اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دولت الکترونیک در استان سمنان توسعه می‌یابد

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان گفت: توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی و مجازی به مردم این استان در دستور کار قرار دارد.

دولت الکترونیک در استان سمنان توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، فاطمه منصوری بعدازظهر امروز در جلسه شورای راهبری مدیریت استان سمنان که در سالن جلسات غدیر استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: تسهیل‌گری در امور و خدمات مورد نیاز مردم، از ویژگی‌های اصلی ارائه خدمات به‌صورت الکترونیک است که باید محقق شود.

وی افزود: ارائه خدمات بر بستر الکترونیک و به‌صورت مجازی، باید ویژگی تسهیل‌گری از طریق افزایش سرعت، صحت و دقت را به همراه داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: امروز با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به‌صورت الکترونیکی و همچنین رعایت پروتکل‌ها و تمهیدات مختلفی که برای مقابله با بیماری کرونا اندیشیده شده است، شاهد وضع بهتری در حوزه سلامت مردم هستیم.

منصوری عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا فرصتی ایجاد شد تا با اصلاح بخشی از فرآیندها، به سمت ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری گام برداشته و بدین ترتیب شاهدیم ضمن تسریع و تسهیل در امور مردم، ارتقای سلامت جامعه نیز میسر می‌شود.

وی گفت: افزایش کیفیت خدمات دولتی به مردم و توسعه دولت الکترونیک از مواردی است که در دستور کار قرار داشته و نیاز است تا با ایجاد یک فضای رقابتی با کاهش هزینه‌ها، خدمات باکیفیت بهتر به متقاضیان ارائه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان افزود: شرکت پست می‌تواند در راستای توسعه دولت الکترونیک، رونق اقتصاد دیجیتال و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی جدید و توسعه اشتغال نقش بسیار مؤثری داشته باشد و اینکه در طرح‌های آتی خود از بازاریابی تا نگهداشت مشتری در یک زنجیره‌ای ارزشمند می‌تواند همراه تولیدگران و کسب و کارهای استان باشد امری بسیار ارزشمند است.

منصوری تأکید کرد: نیاز است تا خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان و نحوه ارائه خدمات به مردم در این دفاتر از نظر آسیب‌ها، نواقص و کمبودهای احتمالی توسط کمیته ویژه این امر بررسی و رسیدگی شود.

وی بیان کرد: استفاده از روش‌های نوین در ارائه خدمات پستی می‌تواند منجر به رونق اشتغال، تسریع در امور مردم و همچنین در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، حفظ سلامت مردم را به همراه داشته باشد؛ اما در این میان نیاز است تا بحث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت ارائه خدمات مورد توجه قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان اظهار کرد: طی بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، ممنوعیت اخذ کپی مدارک هویتی برای ارائه خدمت ابلاغ شده اما همچنان شاهد کمبودهایی در این حوزه هستیم.

منصوری گفت: بر اساس بخشنامه در صورت لزوم اخذ کپی مدارک هویتی در برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان و سایر، کپی مدارک به‌صورت رایگان توسط مجموعه انجام شود.

لزوم تشدید نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی

حسن سعدالدین، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در خصوص ارائه خدمات بر بستر الکترونیک توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی بیان کرد: نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی راه‌اندازی شده توسط دانشگاه‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم نیاز است تشدید شود تا شاهد تقویت این خدمات ارزنده باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری سمنان عنوان کرد: این اقدامات باید به بخش خصوصی و مطب پزشکان نیز گسترش پیدا کند تا شاهد وضع بهتری در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در این مراکز باشیم.

سعدالدین گفت: نیاز است تا بازنگری در موارد و مسائل ارائه شده بر بستر الکترونیک و خدمات این حوزه انجام شود تا کمبودها و نواقص احتمالی بررسی و برطرف شود.

وی بیان کرد: نظرسنجی از مردم در خصوص میزان رضایت‌مندی از خدمات الکترونیکی ارائه شده در بخش‌های مختلف پزشکی درمانی و بهداشتی امری ضروری است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری سمنان تأکید کرد: لازم است تا برای بهبود و تقویت ارائه خدمت به‌صورت جامع بر بستر الکترونیک، بیمارستان‌های خصوصی نیز در این حوزه ورود کنند.

سعدالدین گفت: سرعت، دقت، صحت و افزایش کیفیت و کاهش قیمت از مواردی است که مردم از شرکت پست در هنگام استفاده از خدمات این مجموعه انتظار دارند.

وی افزود: مجموعه پست، رکن اصلی فرهنگ‌سازی در بین مردم برای استفاده از خدمات پستی است که باید مردم را به سمتی سوق دهد تا بپذیرند دقت، کاهش هزینه و صحت در ارسال مرسولات بر بستر استفاده از خدمات شرکت پست امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری سمنان اظهار کرد: در حوزه ارائه خدمت در دفاتر پیشخوان، نیاز است تا تجزیه، تحلیل و بررسی از نحوه ارائه خدماتی که به این دفاتر واگذار شده انجام و آسیب‌های احتمالی برطرف شود.

سعدالدین تأکید کرد: افزایش سرعت، دقت و حفظ سلامت متقاضیان در بحبوحه شیوع کرونا در حوزه ارائه خدمات، توسط دفاتر پیشخوان باید مدنظر قرار داشته باشد.

توسعه خدمات الکترونیکی در بحبوحه شیوع کرونا

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان نیز اظهار کرد: خدمات و اقدامات ویژه در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی و نوبت‌دهی به‌صورت مجازی به‌خصوص در بحبوحه شیوع کرونا در استان انجام شد.

وی بیان کرد: شهروندان و کارکنان اعم از اساتید و هیئت علمی و دانشجویان، سه دسته از افرادی هستند که از این مجموعه خدمت دریافت می‌کند که برای هر کدام، طرح ویژه برای ارائه خدمات الکترونیکی تدوین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: تلاش کردیم پورتال دانشگاه را به‌گونه‌ای طراحی کنیم تا ارائه خدمات الکترونیکی روی آن قابل انجام بوده و امروز ارائه خدمت روی پورتال فعال شده است.

دانایی بیان کرد: خدمات درمانگاهی و ویزیت در کلینیک‌ها و خدمات آزمایشگاهی دومین بحثی بود که باید ساماندهی در این خصوص صورت می‌گرفت.

وی اظهار کرد: نوبت‌دهی در پورتال دانشگاه به‌صورت الکترونیکی و همچنین سامانه پذیرش ۲۴ برای تمامی خدمت‌گیران فعال شد و کلیه درمانگاه‌ها و پزشکان استان سمنان در این بستر در حال ارائه خدمت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: نوبت‌دهی برای کلینیک‌هایی که در بحث کووید ۱۹ ارائه خدمت می‌کنند، به‌صورت الکترونیکی و بدون معطلی فراهم شده است.

دانایی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، در بحث نظام ارجاع در دسته دوم دانشگاه‌های کشور و جزو پیشروهای این حوزه است.

وی افزود: دریافت نتیجه آزمایشگاهی نیز با توجه به شرایط کرونا باعث تجمع و همچنین شیوع بیماری می‌شد که سامانه دریافت نتایج آزمایشگاهی راه‌اندازی و افراد با دریافت نام کاربری و پسورد، پس از انجام نمونه‌گیری می‌توانند نسبت به دریافت جواب آزمایش خود به‌صورت الکترونیکی اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: با توجه به شیوع کرونا، خدمات آموزشی ما نیز بر بستر الکترونیکی فعال و تمام خدمات آموزشی به‌صورت مجازی و غیرحضوری در حال ارائه است.

دانایی اظهار کرد: تمام خدمات حوزه بهداشت در یک پرونده الکترونیک از بدو تولد تا هنگام فوت، در سامانه سیب (سامانه یکپارچه سلامت) به‌صورت جامع ثبت می‌شود.

وی گفت: همچنین امروز تمام خدمات تصویربرداری و گرافی‌ها در مجموعه‌های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان به‌صورت الکترونیکی انجام و سوابق ثبت خواهد شد.

چالش‌های سه‌گانه پست استان سمنان

حمیدرضا آقاجانی، مدیرکل پست استان سمنان نیز اظهار کرد: خود پستچی‌گری، دولت الکترونیک (شهروند الکترونیک)، خدمات الکترونیک و کسب و کارهای استانی سه چالش پیش روی مجموعه پست استان است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته، سرانه مرسولات پستی به ازای هر شهروند است که در کشورهای صنعتی به ۷۰۰ مرسوله، در جهان ۵۰ مرسوله و در ایران این عدد ۳.۲ مرسوله به ازای هر شهروند ثبت شده است.

مدیرکل پست استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان ۲.۶ مرسوله در سال به ازای هر شهروند بر اساس آمار ثبت شده است، افزود: خود پستچی‌گری مردم، ادارات و سازمان‌ها یکی از دلایل عمده کاهش آمار ثبت مرسوله‌های پستی و عدم توجه به این بخش است که قطعاً خطرات و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

آقاجانی بیان کرد: بر اساس قوانین حاکم بر مرسولات پستی و مجوزهای توزیع در این بخش، لازم است تا دستگاه‌های اجرایی هر نوع خدمات مستلزم نقل و انتقال مرسولات پستی را به شرکت پست واگذار کنند.

وی عنوان کرد: آسیب به امنیت اجتماعی و روانی جامعه ورود به حریم منازل و سوءاستفاده عوامل سودجو، افزایش هزینه‌های سفر و افزایش حوادث جاده‌ای از آسیب‌های خود پستچی‌گری است.

مدیرکل پست استان سمنان گفت: در حال حاضر پست استان سمنان ۵۰ درصد از هزینه‌های خود را از طریق درآمدهای خود تأمین می‌کند که نیاز است تا در راستای تقویت درآمدهای مجموعه اقدامات ویژه صورت گیرد.

آقاجانی بیان کرد: نیاز است تا به سمتی گام برداریم تا از مرحله درخواست متقاضی تا ارائه خدمت به‌صورت الکترونیکی انجام شود و در این حوزه برون‌سپاری می‌تواند تأثیر فراوانی داشته باشد.

وی افزود: یکی از دلایل عدم توفیق کسب و کارهای کوچک، به دلیل نواقصی است که در بحث توزیع تولیدات خود با آن مواجه هستند که شرکت پست می‌تواند در این حوزه کمک‌حال این کسب و کارها باشد.

مدیرکل پست استان سمنان بیان کرد: پست، با توجه به رسالت خود، تنها ارگانی است که به‌عنوان مجموعه دولتی می‌تواند با تعامل با بخش‌های خصوصی پیشرو در بخش ارائه خدمات پلتفرمی بوده و کمک‌حال کسب و کارهای خانگی صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی و سایر باشد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول