اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

زخم‌های بی‌مهری بر پیکره مسکن مهر هشتگرد

طرح مسکن مهر بیش از 10 سال است که با هدف تأمین نیاز قشر ضعیف تر جامعه و بارگذاری جمعیت در کشور احداث شده است، این پروژه در شهر جدید هشتگرد دست و پا شکسته خود را به سال جدید رسانده و زخم‌های بی‌مهری آقایان مسؤول را به تن دارد که نارضایتی صاحبان مسکن مهر را در پی داشته است.

زخم‌های بی‌مهری بر پیکره مسکن مهر هشتگرد

خبرگزاری فارس-طیبه جواهری: تنها چند ماه از عمر دولت دوازدهم مانده است اما طرح مسکن مهر که امروز قدم در ۱۴ سالگی گذاشته با بی‌مهری‌های بسیار روزهای آخرش را طی می‌کند؛ پروژه‌ای که قرار بود زودتر از این‌ها به بهره برداری برسد.

این طرح با هدف کمک به تأمین مسکن گروهی از مردم و بارگذاری جمعیت حاشیه نشین طراحی و تعریف شده بود اما امروز در حیات نباتی به سر می‌برد! بخشی از واحدهای پروژه مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد طراحی و احداث شده است که از این قاعده مستثنی نیست.

بارگذاری بخشی از جمعیت استان البرز که حاصل نرخ بالای مهاجرت است، قرار بود در واحدهای پروژه مسکن مهر غرب استان انجام شود که البته دست و پا شکسته پیش از تحویل سال جدید اتفاق افتاد اما مطالبات بسیاری از متقاضیان و صاحبان مسکن مهر روی زمین قرن ۱۳ مانده است.

تا ۱۴۰۰ با طرح مسکن مهر!

طی یک سال گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بسیاری از جلسات و محافل از بسته شدن پرونده پروژه مسکن مهر در سال ۹۹ سخن می‌گفت، اما ظواهر امر نشان می‌دهد پیمانکاران و متولیان این امر برای تحقق آن وعده پای کار نیستند و یا بسیاری از المان‌ها را فاکتور گرفتند.

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، در رابطه با آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر در استان البرز، می‌گوید: قرار بود پروژه پیش از آغاز سال جدید به پایان برسد که این امر محقق نشد، اما در ایام تعطیلات پیمانکاران را موظف کرده‌ایم که کارگاه‌های خود را تعطیل نکنند و از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز می‌افزاید: در بعضی از پروژه‌ها با کمبود عوامل انسانی مواجه بودیم که با تذکر جدی به پیمانکاران این موضوع مطالبه شد که در طی چند روز آینده نسبت به افزایش اکیپ‌های کاری اقدام خواهد شد.

خالقی ادامه می‌دهد: این خبر خوب را به متقاضیان مسکن مهر می‌دهم که برخی از پروژه‌های مسکن مهر آماده تحویل می باشند و افرادی که در سامانه مسکن مهر ثبت نام نموده اند از طریق همین سامانه پیگیر پروژه های خود باشند و در صورتی که تخصیص پروژه این افراد انجام شده است تکمیل وجه نمایند تا واحد خود را به زودی تحویل بگیرند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر در صورتی امکان پذیر است که منابع مالی آن به طور کامل تامین شود. این منابع مالی شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان است.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند...

میراث دولت نهم و دهم دست و پا شکسته خود را به ۱۴۰۰ رسانده است و نمی‌توان از مشکلات پروژه چشم پوشی کرد؛ بساز بنداز، قوطی کبریت، سازه بی کفیت، بی تدبیری، بی مهری؛ این‌ کلمات اظهار نظرهایی در خصوص مسکن مهر است که در محافل عمومی به گوش می‌رسد.

ساختمان‌های آجری و سیمانی، منظره را که دیدم واژه‌های ناب همراه مسکن مهر را که همیشه از اطرافیان شنیده بودم به نظرم بی ربط هم نبودند، تا چشم کار می‌کرد کوچه‌ها نا مرتب با آسفالت نامناسب و یا خاکی در بدنه شهرک جا خوش کرده بود، دورتادور هر چند ساختمان را دیوار کشیده بودند البته برخی نیز به حال خود رها هستند! نمی‌دانستم از کجا باید کار را شروع کنم.

پای درد دل صاحبان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد نشستم، پروژه ای که با هدف رفع مشکلات مسکن تعریف شده است تا آب خوش از گلوی قشر کم درآمد جامعه پائین برود حالا به سد بزرگی سر راه مسیر زندگی‌‎‌هایشان تبدیل شده است.

کمی نگذشت که تعداد زیادی از صاحبان و متقاضیان مسکن مهر دورم جمع شدند، سر درد و دلشان باز شد؛ جای خالی فضای سبز، مسجد، مدرسه، مرکز فرهنگی، مرکز تجاری و موارد متعدد دیگری که جزو مطالبات مردم منطقه بود و حالا ذوق ساکنین را کور کرده است!

درد دل‌هایی از جنس مردم شهر جدید هشتگرد!

خانم میان سالی از میان جمع با صدای بلند خطاب به من می‌گفت: ما اگر پول اضافه داشتیم اینجا را برای خرید خانه انتخاب نمی‌کردیم، حالا به هر بهانه ای پول می‌خواهند و می‌خواهند ساختمان‌ها را بدون آن معیارهایی که در قرارداد اولیه قید شده بود به ما تحویل دهند. پیش از تحویل واحد مسکونی به اجبار از ما رضایت می‌گیرند اما بسیاری از امکانات قید شده در رضایت نامه، اجرایی نشده است.

او اضافه می‌کند: شرکت عمران در اقدامی عجیب دور هر پروژه را بدون در نظر گرفتن امکانات داخلی مثل مکان ورزشی، مذهبی و... دیوار می‌کشد اینکار باعث ایجاد دو مشکل بزرگ می‌شود، ابتدا اینکه شهرداری از دادن خدمات خودداری می‌کند به بهانه اینکه شهرداری وظیفه خدمات دادن به مجتمع ها را ندارد و دوم اینکه دریافت مبالغ گزاف بابت شارژ مجتمع توسط افراد سودجو و دست نشانده شورای شهر برای ساکنین مسکن مهر که اغلب از قشر ضعیف هستند کار را سخت تر می‌کند.

یکی از ساکنان شهرک آذرنگ می‌گوید:  پیمانکار ساخت حوضچه کنتورها به جهت کاهش هزینه های خود از کیفیت و کمیت کار غافل شده است و با جارو جنجال و ایجاد نارضایتی مردم و گروگان گرفتن پروژه قصد دارد نه تنها پول بیشتری از شرکت عمران(کارفرما) بگیرد بلکه قصد دارد شرکت آبفا را مجبور کند که حوضچه های معیوب را پذیرش و کنتور نصب کند.

به اجبار از ما رضایت نامه می‌گیرند تا واحدهای مسکن مهر را بدون داشتن آیتم‌های قرارداد تحویل بگیریم!

 

او می‌گوید: طبق قانون شرکت عمران، هیچ پیمانکاری نباید بصورت همزمان بیش از ۴ پروژه در شهر در اختیار بگیرد اما این شرکت موفق شده با تبانی همزمان به ۶ پروژه مسلط شود.

یکی دیگر از آقایان حاضر در جمع که او را معتمد مجتمع صدا می‌زدند، می‌گوید: شرکت عمران و شورا و شهرداری دقیقا مثلثی را در شهر جدید تشکیل داده اند و هر اقدامی که به نفع خودشان باشد را بدون در نظر گرفتن منافع ساکنین شهر جدید انجام می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: برای مثال می‌توان به یکی از مجتمع‌ها اشاره کرد؛ طی اقدامی بدون برنامه فضای سبز حداقلی فاز ۴ را به مرکز تجاری تبدیل کرده‌اند و به بالاترین قیمت واگذار می‌کنند!

فضاهای سبزی که جای خود را به مراکز تجاری داده اند و حالا به قیمت بالا واگذار می‌شوند

 

سعی کردم پاسخ شرکت عمران شهر جدید هشتگرد را در خصوص اظهارات این شهروندان بگیرم اما متاسفانه موفق نشدم و پاسخی از سوی آن‌ها دریافت نشد.

حجت الاسلام مجید صفدری، امام جمعه شهر جدید هشتگرد در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: اخیرا گزاشاتی از تغییر کاربری فضای سبز شهری به تجاری در برخی نقاط شهر داده می‌شود که موجب نارضایتی مردم شده است.

امام جمعه شهر جدید هشتگرد با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز، افزود: وجود این فضا در کیفیت زندگی شهری ضروری است و نباید به بهانه ساخت اماکن تجاری دست به تخریب و یا تقلیل فضای سبز زده شود.

انگیزه آقایان برای تقلیل فضای سبز شهر جدید چه بود؟

او می‌افزاید: سوال این است آیا انگیزه دیگری جز منافع عموم مردم در تصمیمات شهری دخیل است؟ اگر چنین نیست مسؤولان باید پاسخگو باشند و مردم را در جریان تصمیمات خود قرار دهند!

طبق قرار پروژه مسکن مهر احداث هر شهرکی با تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها اعلام شده اما این همه کمبود را با کدام عزم می‌توان تکمیل کرد.

به نظر می رسد با اقدام به موقع شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، شهرداری منطقه و نماینده دولت در شهرستان ساوجبلاغ بتوان پیش از تکمیل تمامی واحدهای مسکن مهر این مشکلات را برطرف کرد و کمبودها را جبران کرد چرا که پس از بارگذاری کامل جمعیت تأمین این نیازها بسیار سخت و دشوار خواهد بود. شاید هم نیاز به ورود دستگاه‌های نظارتی باشد!

باید دید که آیا سایه ناپدری بر سر مسکن مهر شهر جدید هشتگرد دست نوازشگری هم خواهد داشت؟! آیا قطار تدبیر و امید مسافران مسکن مهر را نیمه راه پیاده می‌کند؟!

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول