اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دادستانی ترکیه، رهبر حزب راست‌گرای افراطی هلند را تحت پیگرد قرار می‌دهد

دادستان‌های ترکیه تحقیقاتی را درباره توهین رهبر یک حزب راست‌گرای افراطی در هلند به رئیس‌جمهور این کشور آغاز کردند تا او را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

دادستانی ترکیه، رهبر حزب راست‌گرای افراطی هلند را تحت پیگرد قرار می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، توهین «خیرت ویلدرس» رهبر حزب «برای آزادی» در هلند به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با واکنش تند مسئولان آنکارا همراه شد.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از بیانیه دفتر دادستانی کل آنکارا گزارش داد که دادستان‌های ترکیه‌ای امروز (سه‌شنبه) تحقیقاتی را درباره اتهام‌زنی و توهین ویلدرس به اردوغان آغاز کرده‌اند تا نهایتاََ او را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این سیاستمدار راست‌گرای افراطی هلندی روز گذشته در صفحه توئیتر خود، اردوغان را یک تروریست خوانده بود و از نخست‌وزیر کشورش خواسته بود سفیر ترکیه در آمستردام را اخراج کند. وی همچنین خواستار اخراج ترکیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده بود.

بر این اساس، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم ترکیه) نیز طی انتقادی شدیدالحن از ویلدرس، گفت: «اگر این فاشیست (ویلدرس) که به رئیس‌جمهور ما حمله کرد، در زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کرد، یک نازیِ نفرین‌شده بود. و اگر او اکنون در خاورمیانه می‌زیست، قطعا یک جنایتکار داعشی بود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اردوغان سال گذشته نیز به دلیل انتشار کاریکاتوری از خودش در ظاهر یک تروریست به همراه تصویری از کشتی به گِل‌نشسته‌ی ترکیه توسط ویلدرس، از او شکایت کرده بود.

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات دولت ترکیه نیز در بیانیه‌ای، ویلدرس و حزبش را «گروهی از دلقک‌های نئو-نازی» توصیف کرد که «حتی یک کلمه» از اظهارات آنها را جدی نگرفته‌اند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، آلتون با اشاره به گزارش لو رفته‌ای از اداره «هماهنگ‌کننده ملی هلند برای امنیت و مبارزه با تروریسم» مبنی بر پرونده‌سازی علیه جوامع ترکیه‌ای در هلند، گفت این سند «بی‌اساس، مغرضانه و بی‌فکرانه» حتی از ویلدرس نیز نگران‌کننده‌تر است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز با به اشتراک گذاشتن تصویری مضحک از ویلدرس در صفحه توئیتر خود، او را «ابله» خطاب کرد.

رهبر حزب برای آزادی در هلند، اظهارات توهین‌آمیز به اردوغان و ترکیه را به بهانه عملیات جدید این کشور علیه گروهک شبه‌نظامی «حزب کارگردان کردستان» (پ.ک.ک) در شمال عراق و کشته شدن ۵۰ عنصر این گروهک، مطرح کرده بود.

این در حالی است که «دولت باحچلی» رئیس حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه و متحد حزب حاکم این کشور در پارلمان، امروز با درخواست برای انجام حملات گسترده به پایگاه‌های پ.ک.ک در شمال عراق، از حمایت‌های آمریکا و اروپا از این گروه تروریستی انتقاد کرد. (جزئیات بیشتر)

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول