اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مسائل منطقه‌ای محور گفت‌وگوی رؤسای جمهور ازبکستان و ترکیه

رؤسای جمهور ازبکستان و ترکیه طی گفت‌وگوی تلفنی آخرین وضعیت منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

مسائل منطقه‌ای محور گفت‌وگوی رؤسای جمهور ازبکستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی گفت‌وگوی تلفنی دستور کار دوجانبه و منطقه‌ای را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این تماس تلفنی به همتای ترک خود تولدش را تبریک گفت و برای وی سلامتی و موفقیت و همچنین برای مردم برادر ترکیه آرزوی صلح، رفاه و شکوفایی کرد.

میرضیایف بر نقش اردوغان در توسعه پایدار ترکیه، افزایش نفوذ کشور در عرصه بین المللی تاکید کرد.

رؤسای جمهور دو کشور با رضایتمندی اظهار داشتند که تماس‌های منظم در سطح عالی برای حفظ آهنگ‌ بالای همکاری‌های همه جانبه ازبکستان و ترکیه در شرایط سخت پاندمی کمک می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان در این گفت‌وگوی تلفنی مجددا از همتای خود بابت حمایت و کمک عملی دولت ترکیه در مبارزه با شیوع کروناویروس در این کشور قدردانی کرد.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین روند اجرای طرح‌های مشترک اولویت‌دار در زمینه‌های بازرگانی، صنعتی، انرژی، زیربنایی، حمل و نقلی، کشاورزی، برنامه های تبادلات آموزشی و فرهنگی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

روسای جمهور همچنین بر اهمیت شکل گیری شرایط مناسب برای افزایش مبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری‌ها تنظیم و تصویب سریع قرارداد تجارت تسهیلی تاکید کردند.

هم اکنون همکاری‌های متقابل در آموزش و استفاده از تجربیات روز ترکیه در تکمیل فضای سرمایه گذاری و سازماندهی موثر فعالیت مناطق ویژه اقتصادی تشدید می‌شود.  

روسای جمهور دو کشور در ادامه بر اهمیت اجرای طرح‌های مهم در زمینه‌های آموزشی، سینماتوگرافی، فرهنگی و گردشگری تاکید کردند. 

روسای جمهور همچنین برنامه مراسم‌ها و تماس‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح عالی و بالا در روند تمهیدات نشست قریب الوقوع سازمان همکاری اقتصادی را بررسی کردند.

اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2020 میلادی در سطح 2 میلیارد و 101 میلیون دلار بوده است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1300 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی در تولید فناوری‌های پیشرفته، ایجاد زیربناهای مدرن انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول