اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بایدها و نبایدهای نوروزی از منظر اسلام/ مبنای نحوست 13 چیست؟

کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری در این گفت‌وگو در مورد پسندیده و ناپسند آداب و رسوم عید نوروز از منظر اسلام مبین سخن گفته است.

بایدها و نبایدهای نوروزی از منظر اسلام/ مبنای نحوست 13 چیست؟

حجت‌الاسلام حسین کاظمی نورالدین‌وند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد در تعریف عید گفت: واژه عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است و معانی مختلفی ازجمله «روز فراهم آمدن و جمع شدن قوم» ، «هر روز که در آن حادثه بزرگی باشد» برای آن ذکر کرده‌اند.

کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه واژه عید، تنها یک بار در قرآن به کار رفته است، افزود: خداوند در آیه ۱۱۴ و سوره مائده اشاره‌ای به عید کرده که در تفسیر نمونه، ذیل این آیه گفته شده است: عید، در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌ها برود، عید گفته می‌شود.

وی بیان کرد: در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت در ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه‌های بزرگ نظیر حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌ها که برخلاف فطرت است، از میان می‌رود، عید گفته شده است.

کاظمی گفت: از آنجا که روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی، پاکی و ایمان به خدا بوده لذا حضرت مسیح( ع) آن را عید نامیده و همان طور که در روایات وارد شده، نزول مائده در روز یک‌شنبه بود و شاید یکی از علل احترام روز یک‌شنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است.

هر روز که در آن گناه نشود عید است

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در روایتی از حضرت علی( ع) می‌خوانیم «و کل یوم لایعصی الله فیه فهو یوم عید» هر روز که در آن معصیت خدا نشود، روز عید است » که اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است.»

آداب پسندیده عید نوروز از منظر اسلام

وی به آداب‌ورسوم عید نوروز از منظر اسلام گفت: دیدار با دوستان و آشنایان یکی از آدابی است که در آموزه‌های دینی درباره آداب نوروز، سنت حسنه دیدار با دوستان و آشنایان بسیار آمده و موجب گسترش دوستی، محبت، از عوامل توسعه مودت و دیگرخواهی در جامعه آن است که مردم همدیگر را فراموش نکنند و گاه و بی‌گاه به دیدار هم بشتابند.

این کارشناس مذهبی از چهارمحال و بختیاری افزود: در فرهنگ اسلامی به دید و بازدید سفارش بسیار شده و برای این عمل خداپسندانه و نیکو، پاداش‌ها و آثار فراوانی ذکر شده است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «زیارت و ملاقات، دوستی و محبت را در دل می‌‌رویاند» و همچنین فرموده‌اند: «دیدار برادران دینی، هم چون افطار و تهجد آخر شب، مایه فرج و شادمانی مؤمن است».

صله‌رحم سنت مورد پسند اسلام در عیدنوروز

وی صله رحم را یکی دیگر از آداب پسندیده عید نوروز در اسلام دانست و اظهار داشت: این سنت اسلامی که در مراسم نوروز جلوه خاصی یافته، در روایات اسلامی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 از مجموعه آیات و روایاتی که به موضوع رسیدگی به خویشاوندان و صله رحم اشاره دارند، نتیجه می‌گیریم که احسان و خوبی به خویشاوندان، گاه به اندازه پرستش خدا و اطاعت والدین، اجر و پاداش دارد و از اهمیتی برابر برخوردار است.

تقویت دستگیری از نیازمندان در ایام نوروز

کاظمی با اشاره به آنکه ارتباط عاطفی با خویشاوندان نزدیک، کار مؤمنانی است که به مقام بلندی از ایمان دست یافته و از حساب سخت قیامت بیم دارند، بیان کرد:  مؤمنان واقعی، از بهترین اموال و دوست داشتنی ترین دارایی‌شان برای ارحام فقیر و مستمند خود، انفاق و احسان می‌کنند.

وی به سنت احسان به مردمان و دستگیری از نیازمندان اشاره کرد و گفت: این امر، در میان آموزه‌های دینی جایگاه ویژه‌ای را به خود داده است و در قرآن کریم آمده است: احسان و خوبی کنید که خداوند محسنان و نیکوکاران را دوست دارد که امروز با توجه به شیوع بیماری کرونا و بهم‌ریختگی شرایط اقتصادی مردم این سنت خداپسندانه را به وفور میان مردم جامعه میبینم که نشانه تجلی کلام خدا در میان مردم است.

 این کارشناس مذهبی بیان کرد: اسلام می‌کوشد که در شیوه‌های خاص خود و در زمینه تعلیم و تربیت انسان‌ها را در یک سطح عالی از اندیشه و عمل قرار دهد و در عین حال که افراد توانمند جامعه را به احسان و نیکوکاری درباره دیگران ترغیب و تشویق می‌کند، مردمان فقیر و مستمند را نیز به عفت و بلندنظری و غنای نفس فرا می‌خواند.

وی افزود: امروزه با همه‌گیری بیماری کرونا بر تمامی افراد دارا لازم است با شناسایی افراد نیازمند در میان خویشاوند خود آن‌ها را از لحاظ اقتصادی در اداره زندگی کمک کنند.

رفتارهای ناپسند در عید نوروز از منظر اسلام

کاظمی به بخشی از آداب ناپسند  عیدنوروز از منظر اسلام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از جمله رفتاری که در عید نوروزی خیلی از افراد دچار آن هستند اسراف در خرید و مصرف هست، گفت: اسراف که به معنای هرگونه اتلاف و زیاده روی و تجاوز از حد اعتدال است، در بسیاری از آیه‌های قرآن نکوهش شده است. پرهیز از آن نیز از اصول اخلاقی زندگی پیشوایان دینی به شمار می‌رود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: خداوند به ترتیب در آیات ۴۱ و ۳۱ سوره‌های انعام و اعراف می‌فرماید: «خداوند اسراف کاران را دوست ندارد و در فرازی دیگر مسرفین را اهل دوزخ می‌شمارد، همچنین روایات بسیاری از اهل بیت در مورد رد کردن عمل اسراف بیان شده است به طور مثال رسول خدا (ص) صرف اموال در موارد غیرشایسته و غیرضروری را اسراف می‌داند و امام حسن عسکری (ع) در فرازی از سخنان گوهربارش، با توصیه به اعتدال و میانه روی و پرهیز از اسراف، اسراف را عملی شیطانی دانسته است.

اعتدال در مصرف و پرهیز از اسراف  شعار همگانی شود

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بهتر است در سال جدید، اعتدال در مصرف و پرهیز از اسراف را شعار همگانی قرار دهیم و با کم کردن بخشی از مصرف‌های غیرضروری، روح معنویت را در دل‌هامان زنده کنیم. بیایید خویشتن را از بند دنیاگرایی آزاد کنیم و لبخندی دوباره بر لب‌های خشکیده محرومان بنشانیم و در اصلاح اقتصاد کشور سهیم شویم.

وی در مورد ریشه سیزده‌به‌در در آموزه‌های دینی بیان کرد: تفریح و استفاده از موهبت‌های الهی در بهار و در روز طبیعت، کار پسندیده‌ای است و نباید آن را به یک روز ویژه محدود کرد.

سیزده‌به‌در معروف به روز رفع نحسی

کاظمی اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما، بر اساس یک سنت غلط سیزده‌به‌در، گردش در طبیعت به روز سیزدهم فروردین آن هم برای دفع نحوست سیزده، منحصر شده است. این در حالی است که همه روزها، ماه‌ها و سال‌ها از آن خداوند هستند و اگر حادثه‌ای در یک روز یا ماه یا سالی رخ دهد، نتیجه عملکرد بد خود انسان است. خداوند در آیه ۷۹ سوره مبارکه نساء قرآن می‌فرماید: (هر چه از خوبی‌ها به تو می‌رسد، از جانب خداست و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از خود توست.)

وی به روایات مربوط به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: امام هادی(ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند: روزها چه گناهی دارند که شما آن‌ها را شوم و نحس می‌شمارید، هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامنتان را می‌گیرد.

کاظمی به سخنان شهید مطهری درباره آیات ۱۸ و ۱۹ سوره قمر که در مورد قوم عاد است اشاره کرد و گفت: این شهید نوشته است که قرآن در کمال صراحت اعلام می‌کند این مردم معذب به خاطر اعمال، افکار و طغیانشان در مقابل امر الهی معذب شدند لذا قرآن آن روزی را که مردم آن دیار سرنوشت محتومی را از عمل خودشان پیدا کردند و دچار نکبت و بدبختی شدند را روز نحسی می‌داند.

وی ادامه داد: آن روز دیگر نه چهارشنبه، نه پنج‌شنبه، نه جمعه، نه شنبه، نه یک شنبه، نه دوشنبه، نه سه شنبه و نه اول، نه دوم، نه سوم، نه پنج، نه سیزده، نه شانزده و نه هیچ روز دیگری نیست.

این کارشناس مذهبی گفت: بنابراین، نحس بودن آن روز به اعمال خود مردم باز می‌گردد و اگر آن‌ها از فرمان پیامبر(ص) خود سرپیچی نمی‌کردند، نه تنها آن روز نحس نبود، بلکه روز عید و مبارکی بود. پس دلیل منطقی برای نحس بودن روز سیزده وجود ندارد و نباید اجازه دهیم افکار و عقاید باطل که هیچ گونه پایه و اساس علمی و منطقی ندارند، وارد زندگی ما شود.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول