به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در دومین روز سی وششمین جشنواره موسیقی فجر اجرای پنج گروه موسیقی در فضای مجازی پخش می شود.
اجراهای گروه های خاوران، تریو جز(آلمان)، گروه وحید اسداللهی، گروه ماهیما(حجت اشرف زاده) و مظفر شفیعی و حسام اینانلو چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه براساس اعلام زمانبندی و در سایت های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می شود.
گروه خاوران/چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۱۷
گروه خاوران به سرپرستی علی حقشناس در اصفهان تأسیس شد. این گروه در هنرسرای خورشید اصفهان در سال ۱۳۹۵ و در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال۱۳۹۷ کنسرت برگزار کرده و در برخی از جشنوارههای موسیقی کشوری در انزلی و نیشابور روی صحنه رفته است. گروه خاوران تاکنون، بیش از بیست تصنیف و قطعه آهنگسازی و تنظیم کرده و با گروه ماهور نیز همکاری داشته است.
در این گروه علی حقشناس:خواننده وسرپرست گروه، محسن تقیپور: تار، مازیار عارف: کمانچه و بابک سالمی: تنبک حضور دارند.
تریوی جَز فولبرشت (آلمان) /چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۱۸:۳۰
تیمو فولبرشت هنرمندی است که موسیقی جَز را با عناصر موسیقی نو، الکترونیک و آهنگسازی درهم آمیخته است. او تاکنون، در 22 آلبوم نواخته و در صحنههای برجستهای چون ویلج ونگارد، فستیوال زمستانی جزِ نیویورک و لینکولن سنتر اجرا داشته است. او افزون بر همکاری با برنفورد مارسالیز، کنی ورنر و درو گرس، رهبری اجراهای متعددی را نیز برعهده داشته و در بیش از سی کشور جهان بر روی صحنه رفته است.
تئو بلکمان، نامزد جایزهی گرمی، خوانندهی جَز و آهنگساز موسیقی نو و بداههنوازی زبردست است که صدای خود را چون ساز بهکار میگیرد. او که اصالتاً اهل آلمان است، آثار ضبطشدهی گوناگونی دارد، از آلبومهای آوازهای هنر وایمار گرفته تا آهنگهایی با تنظیم جدید از چارلز ایوز. اثر جدید او، «مرثیه»، را کمپانی ای.سی.ام منتشر کرده است.
بن موندا یکی از برجستهترین گیتاریستها در بداههنوازی است. او با سیسال سابقهی نوازندگی با هنرمندان زیادی از جمله لی کونیتز، اندرو سیریل، جورج گارزونه، پائول موتیان و ماریا اشنایدر اجرا داشته است. او همچنین بخش گیتار آخرین آلبوم دوید بووی با عنوان «بلک استار» را اجرا کرده است. وی جایزهی هنرمند تأثیرگذار «دوریس دوک» در سال 2014 و بورس «بنیاد شیفتینگ» را از آن خود کرده است.
تیمو، تئو و بن، بهعنوان یک تریو، قطعاتی از موسیقی ترکیبی را اجرا خواهند کرد که صداهای آکوستیک را با رنگ صداهای الکترونیک درهم میآمیزد و هنر بداههنوازی را ارج مینهد.
گروه وحید اسدالهی،موسیقی نواحی آذربایجان/ چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۲۰
وحید اسدالهی در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و از سن ده سالگی دایرهنوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسدالهی فراگرفت. او در سال ۱۳۵۶ در ارکستر سازمان فرهنگ زیرنظر استاد سلیمی مشغول بهکار شد. در سال۱۳۶۰، دو آلبوم با نامهای «یانیق گرم» و «لِزگی» را منتشر کرد. او در سال ۱۳۶۹ برای آموزش و نوازندگی ساز نقاره (ناغاره) به باکو رفت و هماکنون از هنرمندان صاحب سبک نقاره در ایران و جمهوری آذربایجان بهشمار میرود. گروه استاد وحید اسدالهی در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و تاکنون اجراهای متعدی در ایران و خارج از ایران داشته است.
وحید اسدالهی: سرپرست- نقاره/ مراد اسدالهی: گارمون/ رضا اسدالهی: سازهای کوبهای/ افشار نامور: تار/ فرامرز جوادی: قوپوز / رضا فرساد: کلارینت/ ماندانا غفاری: پیانو/ تارا موسویان: سازهای کوبهای/ خوانندگان: شهاب میرزایی و فرهاد جوادی اعضای این گروه هستند.
گروه ماهیما،حجت اشرفزاده/چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۲۱:۳۰
حجت اشرفزاده در سال ۱۳۵۸ در خانوادهای فرهنگی در نیشابور بهدنیا آمد. علاقهاش به پدربزرگ مادری تابستانها او را به بیرجند میکشاند تا از همان اوان کودکی آواز خوش پدربزرگ در چاووشیخوانیهای بیرجند، گوشههای نغمات افشاری را در ذهنش ماندگار کند. ردیفآوازی را نزد رضا شاکری در نیشابور و صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش آموخت. همچنین، مدتی از راهنماییهای استاد محمدرضا شجریان استفاده کرد و با فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران در سال ۱۳۸۵ نزد استاد محمدرضا لطفی آشنا شد. علاوه برآن، فنون تصنیفخوانی و همآوایی را از محسن نفر و استاد پرویز مشکاتیان آموخت. سبک او غم و شادی را درهم میآمیزد و در نهایت به شنونده حسی خوب و عاشقانهای میدهد. حجت اشرفزاده پیشتر با ترانهی «ماهوماهی» محبوب اهالی هنر و مردم عزیز ایرانزمین شد.
تسلط او بر آوازها و ردیفهای آوازی موسیقی سنتی و همچنین مقامهای موسیقی فولکلور خراسان، ترکیبی جدید در آثار او ایجاد کرده که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
حجت اشرفزاده: خواننده/ آرش جامع: سرپرست گروه و ویلن/ مجید مظاهری: کمانچه/ حسن ملکی: گیتار/ غلامحسین نخشبی: کیبورد و آکاردئون/ حمید علیاکبرزاده: پیانو/ ایمان مهریاری: پرکاشن/ رضا بنائینیا: درامز/ ایمان رضاییتازیانی: گیتاربیس/ فراز نصیریواثق: گیتار/ فرزاد ادهمی: گیتار/ داوود اریکه: فلوت و ساکسوفون/ علی فربودنیا: ساکسوفون، کلارینت و بالابان/ آراد یادگارفرد: گیتار، اعضای گروه ماهیما را تشکیل می دهند.
به یاد استاد محمدرضا شجریان/ساز و آواز/ چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت۲۳
آواز یکی از فرمهای مهم در موسیقی دستگاهی است که در سالهای اخیر کمرنگ شده است. شناخت شعر و شناخت دستگاههای موسیقی ایرانی از پایههای این فرم است. این کنسرت که به صورت بداهه و به یاد استاد محمدرضا شجریان اجرا میشود تلاشیست برای احیای این فرم. استاد مظفر شفیعی از ستونهای فرم آوازی در موسیقی دستگاهی که بهمراه حسام اینانلو نوازنده کمانچه قطعاتی را اجرا خواهند کرد.
اجراهای گروههای خاوران، وحید اسداللهی و مظفر شفیعی و حسام اینانلو در تالار رودکی ضبط شده است و تریوی جز تیمو فولبرشت در کشور آلمان و همچنین گروه ماهیما در تالار وحدت ضبط شده است.
اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند در سایت های fajrmusicfestival.com، nay.ir و tiwall.com پخش می شود.
***********************
به کوشش انجمن موسیقی ایران؛
ردیف میرزاعبدالله با اجرای داریوش طلایی منتشر شد
مجموعه دو آلبوم ردیف میرزاعبدالله با اجرای تار و سهتار داریوش طلایی از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.
داریوش طلایی در خصوص انگیزه اجرای این ردیف توضیح داد: از کودکی به فراگیری موسیقی ایرانی مشغول بودهام، تقریباً پنجاه و ششـ هفت سالی میشود که روی این موسیقی کار کردهام. در حقیقت این مجموعه حاصل فعالیتهای هنری، آموزشی و تحصیلی من است. این ردیف را با استاد برومند کار کردم، همینطور از کودکی با استادان دیگر ردیفهای دیگری را هم آموزش دیدهام؛ برای مثال ردیف معروفی را با استاد ظریف و ردیف دوره عالی و ردیف آقاحسینقلی را با استاد شهنازی آموختم. با استاد دوامی ردیف آوازی و ردیفهای دیگری هم کار کردم. زمان هنرستان در کلاسهای آزاد مرحوم کریمی جواب آواز کار کردم. در کل، از کودکی ردیف موضوع من بوده است. بنابراین روی این ردیف به عنوان یک مرجع کار کردم.
وی افزود: همچون زبان فارسی که بر پیشینۀ ادبی خود استوار است، موسیقی ایرانی هم بر ادبیات خاص خود استوار است. این پیشینه که به عنوان ردیف جمعآوری شده شفاهی بوده و آن را الگو قرار دادم و روی آن کار کردم، غیر از نوازندگی، تدریس و... از طریق آن تئوری پیاده کردم و کتاب «نتنویسی آموزشی و تحلیلی» را نوشتم.
طلایی در خصوص اجرای سهتار این مجموعه گفت: در سال ۹۱-۹۲ میلادی، هنگامی که در دانشگاه واشنگتن در سیاتل تدریس میکردم، ردیف میرزاعبدالله را با سهتار در استودیویی بسیار مجهز ضبط کردم. درست زمانی که داشتم روی تز خودم کار میکردم. همزمان کتاب «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی» را نوشتم که بر اساس الگوهای ردیف است. پس از آن به ایران برگشتم چون میخواستم در ایران آن را منتشر کنم، چون عقیده داشتم این بذری است که متعلق به همین سرزمین است و جوانها باید آن را فرا بگیرند.
وی در ادامه عنوان کرد: سال هفتاد شمسی به ایران آمدم و کتاب «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی» را به همراه شش کاست با اجرای سهتار در سال ۱۳۷۲ تحت آلبومی منتشر کردم. از همان زمان در دانشگاه و کلاسهای آزاد آن را تدریس کردم. بخش مدال در کتاب «نگرشی نو...» مطرح شد و بخش ملودیک نیز تحت عنوان «نتنویسی آموزشی و تحلیلی ردیف میرزاعبدالله» در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. این کتاب تا به امروز مرجعی آموزشی بوده و استقبال زیادی از آن شده است. بر مبنای همین مجموعههای آموزشی کتاب تحلیل ردیف را هم نوشتم که کتاب سال هم شد. تمامی این آثار یعنی این چند کتاب و اجراهای ردیف به نحوی به یکدیگر وابستهاند.
او در خصوص اجرای ردیف با تار توضیح داد: با توجه به درخواستهای فراوان دانشجویان و شاگردان در سال ۱۳۹۲ شمسی با تار نیز این ردیف را اجرا کردم که چند سالی انتشار آن به تعویق افتاد که نهایتاً به همت انجمن موسیقی ایران این دو آلبوم منتشر شد. این دو کتاب و این دو آلبوم یک مجوعۀ آموزشی است که متصل و مرتبط با یکدیگرند.
داریوش طلایی در پایان درباره ردیف خاطرنشان کرد: ردیف در واقع شبکهای است از ایدهها و متریالهای موسیقی ایرانی که همه ایدهها و اجزای آن با هم تداعی معانی میکنند و هرچه با کل آن بیشتر آشنا شویم جزء آن را بهتر درک خواهیم کرد. ردیف انعطافی درونی دارد که با شناخت درک میشود. هرچه سوادمان نسبت به آن بیشتر شود و از مرحله مشقی بگذرد به مراحل عالی دست پیدا خواهیم کرد. این مجموعه کمک میکند هر کسی در هر مرحلهای بتواند بهرهاش را از آن ببرد.
مجموعۀ دو آلبوم ردیف میرزاعبدالله با اجرای تار و سهتار داریوش طلایی منطبق بر کتاب «ردیف میرزاعبدالله؛ نتنویسی آموزشی و تحلیلی» میباشد که از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شده و هر مجموعه دارای پنج سیدی است.
انتهای پیام/