اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

مهراندیشی در بهار 1400/عروسک‌هایی که دل 100 دختربچه گچسارانی را شاد کردند

زوج نیکوکار گچسارانی یکصدعروسک بافت در رنگهای متنوع را به یکصددختربچه بافت فرسوده شهرستان گچساران اهدا کردند.

مهراندیشی در بهار 1400/عروسک‌هایی که دل 100 دختربچه گچسارانی را شاد کردند

نرگس احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: به عنوان نویسنده، خبرنگار و فعال اجتماعی شهرستان گچساران و همسرم فریدون پوراحمد عصر روز نهم فروردین ماه 1400 به مناسبت نیمه شعبان 100 عروسک بافت را در محله های لبنان، کیامرثی، رادک، سادات شهرستان گچساران به 100 دختربچه اهدا کردیم.

نرگس احمدپور گفت: این عروسکها به ارزش ریالی هر عدد بیست هزار تومان و بهای نهایی دو میلیون تومان از یک کارگاه بافت عروسک در سرخس استان خراسان خریداری و پس از تحویل به دختران محله های بافت فرسوده اهدا شد.

این فعال اجتماعی گفت: در سرکشی که به محله‌ها داشتیم علاوه بر شاد کردن دخترکان شهرمان با آنها و یا مادرشان در مورد نحوه زندگی و مشکلاتشان گفت‌وگو کردیم.

احمدپور گفت: به طور مثال در رینگ جدید سعدی که بتازگی مکانی متفاوت برای ساکنان کوچه های کیامرثی است در این ساعت روز کودکان زیادی مشغول دوچرخه سواری و بازی های کودکانه و فوتبال بودند که علاوه بر هدیه دادن به دختربچه‌ها در مورد نحوه بازی‌ها و حتی آرزویشان با آنها همکلام شدم.

وی افزود: دو دختر نوجوان با ظروف پلاستیکی و گِلِ باغچه های تعبیه شده در حال بازی بودند که در پاسخ سوال من که چرا میان باکسهای گُل و باغچه های طرح در حال بازی هستند گفتند: هر روز عصر اینجا مشغول گِل بازی خاله بازی و آشپزیِ خیالی هستند با توجه به رعایت بهداشت محیط و توجه به زیبایی مکان و حفظ گُل کاری‌های محیط از آنها پرسیدم نظرشان در مورد محیط جدید چیست؟ دخترها از اینکه مثل پسرها و حتی بیشتر از آنها فرصت حضور و بازی در محیطی زیبا و جدید را دارند دلشاد بودند اما تاکید کردند اگر کتاب داستان و یا لوازم نقاشی باشد گوشه‌ای تمیزتر از وضعیت بازی با گِل‌ها به نقاشی و کتابخوانی می‌پردازند.

فعال اجتماعی گچساران گفت: چهار فرزند افغان که سه دختر و یک پسر بچه بودند حین گفت‌وگوی ما سر رسیدند دست ناخن‌ها و موی بچه‌ها حنا بسته بود که خواهر بزرگتر دلیلش را اعیاد شعبانیه و نوروز عنوان کرد وقتی عروسک سهمیه آنها را اهدا کردم از کارگر بودن پدرشان صحبت کردند و اینکه خواهر بزرگتر بخاطر فقر ازدواج کرده است.

کمی جلوتر چندین دختر بچه و پسر نوجوان سرگرم بازی بودند پسرها فوتبال بازی می‌کردند و دخترها با چهره هایی گریم شده بقول خودشان تئاتر بازی می‌کردند یکی از والدین با نشان دادن کودک هشت ماهه‌ای گفت: این فرزند همسایه ماست که پدر و مادر، هر دو اعتیاد دارند و بیش از چهل روز است از او مراقبت می‌کنم.

وی می‌گفت: این دختر بچه شیرخشک نان یک می‌خورد و در این مدت با جان و دل از او مراقبت می‌کنم با آن که شوهرم کارگر است ولی از هیچ کوششی دریغ نکردم.

نرگس احمدپور در ادامه اظهار کرد: در مسیر اهدای عروسک به دختر بچه ها اکثر والدین کودکان نیز باب گفتگو را باز کردندکه گلایه پدران از بیکاری و گلایه مادران از نبود امکانات شغلی برای زنان خانه دار بود.

این نویسنده و خبرنگار گچسارانی گفت: اساسی ترین فکر برای جبران مشاغل ساده و بیکاری جوانان توانمندی بانوان مادران وزنان سرپرست خانوار است.

 احمدپور گفت: خریداری چند خانه و یک دست کردن آنها برای ایجاد کارگاههای آموزش مشاغل خانگی برای مسئولین در راس امور گچساران کار سختی نیست و با یک آینده نگری مثبت، با توجه به حضور بانوانی که در گذشته مادر یا خودشان بافنده گلیم و صنایع دستی بودند و در تولید ترشیجات و مرباهای خانگی و پخت نان مهارت دارند  این روش بسیار زودبازده خواهد بود.

احمدپور اظهار داشت: باید به فکر نسل نوجوان و جوان ساکن این بافت باشیم که عدم وجود مکان‌های فرهنگی مناسب تمام ذوق و شوقشان را در حضور و بازی در مکان جدید رینگ سعدی معطوف کرده اند استعدادهایی که با ایجاد کارگاه‌های فرهنگی و حرفه ای می‌توانند در آینده ای نزدیک جذب بازار و یا فرهنگستان‌های معتبر شوند.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول