اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

حضور 52 اثر در جشنواره موسیقی فجر امسال/ بخش اعظم هزینه‌های جشنواره حمایتی است

دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال بعد از دو دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، همچنین امسال شاهد حضور دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر، آزاد و تهران در جدول هستیم.

حضور 52 اثر در جشنواره موسیقی فجر امسال/ بخش اعظم هزینه‌های جشنواره حمایتی است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز شنبه ۲۵ بهمن ماه در محل تالار رودکی وزارت ارشاد با حضور محمد الهیاری رئیس جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره و اردوان جعفریان دبیر بخش بین الملل این رویداد برگزار شد.

در این نشست خبری، هر یک از مسئولین اصلی جشنواره به تشریح برنامه های این دوره پرداختند.

«حسن ریاحی» دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای نشست ضمن اشاره به شرایط سخت اوضاع کنونی برآمده از بحران ویروس کرونا، گفت: جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند برگزار می‌شود و باوجود شرایط سخت موجود تمامی برنامه‌ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. امسال بعد از دو دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، همچنین امسال شاهد حضور دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر، آزاد و تهران در جدول هستیم.

در ادامه این نشست «محمد اله‌یاری» مدیرکل دفتر موسیقی گزارشی کامل از روند و پروسه انتخاب و دعوت تا ضبط و اجرای برنامه‌ها و آیتم‌های سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر ارائه کرد و در این خصوص توضیح داد:  پس از برگزاری جشنواره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته طبق آیین نامه ۷جلسه شورای ارزیابی جشنواره برگزار شد. شورای ارزیابی پیشنهاداتی ارائه کرد  که از جمله  اصلاح آیین نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن  شورای سیاستگذاری بود. این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و چهار هنرمند موسیقی شامل «مجید کیانی»، «نادر مشایخی»، «شاهین فرهت» و «حسن ریاحی» است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره خواهند بود.

اله‌یاری نیز با اشاره به شرایط کرونایی موجود افزود: باتوجه به وضعیتی که از اسفندماه سال گذشته پیش آمد، اولویت اصلی ما سلامت مردم بود که برگزاری جشنواره  به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا  کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد. در این چهارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره در بالاترین کیفیت ممکن ارائه شود. بنابراین ضرورت دارد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی نگاه شود.

وی افزود: امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم های منتشر شده سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت ۵۲ اثر به صورت نامزد در خلال برگزاری جشنواره معرفی خواهند شد. در بخش غیر رقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروه‌ها اعلام شد که تعدادی از گروه‌ها از شرکت‌کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروه‌هایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروهها، به جشنواره دعوت شدند. اجراهای جشنواره سی و ششم در بخش های «موسیقی دستگاهی»، «کلاسیک»، «نواحی»، «بین الملل»، «ارکسترها» و «استعدادهای جوان» پیش روی مخاطبین قرار خواهد گرفت.

 

*امسال رنگین کمانی از اجراها را در جشنواره سی و ششم خواهیم داشت

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره فجر تاکید کرد: ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از برنامه ۴۲ گروه موسیقی را نیز فراهم می کند. در واقع امسال رنگین کمانی از اجراها از هنرستان تا دانشگاه را خواهیم داشت که گروه‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان و تهران در جشنواره اجرا دارند. مجموعا ۵۷ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه برنامه ضبط شده مختص جشنواره در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱هنرمند بین‌المللی داریم، در بخش جایزه ترانه ۴ هزار ترانه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۴۰ اثر نامزد خواهند شد. در بخش جایزه  موسیقی و‌ رسانه نیز بیش از ۱۶۰ اثر برای رقابت ارسال شده است که برندگان نهایی بخش‌های مختلف در روز اختتامیه اعلام خواهند شد.

وی افزود: در بخش تجلیل نیز از چهار هنرمند پیشکسوت «محمدرضا اسحاقی گرجی»، «ملیحه سعیدی»، «حسن ناهید» و زنده یاد «احمدعلی راغب» در این دوره از جشنواره تقدیر می‌شود. در بخش اجرای صحنه‌ای دو اجرا نیز به یاد استاد محمدرضا شجریان و‌ یک اجرا به یاد سردار قاسم سلیمانی در جشنواره قرار دارد.

 

*بخش اعظم هزینه‌های جشنواره امسال حمایتی است!

اله‌یاری درباره بودجه این دوره از جشنواره که کاملا به صورت مجازی برگزار خواهد شد توضیح داد: ممکن است این تصور باشد که چون جشنواره در فضای مجازی برگزار می شود  با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم. اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. نکته دیگر اینکه برای جشنواره سی و ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی شورای برنامه ریزی هم در معاونت هزینه‌های جشنواره را بر اساس برنامه‌ها بررسی کرده است. امسال نیز گزارش مالی جشنواره در راستای شفاف سازی منتشر خواهد شد.

رئیس جشنواره فجر در پایان سخنان خود گفت: در بخش نشست‌های پژوهشی هم شش نشست با عناوین سیر تطور ترانه، آسیب شناسی موسیقی پاپ دو دهه گذشته، سیستم های آموزش نوین موسیقی در جهان، تاریخ نگاری موسیقی و خطر روایت مسلط و سند موسیقی و الزامات آن و ژانربندی انواع موسیقی با اجرای کارشناس مجری این بخش آقای رضا مهدوی و با دعوت از کارشناسان مختلف برگزار می شود. ۶ اجرا از روز ۲۸ بهمن ماه   در تالار‌ وحدت ضبط و در جشنواره پخش می شود. سایت جشنواره، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال بسترهای پخش اجراهای جشنواره هستند. البته طی روزهای منتهی به آغاز برگزاری جشنواره امکان و احتمال افزایش این بسترها برای تسهیل شرایط تماشا توسط مردم عزیزمان وجود دارد. 

«اردوان جعفریان» مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز در مورد چگونگی فرآیند دعوت و اجرای گروه‌های خارجی حاضر در موسیقی فجر امسال گفت: در مهرماه کمیته بین‌الملل آغاز به کار کرد و یک جلسه با شورای سیاستگذاری درباره امسال برگزار شد و‌ نهایتا  شش گروه از چهار کشور برای حضور در جشنواره نهایی شد. امسال میزبان دو گروه از آلمان، ۲ گروه از اتریش، ۱گروه از ایتالیا و ۱ گروه هم از کوبا خواهیم بود. از این ۶ اجرا، ۴ اجرا  در کشورهای مبدا و به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط شده است  و ۲ اجرا نیز به ایران آماده و در اینجا اجرا و ضبط و پخش خواهند شد.

 

*تاکید بر خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی برای بین‌المللی شدن جشنواره

جعفریان افزود: معیارهای انتخاب گروه‌های بین‌المللی امسال شامل انطباق اجراها با شرایط کرونا، تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، اجراهای مبتنی برخلاقیت و پیشینه هنری و موفقیت‌های بین المللی و جهانی هنرمندان و گروه‌های مدعوّ بوده است. طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی برای بین‌المللی شدن جشنواره فجر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و  از رسانه های کشور درخواست می‌کنم اگر امکان آن را دارند اخبار و گزارش های موسیقی را به زبان انگلیسی نیز منتشر کنند و در این زمینه یاری‌گر ستاد جشنواره باشند تا  بتوان جشنواره موسیقی فجر را به درگاهی برای تبادل فرهنگی با دنیا قرار داد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفندماه برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره جشنواره است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول