اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزرای خارجه و دفاع آمریکا: باید با تجاوزگری چین مقابله شود

وزرای خارجه و دفاع آمریکا که قرار است روز دوشنبه سفری دوره‌ای به ژاپن و کره جنوبی را آغاز کنند، در یک مطلب مشترک بر لزوم همکاری واشنگتن با متحدانش برای مقابله با «تجاوزگری چین» تاکید کردند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا: باید با تجاوزگری چین مقابله شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای خارجه و دفاع آمریکا در آستانه سفر به ژاپن و کره جنوبی هدف از این سفر را مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی خواندند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا در «واشنگتن پُست» نوشتند: «رئیس‌جمهور جو بایدن در همان روز اول آغاز به کار خود بر تعامل مجدد آمریکا با بقیه جهان تاکید کرده است چرا که این موضوع برای ما به منظور روبرو شدن با چالش‌های جهانی عصرمان حیاتی است».

آنتونی بلینکن و لوید آستین  در این یادداشت مشترک بر عزم دولت جدید آمریکا برای احیای ائتلاف‌های واشنگتن با دیگر متحدانش در منطقه ایندوپاسیفیک (کشورهای موجود در دو اقیانوس هند و آرام) به منظور مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی تاکید کردند.

به نوشته آنها، «ایالات متحده حالا دارد برای احیای پیوندهایمان با دوستان و شرکایمان و تعهد دوباره مان به اهداف، ارزش‌ها و مسئولیت‌های مشترکمان، هم در روابط دوجانبه و هم روابطمان در چارچوب نهادهای چندجانبه انرژی زیادی می‌گذارد».

بلینکن و آستین ادامه دادند: «هفته جاری و در اولین سفر خارجی هیات عالی رتبه دولت بایدن-هریس ما این پیام را در دیدار با همتایانمان در ژاپن و کره جنوبی که دو متحد کلیدی ما هستند، به منطقه ایندوپاسیفیک (مناطق حد فاصل دو اقیانوس هند و آرام) خواهیم آورد».

به نوشته آنها، «ائتلاف و اتحادهای ما (با دیگر کشورها) چیزی است که ارتش مان آنها را "تکثیرکنندگان قدرت" می‌خوانند. ما با کمک ائتلاف‌هایمان قادریم به دستاوردهای بسیار بیشتری برسیم در حالی که بدون آنها توان رسیدن به دستاوردهای کمی را داریم. هیچ کشوری در کره زمین این شبکه بزرگ از ائتلاف‌ها و مشارکت‌های ما را در اختیار ندارد. نادیده گرفتن این روابط، اشتباهی بزرگ خواهد بود و عاقلانه است که از زمان و منابع مان برای تطبیق دادن این روابط و تجدید آنها استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این روابط آن چنان که باید، قوی و کارآمد باشند».

وزرای خارجه و دفاع جو بایدن در ادامه این یادداشت به توضیح چرایی سفر به کره جنوبی و ژاپن پرداختند و ضمن بیان مواضع دولت آمریکا علیه پکن و پیونگ یانگ درباره مسائل مختلف از قبیل مسائل مرتبط با هنگ کنگ، تایوان و برنامه موشکی و اتمی کره شمالی اتهام‌زنی کردند.


روسای جمهور آمریکا و چین

 

بلینکن و آستین نوشتند: «کار ما با ژاپن و کره جنوبی طیف گسترده‌ای از موضوعات متنوع را شامل می‌شود موضوعاتی که برای امنیت و رفاهمان و همچنین امنیت و رفاه جهان، حیاتی هستند. دیپلمات‌ها و رهبران دفاعی ما(آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) در کنار هم استراتژی چگونگی مقابله با تهدیدات مشترک از قبیل برنامه‌های موشک بالیستیک و سلاح‌های اتمی کره شمالی را تعیین می‌کنند. ما در حمایت از ارزش‌های دموکراتیکمان در کنار هم می ایستیم و هر زمان که این ارزش‌ها به چالش کشیده شوند با قدرت در برابر آنها ایستادگی خواهیم کرد. ما درباره طیف کاملی از موضوعات امنیتی جدید جهانی شامل تغییر اقلیمی، امنیت سایبری، امنیت سلامتی و آمادگی برای مقابله با همه‌گیری (انواع بیماری‌ها) همکاری می‌کنیم و دولت‌هایمان و بخش‌های خصوصی‌مان به تقویت پیوندهای اقتصادی میان کشورهایمان مصمم هستند، پیوندهایی که به نفع کارگران و کسب و کارهایمان است.همه اینها با ایمنی، سلامتی و امنیت اقتصادی مردم آمریکا ارتباط مستقیم دارند».

آنها ادامه دادند: «دلیل دیگری هم برای این وجود دارد که ما در اولین سفرمان به عنوان وزرای خارجه و دفاع به این منطقه از جهان می‌رویم. منطقه ایندوپاسیفیک به طرزی فزاینده در حال تبدیل شدن به مرکز ژپوپلیتیک جهانی است. این منطقه زادگاه میلیون‌ها نفر از مردم جهان، چندین قدرت مستقر و در حال ظهور جهانی و پنج کشوری است که آمریکا با آنها پیمان‌های اتحاد بسته است. علاوه بر این، بخش مهمی از تبادلات تجاری جهانی از طریق خطوط دریایی این منطقه انجام می شود. این موضوع به شدت جزء منافع ماست که منطقه ایندوپاسیفیک یک منطقه آزاد و باز بماند و احترام به حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون جزء اصول اساسی آن باشد. این هدفی مشترکی است که ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده دارند و ما برای دستیابی به آن همکاری نزدیک و مشترکی خواهیم داشت».

این دو مقام ارشد آمریکایی سپس بار دیگر مواضع این کشور علیه چین را تکرار کردند و طبق عادت دیگر مسئولان آمریکایی دست به اتهام‌زنی علیه پکن زدند.

این دو مقام ارشد کابینه جو بایدن در واشنگتن پُست نوشتند: «همه کشورها با این دید ما هم نظر نیستند. برخی به دنبال به چالش کشیدن نظم بین‌المللی هستند نظمی که همان قواعد، ارزش‌ها و نهادهایی هستند که منازعات را کاهش می‌دهند و همکاری میان کشورها را ممکن می‌کنند. همان طور که کشورهای این منطقه و فراتر از آن به خوبی می‌دانند، چین به طور خاص بیش از حد برای توسل به اجبار به منظور رسیدن به اهدافش، راغب است. در اینجا هم ما شاهد این هستیم که چطور همکاری با متحدانمان یک موضوع حیاتی است. وقتی که ما باید تجاوزگری و تهدیدات چین را به عقب برانیم، تجمیع قدرتمان ما را قوی‌تر خواهد کرد. ما در کنار هم در موضوع نقش حقوق بشر در سین کیانگ و تبت، از بین بردن سیستماتیک استقلال هنگ کنگ، تضعیف دموکراسی در تایوان یا ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی که نقض حقوق بین‌المللی است، از چین حساب کِشی خواهیم کرد. اگر ما قاطعانه اقدام و رهبری نکنیم، پکن این کار را خواهد کرد».

این دو وزیر دولت جدید آمریکا از اولویت قائل شدن دولت جو بایدن برای توسل به دیپلماسی و همکاری با متحدان واشنگتن به منظور مقابله با چالش‌های کنونی از قبیل تهدیدات ناشی از چین تاکید کردند.

بلینکن و آستین نوشتند: «همانطور که رئیس‌جمهور بایدن گفته است، ایالات متحده با دیپلماسی رهبری خواهد کرد چرا که دیپلماسی موثرترین راه برای مقابله با چالش‌هایی است که ما امروزه با آنها مواجهیم و تعداد کمی از این چالش‌ها وجود دارد که ما بتوانیم خودمان به تنهایی به آنها بپردازیم. البته ما همچنان قوی‌ترین نیروهای مسلح جهان خواهیم بود چرا که این موضوع منبع اصلی و مرکزی توانمندی ملی و دسته جمعی ماست و ما به شدت برای احیای ائتلاف‌هایمان کار خواهیم کرد و از این موضوع اطمینان حاصل می‌کنیم که این ائتلاف‌ها با هدف پرداختن به تهدیدات و فرصت‌های زمانه‌مان تناسب دارند».

وزرای خارجه و دفاع دولت جو بایدن در پایان یادداشت مشترکشان در روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند: «این (موضوعاتی که در سطور بالا اشاره شد)، پیغام ما طی سفر هفته جاری به آسیا و کل جهان در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو خواهد بود».

اتهام‌زنی وزرای خارجه و دفاع آمریکا علیه پکن در شرایطی انجام شده که قرار است ایالت آلاسکا ۱۸ و ۱۹ مارس (۲۸ و ۲۹ اسفند) میزبان نخستین دیدار مقامات دولت بایدن و چین باشد و «یانگ جیه‌چی» مدیر روابط خارجی حزب کمونیست و «وانگ یی» وزیر خارجه چین با آنتونی بلینکن وزیرخارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول