت بود؛ اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حاضر حتی کوچک‌ترین روستاها و دوردست‌ترین نقاط کشور نیز از خدمات رفاهی و اجتماعی برخوردار هستند. 

امام‌جمعه اهل سنت دهستان باغلق رازوجرگلان تصریح کرد: در حال حاضر در هر روستا خانه بهداشت و مراکز درمانی وجود دارد درصورتی‌که در زمان قبل از انقلاب فقط شهرهای بزرگ از این نعمت بهره‌مند بوده‌اند. در زمان رژیم خبیث شاهنشاهی به منطقه ما رسیدگی نمی‌شد اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که چه پیشرفت‌هایی و چه خدماتی ازجمله جاده‌سازی، برق‌رسانی، احداث مدارس، مساجد، حوزه علمیه نماز جمعه و... در این نقطه از کشور انجام‌شده است که این‌ها همه بیانگر برکات انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/بهنام وحیدی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول