اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

۹۰ درصد پروژه‌های کشور پیوست فرهنگی ندارد/ هیچ شائبه‌ای در انتخابات خانه مطبوعات اصفهان پذیرفته نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: پیشنهاد من به خانه مطبوعات این است که از ظرفیت همه اعضا بهره‌مند شود و کمیته‌های تخصصی ذیل هیأت مدیره تشکیل دهند الزامی نیست که فقط همین ۷ نفر خانه را بگردانند باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود چه افرادی که نامزد نشدند و چه کسانی که رأی نیاوردند.

۹۰ درصد پروژه‌های کشور پیوست فرهنگی ندارد/ هیچ شائبه‌ای در انتخابات خانه مطبوعات اصفهان پذیرفته نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اصفهان اظهار کرد: از زمانی که مسؤولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفته‌ام، این نخستین نشست خبری است که دلیل آن هم برنامه‌ریزی روی امور بود تا با شناخت خوبی در خدمت باشیم و کرونا هم بهانه دیگری بود اما دهه فجر مناسبت خوبی بود تا در خدمت اصحاب رسانه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تفوا، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و ابتکار در جامعه، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان و فراهم آوردن زمینه‌های وحدت میان مسلمین اهم مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که همه باید زیل آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ و هنر در این ۴۲ سال بوده، باید به سمع و نظر مردم رسانده شود که فرهنگ ما پیش و پس از انقلاب و اکنون چگونه است؛ فرهنگ با همه گسترشی که وجود دارد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود.

۹۰ درصد از پروژه‌های کشور پیوست فرهنگی ندارد

معتمدی ادامه داد: فرهنگ زیربنای همه توسعه‌های کشور است یعنی هر توسعه‌ای در کشور باید با زیرساخت فرهنگ شکل بگیرد و توسعه‌ها و ابرپروژه‌هایی که در کشور طراحی و اجرا می‌شود، الزاما باید پیوست فرهنگی داشته باشد که بالغ بر ۹۰ درصد از پروژه‌ها در کشور پیوست فرهنگی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از اصحاب رسانه درخواست کرد تا این موضوع را با مطالبه‌گری خود نهادینه و پیگیری کنند و ادامه داد: در شورای برنامه‌ریزی استان همیشه در همه طرح‌ها پیوست فرهنگی و رسانه‌ای آن را مطالبه می‌کنم؛ تمام ادارات ما باید خدمات و کارهایشان پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

وی بیان داشت: در حوزه فرهنگ باید با تک تک گروه‌ها در ارتباط باشیم و این که چقدر ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم، وظیفه اصحاب رسانه است که خبرنگاران باید از مدیران مطالبه‌گری کنند؛ این که مدیران را توجیه کنیم در این حوزه در شورای اطلاع رسانی و شورای فرهنگ عمومی آغاز کرده‌ایم و باید بدانیم که ما و شما در یک جبهه هستیم و باید به همدیگر کمک کنیم.

معتمدی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و خلوص امام و رهبری و حوزه‌های علیمه و جوانان پرافتخار توانسته انقلاب را به جهانیان صادر کند اما پیام‌های اصیل انقلاب را باید ابتدا احصا و سپس اطلاع‌رسانی کنیم؛ پیشرفتی که انقلاب ما داشته با توجه به همه تحریم‌ها و تهدیدها در دنیا بی‌سابقه است و در تمام زمینه‌ها رو به جلو حرکت کرده‌ایم اما آنچه امروز در ایران اسلامی به آن نیاز داریم، وحدت و همدلی و اعتماد به جوانان و دانشمندان خودمان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اگر به هنرمندان و مطبوعات‌مان پیش و پس از انقلاب نگاه کنیم چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی متوجه توسعه می‌شویم که پس از انقلاب انجام شده است؛ فرق است بین این که والی حکومت ما چه کسی باشد و زمانی که همه پیامبران یک هدف داشتند و آن هم دعوت به سوی خداوند بود، اکنون هم در جمهوری اسلامی هم همین گونه است و تلاش همه دعوت مردم به سوی خداوند و مهدویت است که راه برون رفت ما از مشکلات است.

وی عنوان داشت: در زمان غیبت امام زمان به سر می‌بریم و حضرت بر ما احاطه دارند اما سهم ایشان از خبرگزاری و روزنامه‌ها چقدر است؛ چه میزان ایشان را معرفی می‌کنید و آیا یک ستون ثابت به ایشان اختصاص داده‌اید؛ زمانی که برای حضرت قلم بزنید، ایشان خوشحال می‌شوند و این برکت حرکت شما می‌شود و این صحبت‌ها براساس آن چیزی است که برای این وزارت خانه تعریف شده است.

معتمدی بیان داشت: خبرنگاران زبان گویای مردم هستند و مطالبه‌گری از مسؤولان وظیفه شماست و حتی به دنبال آن هستیم تا در شورای اطلاع‌رسانی هر دفعه یکی دو رسانه را دعوت کنیم زیرا که بسیار مهم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: در حوزه شورای فرهنگ عمومی سال‌های متمادی است که این شورا تشکیل می‌شود اما با نگاه جدیدی که در این حوزه شکل گرفته، به دنبال آن هستیم تا بیشتر از دستگاه‌هایی که در این شورا هستند، استفاده کنیم که در همین راستا ۹ کارگروه زیرمجموعه آن تشکیل شده و متناظر آن در شهرستان‌ها تشکیل شده و اگر این فرآیند به خوبی انجام شود، ۲۲۰ جلسه کارگروه تشکیل خواهد شد.

وی افزود: چندی پیش مهمان شورای فرهنگ عمومی کشور بودیم و زمانی که گزارش عملکردمان را ارائه کردیم، مصوبات خوبی داشتیم که سه مصوبه به صورت کشوری تصویب شد؛ رصدخانه اجتماعی، سند توسعه و ارتقای کارکرد مساجد که روی آن یک سال و نیم تحقیق کردیم و همین ۹ کارگروه تخصصی این مصوبات بودند.

توبیخ وزارت فرهنگ در حالی که امور را دستگاه‌های دیگر انجام می‌دهند

معتمدی ابراز داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سیاست‌گذاری فرهنگی در غالب برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت دارد که این سیاست‌گذاری انجام می‌شود اما ۲۶ دستگاه‌ دیگر متولی امر فرهنگ باید مجری این سیاست‌ها باشند که نیستند و هر کدام برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و زمانی که مشکل پیش می آید، فرهنگ و ارشاد باید پاسخگو باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: مجلس باید قوانینی تصویب کند که این سیاست‌گذاری واحد انجام شود و دستگاه‌های دیگر مجری این سیاست‌گذاری باشد؛ سوالات و توبیخات برای وزارت فرهنگ است در حالی که امور را دستگاه‌های دیگر انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: مظلوم‌ترین قشر در حوزه فرهنگ و ارشاد شما خبرنگاران و برخی از هنرمندان هستید که بسیار نجیب و آبرومندید؛ هرکسی در شغلش مشکلی داشته باشد، تجمع می‌کنند اما تاکنون یک تجمع از سوی هنرمندان و خبرنگاران نداشتیم زیرا که شما نجیب هستید.

معتمدی عنوان کرد: مشکلات شما را می‌دانم؛ مجلس باید قوانینی تصویب کند که سیاست‌گذاری بر عهده وزارت‌خانه باشد و دستگاه‌های دیگر مجری آن سیاست‌ها باشند در حالی که آن‌ها بودجه را می‌گیرند و هرگونه که می‌خواهند عمل می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: ۱.۷ درصد بودجه عمومی دولت در حوزه فرهنگی است که از این میزان شش دهم درصد مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است که ۹۰ درصد آن هم مربوط به حقوق و دستمزد است؛ با این شرایط چگونه می‌توان کار و نظارت کرد.

وی با بیان اینکه اگر بودجه‌های فعالیتی در بخش مردمی و خصوصی قرار گیرد، آن‌ها می‌توانند در حد اعجاز کار کنند چون ظرفیت‌های مردمی را به خوبی می‌شناسم و بین آن ها بوده‌ام، گفت: می‌دانم که چقدر ظرفیت ما خالی می‌رود و اگر حمایت از بخش مردمی انجام شود، می‌تواند چقدر بالنده باشند.

اعتبار فرهنگی اداره کل ارشاد اصفهان صفر است

معتمدی با بیان اینکه برای اعتلای فرهنگی نیاز به اعتبار داریم، تصریح کرد: اعتبار فرهنگی اداره کل صفر است؛ بودجه فصل ۵ که بودجه فرهنگی است در اختیار ما نیست در حالی که برخی دستگاه‌ها بودجه ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه فرهنگ دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: باید برای تک تک صحبت‌ها و قدم‌هایمان روز قیامت پاسخ دهیم؛ آماده‌ایم که نوکری مردم را بکنیم و به آن‌ها خدمت کنیم و جایی نشسته‌ایم که اگر جوانان ما برای دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی به شهادت نرسیده بودند، باید جای ما می‌نشستند.

وی اضافه کرد: مردم ما با تمام وجودشان در صحنه هستند و هرکجا نیاز بوده از انقلابشان دفاع کنند، کوتاه نیامدند و ما باید بیشتر از این کار کنیم و تلاش کنیم؛ برای اینکه عدالت فرهنگی ایجاد شود در این ۸ ماه برای نخستین بار بر اساس برنامه ششم توسعه سند چشم‌انداز ۵ ساله را در استان اصفهان نگارش کردیم که در برش استانی و به صورت شهر به شهر انجام شده است.

معتمدی تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ یک سند به هر فرماندار، نماینده مجلس، رئیس اداره فرهنگ هر شهرستان و ائمه جمعه می‌دهیم که طبق آن باید عمل کند؛ پس از این ۵ سال می‌توانیم وضعیت فرهنگی و عدالت فرهنگی را در سطح استان بررسی کنیم که چه میزان زیرساخت خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: در ایام کرونا بسیاری از مشاغل از جمله اصحاب هنر و فرهنگ آسیب زیادی دیده‌اند که در سامانه‌ای مختص به این موضوع بیش از ۱۳۰۰ درخواست داده شد که تا کنون ۵۰ درصد از آنها وام ۱۴ درصد جبران خسارت پرداخت شده است؛ همچنین برای حمایت از هنرمندان نیز ۳۳۵ تقاضا آمده که ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش آن بوده و وام ۴ درصدی توسط بانک عامل پرداخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای حمایت از هنرمندان، هنرکارت برای کسانی که در صندوق اعتبار هنر ثبت نام کرده‌اند، صادر شده که از ابتدای سال ۹۷ وام دریافت کرده‌اند و امروز به صورت نمادین به چند هنرمندان اعطا می‌شود که مبلغ ۱.۵ میلیون تومان برای هنرمندان و ۵ میلیون تومان برای هنرمندان پیشکسوت و درجه یک شارژ شده که می‌توانند از آن استفاده کنند.

معتمدی به نبود پول و وجود مشکل کرونا در زمان مدیریتش اشاره کرد و گفت: همکاران من از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا بیشتر حقوق می‌گیرند که امسال شرایط خوبی ندارند که هم کرونا هست و هم پول نیست ولی با آبرومندی زندگی می‌کنند و دریافتی دیگری ندارند زیرا اعتبار نداشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: بین اخلاق و قانون نباید فاصله باشد و زمانی که قانون در جمهوری اسلامی تصویب می‌شود باید بر اساس اخلاق و شرع باشد اما در خصوص خانه مطبوعات به صورت کلی عرض می‌کنم برای اینکه انتخابات در تاریخ خودش برگزار شود، قانونی بود زیرا که باید مجوز دریافت می‌کردند.

خانه مطبوعات از ظرفیت همه اعضا استفاده کند

وی ادامه داد: اساسنامه این اجازه را می‌دهد که خبرنگاران عضو شوند و اگر نیاز به تغییراتی در این حوزه باشد، باید در اساسنامه تغییر کند؛ تغییر تاریخ هم از سوی تهران بوده و ما دخل و تصرفی نداشتیم و اساسا معتقدم اینکه خانه مطبوعات باید کارامدی داشته باشد کاملا درست است؛ پیشنهاد من به خانه مطبوعات این است که از ظرفیت همه اعضا بهره‌مند شود و کمیته‌های تخصصی ذیل هیأت مدیره تشکیل دهند الزامی نیست که صرفا همین ۷ نفر خانه را بگردانند باید و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود چه افرادی که نامزد نشدن چه کسانی که رأی نیاوردند.

معتمدی در ادامه پاسخ‌هایش به سؤالات خبرنگاران تصریح کرد: حمایت قضایی و قانونی را خانه مطبوعات می‌تواند انجام دهد و یک بستر برای اصحاب فرهنگ و رسانه باشد؛ آموزش و تربیت خبرنگاران، وضعیت مسکن و وام و مسائل مالی باید در خانه مطبوعات پیگیری و دنبال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: در شورای فرهنگ عمومی دو نفر از شخصیت‌های حقیقی عضو رسانه‌ها هستند که در دوره قبل زندآور رئیس خانه مطبوعات و منصور گلناری به عنوان کسی که در خانه مطبوعات بوده در این شورا حضور داشتند.

هیچ شائبه‌ای در انتخابات خانه مطبوعات اصفهان پذیرفته نیست

وی بیان داشت: به عنوان تأیید صلاحیت، ناظر و برگزار کننده هیچ شائبه‌ای را در انتخابات خانه مطبوعات نپذیرفتیم، مشارکت برای ما مهم بود که بالای ۶۰ درصد مشارکت داشتند و این نشانه خوبی است.

معتمدی خطاب به صالحی‌پژوه که از عضویت در هیأت مدیره خانه مطبوعات استعفا داده، گفت: نظر شخصی من این است که نباید استعفا دهد زیرا هم توانمند است و سابقه دارد و هم به رأی کسانی که به او رأی دادند احترام بگذارد و بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان داشت: ساخت فرهنگ‌سرا رسانه توسط شهرداری اتفاق خوبی است که آن‌ها یک ظرفیتی را ایجاد کنند و با نظارت ما فعالیت کنند و اصحاب رسانه از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال سابقه فعالیت تولیدی با صدا و سیما داشتم و چندین سال هم مدیر رسانه بودم و کسی مدیرکل شده که حداقل کلیات فرهنگ و ارشاد را می‌شناسد و از این فرصت استان با همت شما باید استفاده شود.

معتمدی در پایان اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر حوزه متنوع و متکثر است؛ مطرح کردن آسیب‌ها و چالش‌ها یک بحث و دادن راهکار یک بحث دیگری است و می‌خواهم کسانی که مشکلی را مطرح می‌کنند، راهکاری هم برای آن ارائه کنند که بسیاری از این مسائل توسط خانه مطبوعات قابل حل خواهد بود؛ سند توسعه سند زیرساختی است که برای اجرا آن پول نیاز ندارد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول