اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اتابک : تعاونی های روستایی گچساران به دنبال ایجاد خلاقیت و افزایش سرمایه باشند

فرماندار گچساران گفت: اعتقاد من بر این است که تعاونی‌ها خود باید خلاق باشند و بتوانند سرمایه تولید کنند.

اتابک : تعاونی های روستایی گچساران به دنبال ایجاد خلاقیت و افزایش سرمایه باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، نشست بررسی مشکلات تعاونی‌های روستایی گچساران با حضور مدیرکل تعاون روستایی، فرماندار، بخشدار، معاون فرماندار، رئیس تعاون روستایی و مدیر عاملان تعاون روستایی در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست علیرضا اتابک خطاب به مدیرعاملان تعاون  روستایی گفت: در این نشست انتظار می‌رود که انتقاد، پیشنهاد و راهکار بر رفع مشکلات تعاونی‌ها ارائه شود.

 فرماندار گچساران خطاب به مسوولان تعاونی اظهار کرد: برای داشتن تعاونی پویا  باید از  استان‌های دیگر الگو گرفت که چگونه این تعاونی‌ها موفق عمل کرده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه تعاونی‌ها  به دنبال ایجاد خلاقیت، گسترش  و افزایش سرمایه نیستند.

اتابک اذعان کرد در استان تعدادی تعاون روستایی تشکیل شده  و موفق عمل کرده که می توان به تعاونی زنان سی‌سخت  در پخت نان اشاره کرد.

بالاترین مقام اجرایی گچساران با بیان اینکه ما باید ضعف تعاونی‌ها  را شناسایی و در صدد رفع این نواقص باشیم، گفت:  اعتقاد من بر این است که تعاونی‌ها خود  باید خلاق باشند و بتوانند  سرمایه تولید کنند.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه از صفر تا صد محصولات کشاورزی در دست تعاونی است و برای افزایش سرمایه باید خلاقیت به خرج داده شود، افزود: سرمایه گذاری در تعاونی انجام می شود اما در واقع به دنبال افزایش سرمایه نیستیم.

اتابک با بیان اینکه  شخصا به دنبال تشکیل جلسات از جمله سرمایه گذاری ، رفع معضلات و مشکلات واحدهای تولیدی هستم، گفت: اعتقاد به ایجاد تعاونی و سرمایه گذاری دارم.

 وی عنوان کرد: با ایجاد زیرساخت‌ها در روستاها و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی پایدار  اکنون نرخ بیکاری در روستاها کاهش یافته است و نرخ بیکاری در روستاها به یک رقمی نزدیک شده است.

 فرماندار گچساران ادامه داد:با ایجاد زیر ساخت های لازم در روستاها موجب مهاجرت معکوس ازشهر به روستاها است و در حال حاضر  تمایل برگشت به روستاها افزایش یافته است.

 اتابک با اشاره به اینکه نگاه به تعاونی ها باید تغییر پیدا کنند، تصریح کرد: رشد اشتغال در روستاها تغییر پیدا کرده و تنوع کار در روستاها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اکنون از زمین های کشاورزی در روستاها به خوبی استفاده می شود که انتظار می رود تعاونی ها در این زمینه فعال باشند و با کشاورزان همکاری داشته باشند و یک سرمایه پایدار برای تعاونی ها به وجود آورند.

فرماندار گچساران اذعان کرد: تعاونی ها باید کارکرد خود را تغییر بدهند چرا که نظام تعاونی   همیشه در دنیا موفق  بوده است.

وی با اشاره به 280تن گندم که در سال 96 به دلایل نامعلومی مفقود شد، اشاره کرد و گفت: این ۲۸۰تن گندم برای اداره تعاونی یک بحران شده است که باید متخلف را شناسایی کرد.

اتابک ادامه داد: وقتی که تعاونی شکل می‌گیرد شغل های جانبی برای کشاورزان ایجاد می شود و فلسفه تعاونی ها ایجاد اشتغال است.

فرماندار گچساران با بیان اینکه با فعال بودن تعاونی‌ها کشاورزی توسعه پیدا می‌کند، اذعان کرد: محصولات کشاورزان باید به واسطه تعاونی‌ها جمع آوری شود و سود آن عاید تعاونی‌ها  شود.

وی ادامه داد: کشاورزی در این شهرستان متحول شده است و مانند کهگیلویه با هزاران مشکل نیست.
اتابک ابراز کرد: سرمایه همین کارهایی است که انجام گرفته اما متاسفانه در برنامه‌ریزی ها دچار مشکل شده‌ایم.

 فرماندار گچسارانبا بیان اینکه تعاونی‌ها باید به دنبال سرمایه در گردش باشند و علت توسعه نیافتگی‌ها از همین موضوعات نشات می‌گیرد، افزود:  در شهرستان گچساران گنج است با این همه امکانات نباید این مشکلات در تعاونی‌ها وجود داشته باشد.

 اتابک با اشاره به اینکه سرمایه باید در شرکت تعاونی ها بچرخد، عنوان کرد: اکنون سرمایه در همین محصولات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: باید از بنگاه داری به خوبی استفاده کرد و  سهم شهرستان از تولید، اشتغال و سرانه آرد، محصولات، نهادهای دامی را باید از استان گرفته شود و اعتقاد من بر این است که سهم کود گچساران در توزیع مناسب نیست و با توجه به آماری که ارائه شده است این میزان کم است.

فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع محصولات در شهرستان تا کنون چهار هزار تن کود در بین کشاورزان برای انجام کشت در شهرستان توزیع شده که این میزان کم است.

 اتابک در ادامه افزود: بازار را تعاون روستایی را باید در اختیار انحصاری خود را قرار دهد و بازار را نباید از دست دادتا این شرکت تعاونی‌ها سرپا باشند.

انتهای پیام/82031
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول