اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

احتمال برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در اصفهان/ داوطلبان برای ثبت‌نام به فرمانداری مراجعه نکنند

فرماندار اصفهان گفت: بحث الکترونیکی بودن انتخابات هم مطرح است که احتمالا فقط در کلانشهر اصفهان انتخابات تمام الکترونیک برگزار شود، این اتفاق طی توافق با هیأت مرکزی نظارت و ستاد انتخابات کشور انجام خواهد شد.

احتمال برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در اصفهان/ داوطلبان برای ثبت‌نام به فرمانداری مراجعه نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین سیستانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با اشاره به اهمیت انتخابات و تأثیر آن در امر مردم سالاری دینی اظهار داشت: در طول چهل و سه سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی، به طور میانگین هرساله یک انتخابات داشته‌ایم.

فرماندار اصفهان ادامه داد: انتخابات به عنوان یکی از نمادهای مهم دموکراسی توانسته نقشی کلیدی به عنوان یک تثبیت‌کننده و تعیین‌کننده شرایط خارجی و داخلی کشور داشته باشد.

وی افزود: بهترین نمود و راه دموکراسی که نمی‌توانند روی آن ایرادی بگیرند، انتخابات است که در کشور ما با محوریت قانون به اجرا در آمده است و توانسته در پیشرفت‌ها و حل مشکلات تأثیر داشته باشد‌.

سیستانی پیرامون زمان انتخابات سال آینده گفت: سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با آن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم که بر اساس قانون‌ها، از روش‌های مختلفی برای تشکیل هیأت‌های اجرایی استفاده خواهیم کرد و بخشی از انتخابات نیز به نحوی خواهد بود که اقدامات را در قالب مشترکات دو انتخابات پیش خواهیم برد.

دستور وزیر کشور برای آغاز انتخابات روز ۱۸ اسفند ماه صادر می‌شود

فرماندار اصفهان گفت: روز ۱۸ اسفند دستور وزیر کشور برای آغاز انتخابات صادر و پس از آن مقدمات ثبت‌نام کاندیدا شورای شهر و همزمان با آن تشکیل هیأت اجرایی انتخابات را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فرماندار سی نفر از معتمدین شهرستان را به اعضای هیأت نظارت شهرستان معرفی کند، افزود: اعضای هیأت نظارت پس از طی فرآیندی این سی نفر را تأیید یا رد می‌کنند و در نهایت برای هیأت اجرایی، سی نفر معتمدین جلسه‌ای با ریاست فرماندار و عضویت مسؤولان ثبت احوال و آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

سیستانی با اشاره به اینکه از بیستم اسفند ماه ثبت‌نام‌ها آغاز خواهد شد، تصریح کرد: در این مقطع باید بیشترین توجهمان معطوف به حضور افراد خبره، صاحب نظر، متعهد و دلسوز مردم و دارای صلاحیت باشد و تأکید بر حضور آن‌ها به عنوان نامزد انتخابات شورای شهر و روستا داریم؛ از این افراد دعوت می‌کنیم تا در انتخابات شرکت کنند و خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند.

فرصت ۷ روزه داوطلبان برای ثبت‌نام در انتخابات شورای اسلامی شهر

فرماندار اصفهان ابراز داشت: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شورای شهر از ۲۰ تا ۲۶ اسفندماه اسفند به مدت هفت روز از چند طریق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اولین روش ثبت‌نام از طریق اپلیکشن موبایلی و دریافت کد رهگیری و سپس مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن ثبت‌نام است، دومین روش استفاده از نسخه دسکتاپ و پرتال وزارت کشور و سپس مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن ثبت‌نام و در نهایت روش آخر ثبت‌نام، مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت است که افراد در هر سه حالت باید مدارکی که در پرتال وزارت کشور نوشته شده را به همراه داشته باشند.

سیستانی اظهار داشت: افراد می‌توانند به خود فرمانداری هم مراجعه کنند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و دستورات ستاد ملی کرونا و فرمایشات مقام معظم رهبری، وزارت کشور با هماهنگی دستگاه‌های کشور ثبت‌نام را به صورت غیرحضوری خواهد داشت و به دلیل ازدحام و احتمال عدم رعایت پروتکل‌ها افراد باید با استفاده از اپلیکیشن، کامیپوتر خانگی و یا دفاتر پیشخوان دولت مبادرت به ثبت‌نام کنند.

برای ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر به فرمانداری نیایید

فرماندار اصفهان افزود: پس از طی این مراحل می‌توانند با مراجعه به فرمانداری مدارک را تطبیق دهند، بهتر است شخصی به فرمانداری مراجعه نکند زیرا تنها در صورت اضطرار با او همراهی خواهد شد.

وی پیرامون مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شورای شهر بیان داشت: اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، کارت پایان خدمت و مدارک مربوطه، یک قطعه عکس ۳.۴ جدید، مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت، مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت، باید همراه افراد باشد.

سیستانی ادامه داد: همچنین افراد باید اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری(جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) جهت برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر را نیز ارائه دهند.

فرماندار اصفهان افزود: کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارا باشند، به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف خواهند بود.

شرایط لازم برای داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا

وی خاطرنشان کرد: انتخاب شوندگان باید شرایط تابعیت جمهوری اسلامی، داشتن حداقل سن ۲۵ سال تمام، اعتقاد و التزام به اسلام و یا در اقلیت‌های دینی به اصول دینی خود، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار و مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار را داشته باشند.

سیستانی عنوان کرد: شهرستان اصفهان حدود ۱۸۰ روستا و ۴ شهر دارد که براساس شرایط جمعیتی، شهر اصفهان دارای ۱۳ عضو اصلی و ۸ عضو علی‌البدل، شهر بهارستان دارای ۷ عضو رسمی و ۵ عضو علی‌البدل، شورای شهرهای زیار، قهجاورستان، کوهپایه، سجری، ورزنه، نیک‌آباد، نصرآباد، حسن آباد جرقویه، تودشک، هرند، محمدآباد دارای پنج عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل خواهند بود.

فرماندار اصفهان بیان داشت: در کلانشهر و شهرستان اصفهان حدود هزار شعبه اخذ رأی داریم که به دلیل شرایط کرونایی احتمالا شعب بیش از هزار نفر را به دو شعبه تقسیم می‌کنیم و به همین دلیل ۲۰ درصد افزایش تعداد شعب اخذ رأی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۲۰ ستاد انتخاباتی پیش‌بینی شده که شعب اخذ رأی را مدیریت می‌کنند، افزود: برای برگزاری یک امر مهم مانند انتخابات که نقش مهمی در روند اجرایی کشور دارد ستاد کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

احتمال افزایش زمان رأی‌گیری وجود دارد

سیستانی پیرامون محدودیت‌ها در زمان تبلیغات گفت: ممنوعیت ترددها احتمالا به حداقل خواهد رسید و به این دلیل که شرایط می‌تواند روند انتخابات را آهسته کند، احتمال افرایش زمان رأی‌گیری وجود دارد که استانداران می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و یا برای کل کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

فرماندار اصفهان افزود: انتخابات ریاست جمهوری شرایط متفاوتی با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا دارد؛ در فروردین ماه زمانی برای ثبت‌نام افراد در شورای اسلامی روستاها مشخص شده است؛ ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم در مرکز کشور برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تقریباً همزمان خواهد بود، معمولاً حدود ۷۰ درصد جمعیت شهر و روستاها می‌توانند رأی دهند.

احتمال برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کلانشهر اصفهان

سیستانی اظهار داشت: بحث الکترونیکی بودن انتخابات هم مطرح است که احتمالا فقط در کلانشهر اصفهان انتخابات تمام الکترونیک برگزار خواهد شد که این اتفاق طی توافق با هیأت مرکزی نظارت و ستاد انتخابات کشور انجام خواهد شد.

فرماندار اصفهان عنوان کرد: انتخابات مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور است که برای آن هم به لحاظ قانونی پیش‌بینی شده و هم تمامی دستگاه‌ها در سهولت برگزاری انتخابات همکاری خواهند داشت؛ در استان اصفهان که استان پیشرو است همه شعب ما دارای شرایط برگزاری انتخابات با پهنای باند مناسب هستند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها بحث تکمیل نیازمندیهای فیبر نوری را در دستور کار دارند و در شرایط لازم پهنای باند افزایش خواهد داشت.

سیستانی گفت: عوامل شعب اخذ رأی ۵ تا ۷ نفر اعضای شعبه، یک نفر نماینده فرماندار، یک یا چند نفر اعضایی که هیأت نظارت معرفی می‌کنند، سه نفر عوامل نیروی انتظامی و هیأت نمایندگان بازرسی انتخابات و نمایندگان کاندیداها و عوامل خدماتی خواهند بود که مجموعا تعداد به ۲۵ نفر می‌رسد.

فرماندار اصفهان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که در انتخابات‌ها افراد زیادی برای همکاری و مشارکت، تمایل نشان داده‌اند، باید از میان این افراد، انتخاب اصلح صورت گیرد و افراد با تجربه و انگیزه انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: انتخابات گاهی از صبح تا روز بعد ادامه پیدا می‌کند که افراد باید از نظر جسمانی قادر به ادامه فعالیت باشند و سلامت و جوانی جسمانی داشته باشند، تمامی دست‌اندرکاران انتخابات آموزش خواهند دید.

رأی‌گیری زمان مشخص دارد و سر زمان مشخص سیستم قطع می‌شود

سیستانی با بیان اینکه انتخابات باید طبق برنامه و زمانبندی دقیق براساس قانون برگزار شود، افزود: با سیستمی شدن انتخابات هم در هیأت اجرایی و هم در هیأت نظارت زمان ثبت آرا بررسی خواهد شد و مانند سال‌های گذشته نیست که با پایان زمان درب شعب بسته شود اما افرادی که داخل هستند بتوانند رأی دهند زیرا در زمان مشخص سیستم‌ها قطع خواهد شد.

فرماندار اصفهان با بیان اینکه امنیت انتخابات کاملا برقرار و انتخاباتی آرام را تجربه خواهیم کرد، افزود: تمهیدات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حین رأی‌گیری اندیشیده شده و شعب به طور متناوب ضدعفونی خواهند شد.

وی تصریح کرد: ۳۰ نفر معتمد جهت انتخاب نهایی اعضای هیأت اجرایی به فرمانداری معرفی خواهند شد که اگر از آن‌ها ۲۰ نفر انتخاب شوند، امکان تشکیل هیأت اجرایی وجود دارد و به محض تشکیل این هیأت کار بررسی صلاحیت داوطلبان آغاز می‌شود.

سیستانی ادامه داد: پیرامون سوابق داوطلبان از دستگاه‌های مختلف مانند دادگستری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال استعلام خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول