اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

انتشار آلبوم سرود «تا قله» در سالگرد پیروزی انقلاب/مبانی آفرینش در موسیقی ایران منتشر شد

آلبوم سرود «تا قله» همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین ملی میهنی و به‌منظور ایجاد حس انگیزشی بیشتر برای آینده ایران در نوجوانان و ترویج فرهنگ سرود منتشر می‌شود.

انتشار آلبوم سرود «تا قله» در سالگرد پیروزی انقلاب/مبانی آفرینش در موسیقی ایران منتشر شد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آلبوم سرود «تا قله» همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین ملی میهنی و به‌منظور ایجاد حس انگیزشی بیشتر برای آینده ایران در نوجوانان و ترویج فرهنگ سرود منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی این اثر، آلبوم سرود «تا قله» که به‌همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و مرکز رسانه‌ای و عملیات‌های ویژه سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و تولید شده است در ۱۰ قطعه با اجرای گروه‌های سرود نجم الثاقب، طاها لارستان، نبی اکرم (ص)، وصال، اسراء، آوای مهر طاها، شمیم ولایت، رایة الزهرا (س)، میثاق تهران و شهید فرجی به‌مخاطبان ارائه خواهد شد.

این اثر در سال ۱۳۹۹ توسط جمعی از هنرمندان توانمند عرصه سرود کشور به‌منظور ایجاد حس انگیزشی بیشتر برای آینده ایران در نوجوانان، ترویج فرهنگ سرود و همچنین کمک به پیشرفت گروه های سرود کشوری، ویژه نوجوانان تهیه و تولید شده است.

آلبوم سرود «تا قله»  شامل ۱۰ قطعه است که در آن از گروه‌های سرود باتجربه در سراسر کشور دعوت به عمل آمده است تا اثری شایستهِ سرود ایران تولید شود. 

همچنین فایل‌های بی‌کلام این قطعات نیز در آلبوم منتشر شده است که گروه‌های دیگر نیز بتوانند با بازخوانی قطعات تجربیات جدیدی برای خود کسب نمایند و از حمایت‌های دفترموسیقی و سرود سازمان صداوسیما بهره‌مند شوند.

این ۱۰ قطعه به نام‌های قطار، این خونه، شوق تولید، روشن تر از صبح، تا قله، از آن ماست فردا، هوای تازه، یه قصه جدید، زندگی و فرداها توسط گروه‌های سرود سرود نجم الثاقب، طاها لارستان، نبی اکرم (ص)، وصال، اسراء، آوای مهر طاها، شمیم ولایت، رایة الزهرا (س)، میثاق تهران و شهید فرجی اجرا شده و اشعار این قطعات از سروده‌های قاسم صرافان، سید صادق آتشی، علی فردوسی، محمد رسولی، محمد جواد الهی پور و حسین صیامی است.

امید رهبران، حامد جلیلی، مهدی شکارچی، احسان جوادی، امید روشن بین، علیرضا ولایی، مجتبی جوادی، سعید عنایتی، امیرحسین بخشی، سید محمد صادق آتشی، هادی کولیوند، احسان غلامنژاد و حسین صیامی به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در این آلبوم حضور داشتند.

کارگاه سینمایی نگاه مجری طرح، حسن حسن پور مدیر پروژه و مدیر هنری، حسین حسین زاده مدیر اجرایی، زهرا سادات حسینی سرپرست گرافیک و امور هنری و مریم رفائی مدیر روابط عمومی از جمله عوامل این آلبوم هستند. 

گفتنی است، به‌زودی نشست خبری آلبوم سرود «تا قله» با حضور تعدادی از عوامل این آلبوم و اهالی رسانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
********************************


کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)» نوشتهٔ علی ابراهیمی منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.

پس از گذشت سال‌ها از تدریس متد آموزشی استاد «شریف لطفی» در مراکز آکادمیک موسیقی و فقدان منبع مکتوب و روش‌مند در این حیطه، کتاب «مبانیِ آفرینش در موسیقیِ ایران (روش شریف لطفی)» به نگارش و تحلیل «علی ابراهیمی» کارشناس‌ارشد موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران، منتشر و در دسترس جامعهٔ دانشگاهی موسیقی و سایر مخاطبین و علاقمندان آهنگسازی در حوزهٔ موسیقی ایرانی قرار گرفت.

علی ابراهیمی در توصیف ویژگی‌های مِتُد مطرح شده در کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران» می‌نویسد:

«مقولهٔ آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی از دیرباز غالباً بر عهدهٔ نوازندگان، محدود به ساخت ملودی، سلیقه‌محور و فاقد اصول و روش‌مندی مدوّن بوده‌است. بنابراین مسیری روشن برای پرورش هنرجویی که به حوزهٔ آهنگسازی (مختص موسیقی دستگاهی ایران) ورود کند، دیده نمی‌شود.
آنچه مقصود و همّیّت استاد شریف لطفی (مُبدع متد) بوده‌است ارائهٔ یک روش آهنگسازی بر اساس «چندصدایی» در موسیقی ایران است؛ که بتواند هنرجو را از نقطهٔ آغازین ساخت یک ملودی اصلی به نقطهٔ نهایی در ساخت‌وپرداخت یک اثر تام‌وتمام ببرد. بدین منظور به صورت گام‌به‌‌گام به آموزش چگونگی ساخت لایه‌های صوتی متفاوتی می‌پردازد که به‌ظاهر ارتباطی نداشته و به‌صورت مجزا معنای موسیقایی خاصی ارائه نمی‌کنند؛ ولی در هم‌زمانی بافتی را ایجاد می‌کنند که مکمل یکدیگر و نمایندهٔ لایه‌های صوتی پس‌زمینه، میان‌زمینه و ملودی اصلی هستند. نمایش نهایی این بافت، غالباً به تدریج و در نقطهٔ اوج اثر انجام می‌پذیرد.»

کتاب «مبانی آفرینش در موسیقی ایران (روش شریف لطفی)» نوشتهٔ علی ابراهیمی،  به شماره شابک ۹۷۸۶۰۰۷۹۶۶۹۵۲ از طریق نشر آواز، بهمن‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول